هجوم بی شرمانه عربستان به مردم بی دفاع یمن و یارگیری های این کشور در منطقه باعث مشکلات عدیده ای در کشورهای اسلامی شده است.

افغانستان در مسیر پرفراز و نشیب پشتیبانی از عربستان در جنگ یمنبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، ایرنا در گزارشی تحت عنوان "افغانستان در مسیر پرفراز و نشیب پشتیبانی از عربستان در جنگ یمن” مدعی شده است که دولت افغانستان بعد از چند سال جنگ در یمن، حمایت خود را از ائتلاف به رهبری عربستان اعلام کرده و به زودی فرستاده خود را جهت گفت و گو به امارات می فرستد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر می باشد: 

افغانستان اعلام کرد که از جنگ عربستان برضد جنبش انصارالله یمن حمایت می کند و فرستاده ویژه این کشور به همین منظور به امارات متحده عربی اعزام شده است.

شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان امروز (شنبه) گزارش داد که «فریدالدین زکریا» فرستاده این کشور به منظور اعلام حمایت از عربستان در جنگ با یمن به تازگی به امارات متحده عربی اعزام شده است.

این شبکه تلویزیونی به نقل از منابع دولتی افزود که تا یک ماه آینده «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان نیز برای گفت وگو و هماهنگی های لازم در این زمینه به امارات سفر خواهد کرد.

عربستان سعودی با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان از فروردین سال گذشته حملات گسترده ای علیه فقیرترین کشور عربی منطقه به اجرا گذاشت تا «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش مردمی انصارالله که امنیت شهرهای یمن را در مقابل این تهاجم نظامی تامین کرده اند، جلوگیری کند. 

در تجاوز نظامی هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن تاکنون شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان یمنی جان باخته اند و شمار زیادی مجروح و بی خانمان شده اند. بیشتر موسسات خدماتی، درمانی و منازل مردم یمن و زیرساخت های اساسی این کشور در اثر بمباران های متوالی جنگنده های عربستان سعودی و هم پیمانانش منهدم شده، اما با این وجود مقاومت مردم، ریاض را به روزهای شکست نزدیک کرده است. 

افغانستان که تاکنون در قبال جنگ در یمن موضع بی طرفانه ای اتخاذ کرده بود و در پاسخ به درخواست عربستان برای پیوستن به ائتلاف عربی منطقه در جنگ علیه مردم یمن گفته بود که این درخواست را مورد بررسی قرار خواهد داد، همزمان با نزدیک شدن عربستان به روزهای شکست در یمن، با این ائتلاف همراه شده است.

مرداد سال گذشته علمای اهل تشیع و تسنن استان هرات افغانستان، با برپایی همایشی ؛ جنگ عربستان علیه مردم یمن را محکوم کردند و با تجلیل از شهیدانی که بر اثر بمباران جنگنده های عربستان به دیدار خدا شتافتند، جنگ یمن را مثلث شوم آمریکا، عربستان و اسراییل بر ضد مردم این کشور دانستند.

«محمداشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان چند بار از پادشاه عربستان خواسته بود تا زمینه کار برای 20 هزار افغان را در عربستان فراهم کند، اما ریاض در طول یک سال گذشته در مقابل این خواسته کابل بی اعتنایی نشان داده است. 

تحلیل گران افغانستان پیشتر به دولت وحدت ملی توصیه کرده بودند که از پیوستن به ائتلاف ضد یمن خودداری کند و برخی از آنان تصریح کرده بودند که عربستان سعودی در قبال تهدید فلسطینی ها از ناحیه رژیم اسرائیل، واکنشی نشان نمی دهد و حملات این رژیم را نادیده می گیرد و حمایت مالی از طالبان را نیز برعهده دارد.

برخی منابع افغان ماه گذشته از حمایت «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان از عربستان در جنگ یمن خبر دادند که گفتند که وی شماری از نیروهای این حزب را برای مقابله با انصارالله و مقاومت مردم یمن به آن کشور اعزام کرده است.

حکمتیار به عنوان رهبر یک حزب مخالف مسلح دولت به تازگی برای شرکت در گفت وگوهای صلح و سهیم شدن در عرصه قدرت افغانستان اعلام آمادگی کرده و گفت و گوهایی میان نمایندگان حزب اسلامی و دولت افغانستان برگزار شده و نتایج آن به طور رسمی اعلام نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.