زاهدان؛

قلعه تیس (پرتغالی ها) پذیرای گردشگران نوروزی

قلعه تیس (پرتغالی ها) در چابهار پذیرای مهمانان و گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار گفت: قلعه تیس یا پرتغالی ها یکی از بناهای مستحکم بلوچستان در سواحل نیلگون مکران پذیرای مهمانان و گردشگران نوروزی در چابهار است.

محمدسعید سایگانی  اظهار داشت: قلعه تیس بر فراز تپه ای مشرف به خلیج چابهار، در محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی و یک کیلومتری روستا و بندر صیادی تیس واقع شده است.

وی با بیان اینکه در زمان قدیم قلعه تیس به تمام مناطق اطراف دید داشته است، گفت: این قلعه به دلیل اهمیت فراوان در یکم اردیبهشت 1342 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: این قلعه با ابعاد 26 در 54 متر ساخته و در دوره صفویه بازسازی شده است.

وی بیان کرد: قلعه تیس در ساحل شرقی خلیج چابهار، دهانه دره تنگی بین زبان های انتهایی دو کوه پیل بند و شهبازبند بر روی تپه سنگی مرتفع قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار ادامه داد: این بنای تاریخی دارای چهار برج نیمه مدور است که کاملا دفاع از قلعه را ممکن ساخته و با 15 متر ارتفاع علاوه بر دیده بانی در مواقع توفان به عنوان چراغ دریایی عمل می کرده و وظیفه هدایت کشتی ها را عهده دار بوده است.

سایگانی گفت: ارتفاع تپه ای که قلعه بر روی آن ساخته شده حدود 55 متر است. 

وی گفت: شهرستان چابهار با موقعیت راهبردی مناسب به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور شناخته می شود که با توجه به شرایط آب و هوایی به چهاربهار یا چابهار معروف شده است.

وی گفت: علاوه بر قلعه تیس (پرتغالیها)، آرامگاه سید غلامرسول، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی)، حسینیه آل رسول، ساختمان های قدیمی گمرک و پست و روستای تیس از جمله آثار تاریخی شهرستان چابهار به حساب می آید.

وی افزود: آثار طبیعی این شهرستان نیز شامل ساحل ماسه ای، کوههای مینیاتوری، اسکله ها، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس است.

چابهار با 13 هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به نیکشهر از شرق به کشور پاکستان از جنوب به دریای عمان و از غرب به کنارک متصل است.

این شهرستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، هفت دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است و تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان 690 کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام ع
برچسب ها: قلعه ، گردشگری ، استانها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار