اصفهان؛

شهر زیرزمینی شهری اسرارآمیز برای گردشگران در نوش آباد

سفر به بزرگترین شهر زیرزمینی جهان در نو ش آباد تجربه ای بی نظیر در گردشگری ماجراجویانه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهر نوش‌آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل با پیشینه تاریخی و باستانی هفت هزار ساله
در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب آران وبیدگل با آثار و ابنیه تاریخی ارزشمندی واقع شده است.
مسجد جامع، مسجد علی(ع)  از دوران سلاجقه، قلعه سی زان با ۱۰ هزار مترمربع مساحت دارای ضخامت دیواری حدو د 10 متر و  ۹ برج دیده‌بانی ثبت شده در آثار ملی کشور، قلعه خشتی فرزین، پل تاریخی اسحاق آباد، خانه تاریخی شترخان منتسب به دوره دوره قاجاریه با  ۱۵۰۰ مترمربع مساحت و ۴۰۰ مترمربع زیربنا، بقعه رقیه بانو و شاهزاده ابراهیم(ع)، آب انبارهای چاله سی، مرکزی، دربریگ و  زیارتگاه فیض آباد در دشت کویر ساخته شده توسط آقاصدرا از خاندان بنایی و به ثبت رسیده آثار ملی،خانه تاریخی عمارتی و ۲۰ رشته قنات به موازات هم در حدود ۱۵ کیلومتری شمال نوش آباد بخشی از 150 اثرو ابنیه ارزشمند تاریخی، جذاب و دیدنی این شهر است.
سابقه غنی و فعال نوش‌آبادی‌ها  در برگزاری مراسم و مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه ایام ولادت و شهادت ائمه و اهل بیت(ع) در ماه‌های رجب، شعبان، رمضان، محرم، صفر  و  ایام فاطمیه با برگزاری مجالس و  آیینهای سنتی مذهبی از جمله کتل ،تعزیه خوانی ،خیمه سوزی ،سقایی وچاووش خوانی ،کشته برداری(شبیه کشته امام حسین(ع) وابالفضل(ع) )وباز آفرینی حوادث کربلا تاشام درمحرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسين (ع) به كربلا تا پايان مراسم بازگشت كاروان اسرا در اربعين به كربلا و شناسايي وقایع زندگی حضرت زهرا(س)در شبه مدینة النبی در ایام فاطمیه از دیگر جذابیت‌های فرهنگی مذهبی پرمخاط ب این شهر است.
جولابافی، شعر بافی و پرورش کرم ابریشم نیز اثری برجا نمانده از صنایع دستی قدیم شهر نوش‌آباد است  اما هنر قالی بافی زنان این دیار همچنان در چرخه اقتصادی و اجتماعی مردم شهر نقش داردو زینت بخش مفرش منازل هموطنان است.
خبرنگار خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان از کاشان در مرکز اصفهان در این مجال که در آستانه نوروز باستانی است قصد دارد طی مصاحبه با شهردار شهرزیرزمینی نوش آباد این اثر تاریخی بی نظیر را بهتر و  بیشتر به هموطنان عزیز معرفی کند تا نام نوش‌آباد در اول لیست  مقصد سفرهای نوروزی و گردشگری آنها تیک بخورد.
*اتکا به صنعت فناناپذیر گردشکری راهکار اقتصاد مقاو متی در شکوفایی اقتصادی/ایران کشوری با چهار فصل گردشگری
عباس شافعی شهردار شهر زیرزمینی در شهر نوش آباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران در مرکز اصفهان با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز استفاده و بهره‌مندی از صنعت گردشگری در ایران و جهان نیست گفت:قیمت پایین نفت جوابگوی اقتصاد کشور نیست و حتی فروش آن به قیمت ارزان برای کشور ضرر دارد چرا که قیمت استخراج آن بیش از قیمت فروش آن است.
وی، وجود چهار فصل گردشگری را در ایران تاکیدکرد و گفت:تلاش‌های خوبی تاکنون صورت‌گرفته است اما کافی نیست و هنوز منجر به شکوفایی نبوغ گردشگری نشده‌است.
به‌گفته‌وی، تاکیدات مقام معظم رهبری، دولت و مسوولان منطقه‌ای، استانی و محلی همه بر تبدیل فرصت گردشگری به کسب درآمد پایدار و فناناپذیر به عنوان یکی از مظاهر اقتصاد مقاومتی در کنار تامین درآمد از محل منابع نفتی به عنوان یک منبع فناپذیر است چرا که صنعت گردشگری زایش درآمد دارد.
*سونامی گردشگری پس از  برجام
این فعال فرهنگی و میراث‌دوست با اشاره به مشکلات فراوان کشور به ویژه جنگ تحمیلی طی 37 سال اخیر گفت: در حال حاضر با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام فضای خوبی در گردشگری و استقبال خوب مردم دنیا برای دیدن ایران فراهم شده است که کارشناسان گردشگری از آن به عنوان «سونامی‌گردشگری» تعبیر کرده‌اند.
شافعی،با اشاره به اینکه «سونامی‌گردشگری» نیز خود معایب و محاسنی دارد که توجه و تامل ویژه مسوولان و مدیران و کارشناسان این حوزه را می‌طلبد گفت: نبود زیرساخت‌ها و  توانایی پذیرایی از گردشگر یک عیب و ضد تبلیغ در از دست رفتن توریست برای گردشگری کشورمان است.
وی، معرفی و گزارش مشاهدات گردشگران از اماکن مورد بازدید آنها در هر کشور و منطقه از طریق سایت گردشگری را یادآورشد و گفت:گردشگران در مشاهدات خود از امکانات، زیرساخت ‌ها، نحوه برخورد و تمام مسائل مربوط  به سفر خود از روبرویی مردم آن منطقه و محل با گردشگران را بازگو و تشریح می کنند که اگر کمبودها و نبود توانمندی ‌های در جذب توریبست در گزارش ‌های آنها نشر داده شود خود عامل دفع گردشگر و ضد تبلیغ است و نتیجه عکس می دهد.
*گردشگری یک فرصت طلایی و  کلیدی در تحول و رونق اقتصادی
به‌گفته‌وی،گردشگری یک فرصت طلایی و  کلیدی در تحول و رونق اقتصاد این صنعت در مناطق دارای آثار و انبیه تاریخی و فرهنگی است که به شرط برنامه‌ریزی، ابتکار وخلاقیت در مدیریت آن به خوبی نتیجه می‌دهد.
شهردار شهر زیرزمینی در شهر نوش آباد، منطقه فرهنگی کاشان را با شهرستان‌های تاریخی همسان و مرتبط از جمله کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان و محلات که دارای ارتباط نزدیک تاریخی، آداب و رسوم و فرهنگ و معماری هستند یادآورشد و گفت:فهم خوب مردم این منطقه بر سرمایه‌گذاری در گردشگری اتفاق خوبی است که اوضاع گردشگری آن را متحول کرده است.
شافعی، با اشاره به شهر قدمت برخی آثار تاریخی در نوش‌آباد از دوران سلجوقیان به‌بعد گفت: شهر نوش‌آباد با دارابودن فرهنگ و آداب و رسوم خاص به ویژه آیین های عاشورایی خیمه سوزی و خیل عرب این شهر که در میراث معنوی کشور ثبت شد یکی از مناطق گردشگری مورد استقبال و بازدید گردشگران در کشور است.
*شهری زیر خاک با قدمت اوایل اسلام و اواخر ساسانی
وی،  کشف شهر زیرزمینی 12 سال قبل از زیر خاک را اتفاق خوب گردشگری نوش‌آباد دانست و گفت:قدمت این شهر بر اساس یافته‌های کارشناسان تاکنون به اوایل اسلام و اواخر ساسانی یعنی حدود 1500 سال قبل برمی‌گردد.
به‌گفته‌وی، از آنجا که این منطقه در گذشته به عنوان بارانداز در مسیر عبور کاروان های جاده ابریشم و مورد حمله راهزنان بوده است تدبیر حفر این شهر زیرزمینی را برای حفظ جان کاروانیان و مردم شهر تمهید می کنند تا از هجوم دشمن در امان بمانند.
شهردار شهر اسرا ر آمیز و تو درتوی شهرزیرزمینی با اشاره به نوع شکل حفر این شهر که به صورت تونل و راهروهای تو در تو حفر شده است گفت: به دلیل کویری بودن موقعیت جغرافیایی نوش آباد که کوهستان و آب و موقعیت حفر خندق را نداشته است با ایده و ابتکار خوب قدیمی ها و با توجه به توده خوب خاک رُسی آن تونل ها و راهروهایی در زیر شهر حفر می شود که امروز به شهر زیرزمینی موسوم است.
*معماری شهرزیرزمینی از نوع دستکند و کم نظیر در جهان
شافعی،با تاکید بر معماری بی نظیر شهرزیرزمینی از نوع دستکند که این نوع معماری فقط  طی 20 سال اخیر در جهان شناسایی شده است گفت: فضاها، حجم ها، اتاق ها و راهروها در این معماری بی نظیر فقط با سر تیشه و کلنگ با طول و عرض مختلف بدون کاربرد هیچ گونه مصالحی در آن ساخته می شود.
وی، شهرزیرزمینی نوش‌آباد را نمونه منحصر به فرد در جهان دانست و گفت: تاکنون سه طبقه از این شهر شناسایی شده است که باستان شناسان احتمال کشف طبقه منفی چهار آن را نیز پیش بینی و گمانه زنی کرده‌اند.
به‌گفته‌وی، هر چند این نظریه ها متفاوت و در حال تغییر و تمکیل است اما ذهنیت در ساختار این شهر به این شکل است که هر کسی در بالا زندگی می‌کرده بر اساس وسع جانی و مالی ودفاع خود شروع به کندن چاهی یا فضایی از سط ح به زیر خانه خود کرده است.
شافعی، حفر این نوع ساختار دفاعی برای شهر زیرزمینی در حفاظت از جان و مال گذشتگان را خاطرنشان‌کرد و گفت:نوش آبادی ها حدود 1500 سال قبل به حفظ نیروی انسانی به عنوان سرمایه نگاه کردند و در حفظ و دفاع از آن این شهر را کندند.
وی، با تشریح اینکه ورودی‌های شهر از هر خانه از طریق چاه‌های سطح به پایین به صورت یو شکل حفر شده است تا نفوذ به راحتی و سریع به پایین امکان‌پذیرنباشد گفت: عمق طبقه اول از چهار تا 6 متر، طبقه دوم 12 تا 14 متر و  عمق طبقه سوم نیز از 23 متر است.
به‌گفته‌وی،از آنجا که توده خاک رُس متراکم،زیاد و مثل بتن سخت است این طبقات هیچگاه ریزش نداشته است و به همین دلیل نیز شهر با نوع معماری دستکند در این فضای متراکم با رطوبت موجود ناشی از عبور قنات ها در اطراف آن که عامل استحکام می شود از طریق کلنگ به شکل دستکند حفر شده است.
*ورودی های یک و دو شهرزیرزمینی در دو منطقه نوش آباد به طول 650 متر
شافعی تصریح کرد: ورودی یک شهر زیر زمینی در یکی از محلات(منطقه شهید مطهری یا بالاده) به طول 200 متر مربع و ورودی دو نیز به طول 450 متر مربع(در محله توی ده یا
منطقه شهید بهشتی) از ابتدای آب انبار مرکزی نوش آباد که هیچ ارتباطی با ساختار شهر زیرزمینی ندارد و فقط محلی به عنوان فضای انتظار و دسترسی به شهر است آغاز می شود و تا قبل از مسجد علی(ع) به پایان می رسد.
وی،کشف رازهای ناشناخته شهر زیرزمینی طی سالیان سال را خاطرنشان کرد و گفت:طبقه منفی یک و بخشی از  طبقه منفی دو این شهر برای بازدید گردشگران باز است اما طبقه سه آن به دلیل نفوذ فاضلاب شهر در سال آینده پس از اجرای عملیات  طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری و سطحی و عملیات لایروبی قابل دسترسی خواهدبود.
به‌گفته‌وی،هزینه پیش بینی شده برای احداث خط شبکه فاضلاب شهری نوش آباد 60 میلیارد ریال است که پس از آن با جلوگیری از ورود و نفوذ فاضلاب وخشک افتادن آن عملیات لایروبی طبقه منفی سه آن انجام می‌شود.
*شهرداری مجری و حامی مالی شهر زیرزمینی از ابتدا تاکنون
شهردار شهر زیرزمینی در نوش آباد با تاکید بر اینکه شهرداری از ابتدای کشف این شهر تا کنون متولی و مجری کار تمام هزینه ها بوده‌است گفت:شهرداری هر سال 10 تا 15 درصد از اعتبارات عمرانی شهرداری را برای این شهر هزینه می کند به طوریکه مبلغ 6 میلیارد ريال در سال 93 برای کاوش و یکسری کارهای آماده سازی ورودی شهر و توسعه فضاهای جانبی موردنیاز هزینه کرده است.
شافعی با اشاره به هزینه‌های جاری شامل(نیروی انسانی،فنی و پشتیبانی ) و هزینه های توسعه و کاوش شهر زیرزمینی گفت:مرمت کلی تونل‌های ورودی دوم این شهر با اعتبار 100 میلیون ریال در اواخر فصل پاییز امسال انجام شد.
وی، برند سازی شهری با دو شهردار در دنیا را یکی از ابتکارات و خلاقیت های فرهنگی در شناسایی بیشتر این شهر و افزایش جذب گردشگر با زبان رسانه و تبلیغات عنوان‌کرد و گفت: این برندسازی در جامعه رسانه‌ای دنیا پیچید و افزایش توریست داخلی و خارجی را برای این مجموعه بی‌نظیر معماری دستکند راهی کرده است.
*شهر زیرزمینی تنهای بنای تاریخ دارای راهنمای گردشگر در تمام طول سال
شهردار شهر زیرزمینی در نوش آباد در ادامه حضور راهنمایان گردشگری آموزش دیده به صورت دو شیفت کاری در تمام طول سال در این شهر با گردشگری ماجراجویانه و پر‌رمز و راز را تاکیدکرد و گفت: حدود 70 راهنمای گردشگری در این شهر زیرزمینی فعالیت دارند.
شافعی، توسعه گردشگری در هر منطقه ای را بدون همراهمی مردم آن غیر میسر دانست و گفت:خوشبختانه اهالی نوش آباد با پذیرش گردشگر و داشتن خوی و خصلت میهمان نوازی مردم کویر بسیار خوب فهمیدند که به دلیل نداشتن آب و اقتصاد کشاورزی صنعت گردشگری می تواند جوابگوی رونق و  رشد و شکوفایی معیشت آنها شود.
وی با تاکید بر اینکه در این منطقه تقابل مردمی با گردشگر وجود ندارد گفت:برنامه های شهر زیرزمینی را جوانان علاقه مند به فرهنگ و میراث تاریخی این سرزمین  اداره می کنند.
به گفته وی، شهر زیرزمینی اثری جذاب و دیدنی است برای کسانیکه خواستار گردشگری ماجراجویانه هستند.
*ویژه برنامه های شهر زیر زمینی برای گردشگران در ایام عید
شهردار شهر زیرزمینی در نوش آباد در پایان از اجرای ویژه برنامه های این شهر زیر زمینی برای گردشگران در ایام عید خبر داد و گفت: باززنده سازی بخشی از زندگی ساکنان شهر زیرزمینی با همکاری هنرمندان تئاتر کاشان و حرکت در تونل زمان همراه با گردشگر یکی از این برنامه های ابتکاری و جذاب برای گردشگران است که در طول روز طی ساعت های مختلف پنج اجرا خواهدداشت.
شافعی تصریح کرد: هنرمندان دارای گریم و دیالوگ در این نمایش همراه گردشگر می‌شوند و ضمن صحبت با او که از چه دوره‌ای هستند برش هایی از وقایع تاریخ آن دوران به ویژه حملات قائله نایب حسین کاشی به این منطقه و دیگر داستانها  را برای گردشگر ملموس و محسوس باززنده سازی می کنند.
وی، گشایش مجدد دو نمایشگاه عاشورایی و آیینی نوش آباد را که طی ایام محرم و صفر برای بازدید عزاداران حسینی دایر بود خاطرنشان کرد و گفت: 60 راهنمای آموزش دیده گردشگری طی سه شیفت کاری در ایام نوروز پذیرای گردشگران خواهند بود.
به گفته وی،شهر زیر زمینی نوش آباد و دیگر  آثار و ابنیه تاریخی این شهر از جمله مسجد جامع،مسجد علی(ع)، قلعه خشتی، آستان امامزادگان و بقاع متبرکه، قلعه های حاشیه کویر، جاذبه های بکر و زیبای کویر شامل آشنایی با غذاهای محلی و بومی،موسیقی سنتی کویر، شترسواری، ریگ نوردی، رمل نوردی و  دیگر جاذبه ها دیدن کنند.
شافعی، دو دوره اوج گردشگرپذیری شهر زیرزمینی را ایام نوروز از 28 اسفند تا 14 فروردین و فصل گلابگیری کاشان از نیمه دوم اردیبهشت تا پایان خردادماه ذکرکرد و گفت:
زیرساخت هایی از قبیل اقامت گاه‌های موقت، پارکینگ، بوستان و فضای سبز، مراکز خدماتی و رفاهی، راهنمایان گردشگری و اطلاع رسانی با چاپ نقشه و بروشورآماده پذیرایی از گردشگران و هموطنان عزیز از سراسر کشور هستند.
 وی، بازدید 65 هزار گردشگر از شهر زیرزمینی در نوروز 94 را خاطرنشان کرد و گفت: پیش بینی‌می‌شود در نوروز 95 نیز بیش از 70 هزار گردشگر ثبت شده و غیرثبتی از این شهر دیدن کنند.
به گفته وی، ایران جاذبه های گردشگری فراوانی دارد از همه هموطنان عزیز دعوت می‌شود از مهمانوازی گرم و با طراوت و پرجاذبه مردم کویر در نوش آباد بهره‌مند شوند و از معماری بی نظیر عجیب و منحصر به فرد شهرزیرزمینی که در هیچ جای دنیا کسی ندیده است از نزدیک دیدن کنند.
*معرفی نوش‌آباد در منابع تاریخی ‌نوش آباد
 شایان ذکر است:نوش‌آباد شهری در غرب شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است که وضع طبیعی آن به صورت جلگه و دشت همواری است با عوارض طبیعی در آن به چشم نمی‌خورد.
نوش آباد پاتخت انوشیروان پادشاه ساسانی در تذکره‌های زیارات نوش آباد و همچنین تذکره امامزاده محمد هلال از نوش آباد بعنوان دارالخلافه انوشیروان، دارالملک انوشیروان، پایتخت خاقان انوشیروان و شهر انوشیروان یاد شده است قدیمی‌ترین مأخذی که به نوش آباد اشاره دارد کتاب «الاعلاق النفیسه» ابن رسته (۲۹۰هجری) است. وی از نوش آباد بعنوان یکی از منزلگاه‌های راه بین ری و اصفهان نام می‌برد و این در حالی است که در این مأخذ اشاره‌ای به کاشان نشده است. همین موقعیت حیاتی نوش آباد بر سر شاهراه مرکزی ایران رهنمون ما به پیشینه تاریخی آن است. نوش‌آباد در ارتفاع ۹۰۰ متر از سطح دریا و به مختصات جغرافیایی `۲۶˚۵۱ طول و`۰۵˚۳۴ عرض و در فاصله ۷ کیلومتری از شهر تاریخی کاشان و ۳ کیلومتری از شهر آران و بیدگل واقع شده‌است. این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک در تابستان و سرد و خشن در زمستان است. نوش آباد دارای ۳۱ هکتار بافت تاریخی و طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ دارای ۱۲۴۷۶ نفر جمعیت است. آنگونه که در کتاب تاریخ قم (نوشته شده در سال ۳۷۸ هـ ق) آمده‌است «انوشاباد این دیه را از بهر آن بدین نام کردند که یکی از اکاسره (ساسانیان) بدان ناحیت بگذشت به چشمه که آنجاست فرود آمد و آن چشمه و موضع را خوش یافت بفرمود تا به آنجا دیهی بنا نهاد و انوشاباد نام کردند.» نوش آباد از انوشه (انوشه روان) به معنی بی‌زوال و جاویدان و بی‌مرگ می‌باشد. جایی که خوش و خرم است و روان جاویدی دارد.



انتهای پیام/م


برچسب ها: نوروز 95 ، به کجا ، سفر کنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.