رائول کاسترو: اقدامات آمریکا برای حل بن‌بست کافی نیست/ گوانتانامو را برگردانید

رئیس‌جمهور کوبا در کنفرانس خبری با اوباما گفت که اقدامات آمریکا مفید بوده ولی برای عادی‌سازی کامل روابط فیمابین، کافی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «رائول کاسترو» برادر رهبر بیمار کوبا که رئیس‌جمهور این کشور شده، امروز در کنفرانس خبری مشترک با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در هاوانا شرکت کرد.

در ابتدای این کنفرانس، رائول کاسترو به برداشته شدن برخی تحریم‌های آمریکا علیه کشورش اشاره کرد و گفت «اقدام‌های اخیر آمریکایی‌ها مفید بوده ولی برای عادی سازی روابط، گوانتانامو باید به خاک کشور بازگردد.»

پایگاه گوانتانامو در حقیقت زندانی است که در مناطق حاره‌ای جنوب شرق کشور کوبا قرار دارد؛ این پایگاه طبق قرارداد اجاره میان دولت آمریکا و نظام پیشین کوبا، از سال 1903 در اختیار نیروی دریایی آمریکا است.

پس از به پیروزی رسیدن انقلاب در کوبا، «فیدل کاسترو» از نظامیان آمریکا خواست که خاک کشورش را ترک کنند ولی دولت آمریکا تاکنون این درخواست را قبول نکرده است. آمریکایی‌ها هر ساله یک چک برای پرداختن اجاره‌بهای این جزیره به «هاوانا» می‌فرستند و مقامات کوبایی نیز هر سال از نقد کردن آن خودداری می‌کنند.

در ادامه نوبت به خوانده شدن بیانیه اوباما رسید. رئیس جمهور آمریکا که در طی مابقی کنفرانس خبری هم با شوخی های مکرر موجب خنده حاضر شد، ابتدا گفت: «برادران کاسترو به سخنرانی‌های طولانی مشهور‌اند ولی این بار شاید من بیشتر صحبت کنم.»

وی ادامه داد: «بیش از نیم قرن بود که تصور حضور رئیس جمهور آمریکا در هاوانا، دور از ذهن بود ولی روزی جدید در روابط آمریکا و کوبا فرا رسیده است.»

اوباما فرصت را غنیمت شمرد و پیش از صحبت در خصوص روابط با کوبا، به کشته شدن یک تفنگدار دریایی در شمال عراق اشاره کرد و به خانواده وی تسلیت گفت؛ اوباما به اعضای تیم حفاظت خود نیز به عنوان بخشی از جامعه امنیتی آمریکا، تسلیت گفت.

باراک اوباما گفت: «بعد از 50 سال روابط سخت میان دو کشور، نمی‌توان یک‌شبه تغییر ایجاد کرد. ما در خصوص دموکراسی و حقوق‌بشر، اختلاف‌نظر عمیق داریم.»

اوباما ادامه داد: «اینجا هم مانند هر جای دیگر دنیا که سفر کنم، در حمایت از حق مردم برای تعیین سرنوشت خود سخن خواهم گفت.»

گویا رائول کاسترو در جلسات خصوصی امروز با اوباما، به این موضع رئیس‌جمهور آمریکا پاسخی  قاطع داده بود زیرا باراک اوباما گفت: «رئیس‌جمهور کوبا هم در خصوص کاستی‌ها آمریکا مثلا مسائل نژادی با من سخن گفت و البته من از طرح چنین مسائلی استقبال می‌کنم زیرا معتقدام اگر اعتقادات و تفکرات خود را صادقانه با هم در میان بگذاریم، در آخر این به نفع مردم خواهد بود.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار