اصفهان؛

چرا میدان امام پر بازدید است

گنجینه ایی از آثار تاریخی و گردشگری ، مجاورت آن با بازاری منحصر به فرد و صنایع دستی ساعت های زیادی از وقت گردشگران را به خود می گیرد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، میدان نقش جهان در ابعادی کوچکتر، در دوره تیموریان ساخته شد.
در زمان شاه عباس اول این میدان توسعه یافت و فرم و شکل امروزین خود را یافت.
برخی از مهمترین ابنیه پیرامونی این میدان، در همین دوره ساخته شدو پس از انتقال پایتخت ایران از اصفهان به شیراز، میدان نقش جهان اهمیت خود را به تدریج از دست داد.
در دوره قاجار، این میدان و ابنیه پیرامونی آن رو به تخریب نهاد. با آغاز دوره پهلوی اول تمامی ابنیه اطراف میدان بطور کامل بازسازی شدند.
 کار مرمت و بازسازی این ابنیه تا امروز بطور مداوم ادامه دارد.
ميدان نقش جهان در زمان صفويان در جايی بنا شده است که پيش از آن باغ بزرگی بنام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است. درازای ميدان نقش جهان بيش از 500 متر، پهنای آن 165 متر و مساحت آن نزديک به 85 هزار مترمربع است. در زمان شاه عباس اول و جانشينان وی اين ميدان محل بازی چوگان، رژه قشون و برگزاری آئين ها و جشن ها و نمايش های گوناگون بوده است. دو دروازه سنگی چوگان که هنوز در شمال و جنوب اين ميدان بر جای مانده، يادگار آن دوران است.
 در گرداگرد اين ميدان بناهای باشکوه و زيبايی چون مسجد شيخ لطف الله، مسجد جامع عباسی کاخ عالی قاپو و سر در قيصريه ساخته شده که هر يک از آنها نمونه ای درخشان از معماری دوران صفويان است. این میدان و دیگر آثار تاریخی اطراف آن شامل مسجد امام ( مسجد جامع عباسی ) ، کاخ عالی قاپو ، مسجد شیخ لطف الله و سر در بازار قیصریه ، اثر فکر خلاق و دستان هنرمند معماران ورزیده ایرانی بویژه شیخ بهائی ، استاد علی اکبر اصفهانی ، و استاد محمد رضا اصفهانی است .

پیش از ساخته شدن ابنیه فعلی در دوره شاه عباس اول، میدان کوشک محل اعدام محکومان به اعدام و برگزاری برخی از مراسم رسمی همچون جشن نوروز بوده‌است.
منابع گوناگون، بنای به شکل فعلی را در دوره سلطنت شاه عباس اول و به سال ۱۰۱۱ قمری دانسته‌اند.
با این حال، از ابتدای سلطنت شاه عباس، سطح میدان در اندازه بسیار بزرگتر از میدان کوشک سابق تسطیح شده و بارها مراسم چراغانی و آتشبازی در آن برپا شده‌است.
احتمال دارد که بنای این میدان از روی نقشهٔ میدان حسن پادشاه در تبریز برداشت شده باشد. استاد محمدرضا و استاد علی‌اکبر اصفهانی، نام دو تن از معمارانی است که میدان را طرح ریزی نموده و آن را به شکل فعلی بنا نهاده‌اند.
نام این دو معمار بر سردر مسجد جامع عباسی و محراب مسجد شیخ‌لطف‌الله به چشم می‌خورد.
تا پیش از صفویه، در محل این میدان، باغی به نام نقش جهان وجود داشته‌است. این باغ، نام خود را از شهری در آذربایجان گرفته که اینک به نام نخجوان خوانده می‌شود. حمدالله مستوفی درباره این شهر گفته‌است:«شهری خوش است که آن را نقش‌جهان خوانند و اکثر عمارات آن از آجر است»  پس از مرمت میدان و ابنیه اطراف آن در دوره رضا شاه، نام رسمی میدان به میدان شاه و نام مسجد جامع عباسی نیز به مسجد شاه تغییر یافت.
امروزه نام رسمی این میدان، میدان امام یا میدان امام خمینی است.
گردشگرانی که به اصفهان می آیند اولین آدرسی که از اصفهانی ها می پرسند آدرس میدان امام است و معمولا ایام نوروز جمعیت زیادی در خیابان ها منتهی به سمت میدان در حرکت اند .
دور تار دور این میدان بازار احاطه کرده است و این بازار که طولانی ترین بازار کشور به شمار می رود این قدر متنوع و جذاب است که هر گردشگری را مجذوب خود می کنند .
از گز و شیرینی فروشی در بازار قناد ها و عطار ها گرفته تا اسباب بازی فروشی های انتهایی بازار که کودکان را مجذوب خودش می کند  .
بازار کفاش ها ی اصفهان مشتریان خاص خود را دارد و انتهای بازار کفاش به بازار فرش فروشان ختم می شود .
اما سفره های قلم کار ، ظروف فیروزه رنگ مینا ، خاتم و ترمه ، نقره گلیم ، لباس محلی را در غرب و شرق میدان و بازار های اطراف آن می توان دید  که اقلب گردشگران این اشیا تزیینی را برای سوغات و تزیینات منازل خود به تهفه می برند .
بریان غذای خوشمزه و معروف اصفهان در همه جای اصفهان هست اما در اطراف میدان امام بیشتر وجود دارد و معمولا مسافران پس از گردش در این محل چشم نواز بریان را به عنوان ناهار میل می کنند .  
ورود به میدان امام نیاز به تهیه بیلت ندارد و فضای سبز میدان به نوعی پارک محسوب می شود و گردشگران می توانند در این محل بیشینند  لذت ببرند .
اما  برای ورود به کاخ عالی قاپو ، مسجد امام ، مسجد شیخ لطف الله باید بیلت تهیه کرد .
بازار قیصریه کمی متفاوت تر از بازارهای اصفهان  است و این بازار با نام بازار سلطانی نیز خوانده می‌شود، از بزرگترین و مجلل‌ترین مرکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است .
راسته بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده‌اند که از این بازار بزرگ و مجلل بازارهای دیگری منشعب می‌شدند و برخی از آن‌ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند .
درشکه سواری در میدان نقش جهان از خاطراتی ماندگار برای گردشگران و مسافران است .
شما مسافر عزیز که  به نصف جهان سفر کرده اید مطمئنا از میدان امام بازدید کردید و با مطالب  بالا موافق هستید . 

گزارش از سید امیر مهدی ساب چیان


انتهای پیام/م




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.