هویت ایرانی خودروها، خیال پردازی یا واقعیت

صنعت خودروسازی کشور بیشتر به یک کپی‌کار محصولات دست‌چندم اروپایی شبیه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم سابقه طولانی کشور در صنعت خودروسازی و حجم بالای تولید خودرو در داخل کشور، هنوز به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران صنعت خودروسازی ایران نتوانسته است به یک تولیدکننده خلاق تبدیل شود به طوری که  بیشتر طراحی‌ها و محصولات آن الگوبرداری از شرکت‌های خارجی بوده است. 

داخلی سازی محصولاتی که طی سال‌های گذشته در کشورهای خارجی تولید می‌شدند، نه‌تنها ظرفیت صنعت خودروسازی کشور را کاهش داد، بلکه در نهایت هزینه‌هایی را به کشور تحمیل کرد و صنعت خودروسازی را به کپی‌کار محصولات دست‌چندم اروپایی تبدیل کرد.

براساس این گزارش نمونه از این تحمیل هزینه ها را می توان درزمان تشدید تحریم‌ها علیه کشور و تحریم صنعت خودرو جستجو کرد درست زمانی  کارشناسان شرکت پژو بدون توجه به قرارداد این شرکت با ایران خودرو یک شبه ایران را ترک کردند و و بدون کوچکترین پایبندی به همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین نیاز بازار خودرو ایران پشت پا زدند و به دنبال آن شرکت‌های ایرانی از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگینی شدند به نحوی که عرضه خودرونیز به بازار به شکل قابل‌توجهی کاهش یافت. 

همین امر لزوم توجه به تولیدات داخلی و عدم وابستگی به محصولات خارجی را پر رنگ‌تر کرد و باعث شد شرکت‌های خودروسازی ایرانی به سمت طراحی محصولات جدید بروند، اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در این امر نیز تحولی رخ نداد و صرفاً با تغییراتی جزئی در محصولات خارجی، نتیجه نهایی را به‌عنوان یک محصول جدید ایرانی به بازار روانه کردند.

ما تولیدکننده هستیم یا مونتاژ کننده؟

امیررضا واعظی آشتیانی معاون وزیر اسبق صنعت در خصوص وضعیت تولید و طراحی محصولات در صنعت خودروسازی کشور گفت: در آغاز باید تکلیف صنعت خودروسازی را مشخص کنیم؛ یعنی ما تولیدکننده هستیم یا مونتاژ کننده و متأسفانه سال‌ها است که هیچ مسولی در عرصه صنعتی یا اقتصادی به این سؤال بزرگ، جوابی نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: اگر ما تولیدکننده هستیم چرا بعد از ۵۰ سال هنوز خودروهایی بی‌کیفیت تولید می‌کنیم که با شرایط استاندارد داخلی خودمان نیز همسانی ندارند و توانایی صادرات حتی یک درصد از این خودروها را هم نداریم. اگر مونتاژ کننده هستیم، چرا محصولاتی را که در این ۲۰ سال گذشته را مونتاژ می‌کنیم نمی توانیم صادر کنیم؟

واعظی آشتیانی در پایان گفت: باید بحث‌های مختلفی را مدنظر داشته باشیم مانند بحث ورود سرمایه یا فن‌آوری و بحث الگوی مدیریتی که ما بتوانیم در کشور بومی‌سازی کنیم، آیا این اتفاقات خواهد افتاد؟ ایران می‌خواهد شریک تجاری پیدا کند که این شریک تجاری هر زمانی که خواست از دادن فناوری، تسهیلات و انتقال دانش خودداری کند.

خودروسازهای ایرانی دغدغه تولید محصولات جدید را ندارند

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تنوع و میزان کیفیت تولیدات داخلی گفت: امروزه شرکت‌های داخلی در انعقاد قرارداد با شرکای خارجی همان رویکرد مونتاژ را پیش گرفته‌اند و در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی داخل کشور دغدغه تولید محصول باکیفیت و جدید را ندارند. البته مشکلات مالی هم باعث شده تا توان اقتصادی شرکت‌های خودروسازی داخلی برای تولید محصولات جدید نیز کمتر شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: تاکنون شرکای خارجی از جمله فرانسوی‌ها در انتقال دانش فنی و انتقال دانش ساخت خودرو به شرکت‌های خودروساز داخلی هیچ کاری نکرده‌اند و حتی از انجام آن خودداری می‌کنند.

وی در پایان به این موضوع اشاره کرد: سیاست‌های جاری به‌منظور حفظ حیات اقتصادی شرکت‌های خودروسازی داخلی بر اساس درآمدزایی بنا شده است در نتیجه تولید محصولات با طراحی و استاندارهای بالای داخلی جز اولویت خودروسازهای ایرانی نیست، البته در کنار طراحی خودرو باید به زنجیره تأمین قطعات نیز توجه کنیم، چون بعد از طراحی محصولات جدید نیاز به تأمین قطعات آن در سطح گسترده نیز هست.

بر اساس آنچه گفته شد خودروسازان داخلی تا به امروز پاسخگوی  نیازها و مشکلات به‌وجود آمده برای خریداران و مشتریان خود نبوده اند و همین امر موجب شده تا درخصوص وضعیت صنعت خودروسازی کشور همواره نقد ها بیشتر از دست زدن ها باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
اقاارخیرخودروسازشدن بگذرید.بیشترازاینصنعت کشور را شرمنده نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
دانش بدست آوردنیه تقدیم کردنی نیست،اول اینکه اینها به خودشون هم تا ناچار نشن تکنولوژی منتقل نمی کنند و اصلا طبق منطقشون چرا باید بکتند؟.دوم نمیشه به سیستمی که تلاشی نمی کنه، اطلاعات منتقل کرد چون قدرت هضمشو نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام
تا زمانی که خودروسازی ما دولتی است هیچ پیش رفتی حاصل نخواهد شد.
آخرین اخبار