یزد؛

آمادگی یزد برای عرضه صنایع دستی خود به دنیا

یزد برای عرضه صنایع دستی خود به دنیا آماده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ صنایع دستی استان یزد این روزها نه تنها در جهت برآورده ساختن نیازهای محلی بلکه در راستای معرفی فرهنگ و تمدن دیرین و ذوق و ظرافت مثال زدنی اهل هنر و صنعت این دیار، برای شهر بزرگی به نام «دنیا» خودش را آماده می‌کند.

صنایع دستی و هنرهای سنتی در هر منطقه، بخشی از فرهنگ آن منطقه است.
صنایع دستی با وجود برخورداری از ویژگی‌های بارز و قابلیت‌های منحصر به‌فرد فرهنگی، می‌تواند اثرات بلندمدتی را بر توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی کشور بر جای گذارد.

روزگاری بدنه‌ی اصلی حیات و تکاپوی مردم شهر، بازار مسگران، سراجان، سفالگران و غیره بود و تنها آهنگ و ترنم روح‌بخش موسیقی پُتک بر سندان و دفتین بر تار و پود به دست ارباب صنایع دستی بود.

هنوز هم خاطرات مردم این بازارها در فرهنگ و ادبیات شهر زنده و پا برجاست و نوید بخش بازگشت رونق و رواج دیرین را می‌دهد و این بار نه تنها در جهت برآورده ساختن نیازهای محلی بلکه در راستای معرفی فرهنگ و تمدن دیرین و ذوق و ظرافت مثال زدنی اهل هنر و صنعت این شهر مقدس، برای شهر بزرگی به نام «دنیا» خودش را آماده می‌کند.

در گذشته‎‎ای نه چندان دور، به علت غلبه‌ی سنّتها و رسوم پیشینیان بر زندگی مردم، کمتر خانه‌ای وجود داشت که در آن یکی از انواع حرفه‎‎های نسّاجی دستی یافت نشود.

استمرار تولید در خانه موجب شده بود که تجربیّات و اطّلاعات حاصله به سادگی از نسلی به نسلی دیگر انتقال یافته و اشتغال به صنایع دستی همچون سجّاده، روتختی، پتو، احرامی، شال، دستمال ابریشمی، پارچه‎‎های ترمه و مخمل و غیره به صورت یکی از ارکان اقتصاد خانواده درآید.

از مهمترین صنایع شهرستان‎‎های استان یزد می‎‎توان نمدمالی در شهرستان ابرکوه،حصیربافی و پادری بافی در شهرستان بافق، گلیم‌بافی در شهرستان خاتم و خورجین‌بافی در شهرستان اشکذر اشاره کرد.

همچنین در شهرستان مهریز گیوه چینی و چاقو سازی، در شهرستان میبد صنایع دستی سفال و سرامیک، زیلو، حوله بافی و کاربافی و در شهرستان یزد شاهد صنایعی همچون دارایی، گره چینی، ترمه، احرامی بافی، آهنگری(چیلانگری)، کاشی‎‎سازی معرّق، کاشیسازی هفت رنگ و زیورآلات سنتی هستیم.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار