اثر بخش‌تر کردن روش شیمی‌درمانی به کمک نانو لوله‌‌های کربنی

محققان با ترکیب داروی شیمی‌درمانی و نانو لوله‌های کربنی تک‌جداره، سیستم دارویی جدیدی ساختند که روش شیمی‌درمانی را اثر بخش‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ، محققان راهبرد جدیدی برای اثر بخش‌تر کردن روش شیمی‌درمانی و مقابله با مقاومت دارویی در سلول‌های سرطانی ارائه کردند.

بافت‌های سرطانی نظیر سرطان سینه دارای ساختار ترکیبی هستند که در آن انواع مختلفی از سلول‌های نظیر سلول‌های بنیادی سرطانی وجود دارند، سلول‌های بنیادی سرطانی نسبت به داروهای شیمی‌درمانی مقاومت ایجاد می‌کنند.

محققان یک سیستم رهاسازی دارویی هوشمند ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. این سیستم دارویی که در آن از نانو لوله‌های کربنی تک جداره به همراه داروی شیمی‌درمانی استفاده شده، می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی صلب مورد استفاده قرار گیرد.

در طراحی این دارو از ارتباط دهنده‌های حساس به PH استفاده شده که با قرار گیری در محیط اسیدی سلول‌های سرطانی می‌تواند محتویات دارویی خود را رهاسازی کند. ترکیب نانولوله‌ و داروی شیمی‌درمانی می‌تواند حجم تومور سرطانی را در بافت سینه موش آزمایشگاهی 19 برابر کوچک کند.

اشرف‌الفرج از محققان این پروژه می‌گوید این روش جدید داروسازی می‌تواند بر محدودیت‌های فعلی شیمی‌درمانی غلبه کند و کمترین آسیب را به سلول‌های سالم وارد کند. این روش یک ابزار تشخیصی مناسب است که به صورت غیر تهاجمی به پزشکان در شناسایی بافت سرطانی کمک می‌کند باید پژوهش‌های بیشتری به منظور اطمینان از ایمنی این روش انجام شود.



NATURE A SIA.COM

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.