هفت‌میوه و جشن نوروز به کاخ نخست‌وزیری کانادا رسید

هفت‌میوه‌ی نو‌روزی با طعم شیرین افغانی و ایرانی آن زیب سُفره سیاستمداران کانادایی گردید و برای نخستین بار این رسم حوزه فارسی‌زبانان، امسال رسما وارد دهلیز‌های کاخ مجلل دولتمردان کانادایی شد و کام نخست‌وزیر جوان کانادا را نیز شیرین ساخت.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛هفت‌میوه‌ی نو‌روزی با طعم شیرین افغانی و ایرانی آن زیب سُفره سیاستمداران کانادایی گردید و برای نخستین بار این رسم حوزه فارسی‌زبانان، امسال رسما وارد دهلیز‌های کاخ مجلل دولتمردان کانادایی شد و کام نخست‌وزیر جوان کانادا را نیز شیرین ساخت.

جستن ترودو شاید نخستین رهبر کشور چندین‌ملیتی کانادا باشد که رسما با برخی از اعضای کابینه خود از نو‌روز تجلیل می‌کند.

او در هنگام خوردن هفت‌میوه ویژه‌ای که در سالون نزدیک به دفتر کارش چیده شده بود، لبخند ملیحی به لب داشت و کلمه «نوروز و هفت‌میوه» را چندین بار به زبان آورد.

در سال‌های اخیر، تجلیل از نوروز در بیرون از حوزه کشور‌های افغانستان، ایران و تاجیکستان رنگینی خاصی داشته است. در بسیاری از کشور‌ها که افغان‌ها، ایرانی‌ها و تاجیکستانی‌ها زند‌گی می‌کنند، از نوروز با راه‌اندازی برنامه‌های ویژه‌ای تجلیل صورت می‌گیرد و همین مساله باعث گردیده است که خارجی‌های بیشتری با این جشن و شیوه‌های تجلیل از آن آشنا شوند.

اما در این میان نو‌روز امسال را رهبران کشور‌های ایالات متحده و کانادا با فرستادن پیام‌هایی به این مناسبت، ویژ‌گی خاصی بخشیدند.

بارک اوباما هم در پیامی نوروز را به کسانی‌که تجلیل می‌کنند، تبریک گفت، اما در پیام خود از افغانستان و افغان‌ها نام نبرد. وی حتا نام غذا‌های ایرانی را به زبان آورد و ابیاتی از شعر فریدون مشیری «پنجره را بازکن …» را بازخوانی کرد.

با آن‌که افغان‌ها در ایالات متحده حضور سنگینی دارند و رفت و آمد افغان‌ها در دهلیزهای کاخ سفید از پانزده سال به این طرف به هدف چانه‌زنی‌های سیاسی و تگدی، بیشتر از هر زمان دیگری محسوس بوده است، اما به‌نظر می‌رسد که امسال در جشن نو‌روزی کاخ سفید، جایی برای افغان‌ها نیست. رییس‌جمهور اوباما در بیانیه خود صرف از ایرانی‌ها دعوت کرده است تا در این جشن حضور بیابند.
جنجال‌های سیاسی ایالات متحده با ایران و تفاهم سال گذشته دو کشور در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران، شاید سیاستمداران کاخ سفید و رییس‌جمهور اوباما را وا داشته باشد تا امسال نو روز را ویژه‌ ایرانی‌ها بسازند و آن را به دور از حضور افغان‌ها و تاجیکستانی‌ها، تجلیل کنند تا شاید این فرصت «پنجره»‌ای از امید امریکا را به سوی ایران باز کند

اما در همسایگی ایالات متحده، در کانادا این بار رونق نو‌روز و تجلیل از این جشن جدی‌تر و پررنگ‌تر بود.
در انتخابات ماه اکتوبر سال گذشته در کانادا، از میان ده‌ها تن مسلمان که برای احراز کرسی‌های پارلمان فدرال کانادا نامزد بودند، یازده تن توانستند پیروز شوند. با آن‌که مسلمانان در بسیاری از کشور‌ها از نو‌روز تجلیل نمی‌کنند، اما از این میان حضور مجید جوهری و علی احساسی، کانادایی‌های ایرانی‌تبار و مریم منصف کانادایی افغان‌تبار در پارلمان کانادا بیشتر باعث گردیده است تا زمزمه نو‌روز و تجلیل از جشن آغاز سال خورشیدی در میان سیاستمداران کانادایی نیز راه پیدا کند.

بر‌اساس برخی ارقام، درکانادا ساکنان این کشور که بخش قابل ملاحظه آن را مهاجرین کشور‌های دنیا تشکیل می‌دهند، حدود سه‌صد نوع فرهنگ و رسوم دارند که هر سال از آن تجلیل می‌کنند، در این میان هندو‌ها و چینی‌ها با رنگینی بیشتر مراسم خود را برگزار می‌کنند و تا حد زیادی رهبران سیاسی کانادا نیز در تجلیل از آن سهم می‌گیرند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.