کرمانشاه؛

ثبت ملی قرآن روستای زردویی

قرآن تاریخی روستای زردویی ثبت ملی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛هادی شریفی مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه گفت:روستای زردویی دارای یک قرآن تاریخی است که هم اکنون در محل مسجد این روستا نگهداری می‌شود و اداره کل میراث فرهنگی استان در نظر دارد که مراحل ثبت ملی شدن این قرآن را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی های اولیه، این قرآن دست‌نویس دارای سه قسمت است که قسمت اول آن مربوط به دوران تیموریان، قسمت دوم آن مربوط به دوران صفویان و قسمت سوم آن توسط ملاعزیز در زمان رضاشاه پهلوی نوشته شده است.

وی گفت: این قرآن تاریخی در صورت ثبت ملی شدن و معرفی می‌تواند به عنوان جاذبه‌ای کم نظیر برای گردشگران در این روستا تلقی شود.

وی همچنین از در دست ثبت ملی بودن مراسم سنتی آتش بازی در این روستا خبر داد و گفت: یکی از رسوم قدیمی و سنتی روستای زردویی، مراسم آتش بازی است که در تمام طول تعطیلات نوروز هرشب توسط اهالی روستا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مراسم، اهالی روستا آتش را از پشت بام خانه خود به پشت بام خانه همسایه می‌اندازند و با این کار نور و روشنایی را به یکدیگر هدیه می‌دهند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه خاطرنشان کرد: قدمت مراسم آتش بازی در روستای زردویی به دوران مادها بر می‌گردد.

شریفی خاطرنشان کرد: روستای زردویی یکی از روستاهای ویژه منطقه اورامانات است که در زمینه توریسم برنامه‌های متنوعی دارد و در این ایام نوروز هر روز پذیرای تورهای مختلفی از گردشگران داخلی و خارجی است.
 
انتهای پیام/پ
برچسب ها: قرآن ، تاریخی ، روستایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.