آشنایی با لیورپول

لک‌لک‌هایی که پرواز نمی‌کنند

لیورپول تیمی است که با وجود افتخارات فراوان سال‌ها در قهرمانی لیگ جزیره ناکام مانده است.

 به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در این قسمت از معرفی تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا با تیم فوتبال لیورپول انگلیس آشنا می‌شویم.
 
تأسیس این باشگاه کاملا در ارتباط با رقیب محلی‌اش اورتون و شهردار لیورپول جان هولدینگ است. وی در آنفیلد رود، زمینی را به اورتون اجاره داد که این باشگاه در آن جا بازی‌های خانگی‌اش را میزبانی می‌کرد. با قهرمانی اورتون در فصل 1891 و کسب نخستین موفقیت‌های بزرگ به اعتبار و محبوبیت این تیم افزوده شد. بر همن اساس در سال 1892 هولدینگ اجاره زمین را بالا برد.
 
باشگاه اورتون تصمیم به ترک آنفیلدرود گرفت. به دنبال اختلاف پیش آمده، جان هولدینگ با ورزشگاهی خالی روبه‌رو شد و بنا بر شرایط پیش آمده تصمیم گرفت باشگاه لیورپول اف. سی را تأسیس و ورزشگاه آنفیلد را در اختیار آن قرار دهد. نخستین بار تیم تازه تأسیس هولدینگ یک سپتامبر 1892 در یک بازی دوستانه به مصاف روترهام تاون رفت. در ابتدا بیشتر بازیکنان این تیم اسکاتلندی بودند و تنها چند بازیکن انگلیسی در ترکیب لیورپول با پیراهن‌های آبی و سفید به میدان می‌رفتند، اما پس از چهار سال رنگ پیراهن این تیم به قرمز- سفید تغییر یافت.
 
لیورپول در فصل 93- 1892 در لیگ منطقه لانکشایر شرکت کرد و با قهرمانی در این رقابت‌ها به لیگ دسته دوم راه یافت. نخستین بازی رسمی تاریخ لیورپول در 30 سپتامبر 1893 در این لیگ با تیم هایروالتون برگزار شد که لیورپول با هشت گل حریف خود را از پیش رو برداشت. لیورپول در فصل 95- 1894 نخستین بار در سطح نخست فوتبال انگلیس شرکت کرد هر چند در پایان آن فصل دوباره به لیگ دسته دوم سقوط کرد. سال بعد در رقابتی تنگاتنگ منچسترسیتی را در لیگ دسته دوم پشت سر گذاشت و با حضور در لیگ دسته اول و تثبیت جایگاه خود در این لیگ در سال 1901 نخستین قهرمانی خود در این رقابت‌ها را نیز به دست آورد.
 
** جان اسمیت موفق‌ترین رئیس تاریخ لک‌لک‌ها  
جان اسمیت که از سال 1973 ریاست باشگاه لیورپول را با سهامداری پدرش در باشگاه به عهده گرفت موفق‌ترین رئیس دوران 113 ساله لک‌لک‌ها است.
 
در دوران ریاست وی لیورپول 10 قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی جام حذفی، چهار قهرمانی جام اتحادیه، 10 قهرمانی سوپرجام، چهار قهرمانی لیگ قهرمانان، دو قهرمانی جام یوفا و یک سوپر جام اروپا را به دست آورد.
 
15 اکتبر 2010 مالکیت لیورپول با مبلغ 300 میلیون پوند به گروه ورزشی فن وی سپرده شد که جان هنری و تام ورند آمریکایی در رأس آن می‌باشند. این گروه پیش از خرید سهام باشگاه لیورپول با تیم بوستون رد ساکس که یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین تیم‌های بیسبال می‌باشد کسب کرده بود. همچنین اسطوره بسکتبال آمریکا لبرون جیمز نیز قسمت کوچکی از سهام لیورپول را در اختیار دارد.
 
** پیزلی پرافتخار و شکنلی تاریخ‌ساز
دوران اوج لیورپول با سرمربی‌گری بیل شکنلی از سال 1959 شروع شد. لیورپول پنج فصل قبل از حضور این مرد اسکاتلندی و سه فصل پس از آن در لیگ دسته دوم بازی می‌کرد اما با هدایت شکنلی که برای نظم و انضباط، روحیه جنگندگی و وحدت تیمی اهمیت ویژه‌ای قائل بود. در فصل 1962- 1961 به قهرمانی لیگ دسته دوم رسید و از آن سال تاکنون لک‌لک‌ها هیچگاه به دسته پایین‌تر فوتبال باشگاهی انگلیس نرفته‌اند. نخستین قهرمانی شکنلی با لیورپول در فصل 65- 1964 رقم خورد. در مجموع یک قهرمانی لیگ دسته دوم،  سه قهرمانی دسته اول، دو قهرمانی جام حذفی، چهار قهرمانی جام خیریه و یک قهرمانی جام یوفا در سال 1973 که نخستین افتخار اروپایی لک‌لک‌ها محسوب می‌شود با هدایت شکنلی به دست آمد.
 
اما موفق‌ترین سرمربی تاریخ باشگاه باب پیزلی است که از سال 1974 تا 1983 در نه فصل، شش قهرمانی لیگ، سه قهرمانی جام اتحادیه، شش قهرمانی سوپرجامف سه قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا، یک قهرمانی جام یوفا و یک قهرمانی جام خیریه را برای سرخ‌پوش‌های بندر لیورپول به ارمغان آورد.
 
کنی دالگیش با سه قهرمانی در لیگ، دو قهرمانی جام و چهار قهرمانی سوپرجام، رافائل بنیتز اسپانیایی با یک قهرمانی در جام حذفی، یک قهرمانی در سوپرجام، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک قهرمانی سوپرجام اروپا و ژار هولیه فرانسوی با پنج قهرمانی در جام حذفی، جام اتحادیه، سوپرجام انگلیس، جام یوفا و یک سوپر جام اروپا از دیگر مربیان موفق تیمی هستند که در تاریخ خود 20 سرمربی را روی نیمکت آنفیلد دیده است.
 
القاب: قرمزها و لک‌لک‌ها مهم‌ترین القاب لیورپول هستند.
 
ورزشگاه: لیورپول از زمان تأسیس در سال 1892 بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه 45362 نفری آنفلید برگزار می‌کنند. این ورزشگاه دارای دو دروازه ورودی است که به احترام دو مربی بزرگ باشگاه باب پیزلی و بیل شکنلی نامگذاری شده است. روی سر در دروازه شکنلی جمله معروف «هرگز تنها نخواهی رفت» آورده شده است.
 
یکی از معروف‌ترین قسمت‌های آنفلید The Boot Room به شمار می‌آید. به این خاطر که مربیان معروفی چون بیل شکنلی، باب پیزلی، فاگان و دالگلیش در این اتاق مدت‌ها به صرف چای و بحث راجع به تیم، نقشه کشیدن برای شکست رقبا و همچنین برنامه‌ریزی برای تیم می‌پرداختند.
 
** جایگاه معروف کوپ
 
این جایگاه در جنوب غربی ورزشگاه آنفیلد قرار دارد و جایگاه پرشورترین هواداران دنیا است. نام کوپ از کوه‌های Spion kop در آفریقای جنوبی گرفته شده که ارتش انگلستان در جنگ دوم بوتر تلفات سنگینی در آنجا داد. به همین خاطر بسیاری از تیم‌های انگلیسی چون  بلکپول، شفیلد یونایتد، ولور همپتون جایگاهی به نام کوپ در ورزشگاه‌های خود به یاد کشته‌شدگان آن جنگ به وجود آوردند. هواداران جایگاه کوپ که در سال 1906 ساخته شد، حامیان اصلی باشگاه به حساب می‌آیند که نقش بسزایی در پیروزی‌های تیم دارند.
 
این جایگاه در ابتدا می‌توانست دربرگیرنده 30 هزار نفر باشد اما برای امنیت تماشاگران گنجایش این جایگاه در سال 1975، 22 هزار نفر شد که در سال 1989 پس از رخ دادن فاجعه هیلزبورو تا حدی برای امنیت ورزشگاه ظرفیت این جایگاه کاهش پیدا کرد.
 
در سال 1994 جایگاه کوپ بازسازی و ظرفیت آن در حال حاضر 12409 نفر است. هواداران کوپ شعارهای مهیجی را در هنگام بازی زمزمه می‌کنند زمانی که لیورپول به طرف حریفان حمله می‌کند، هواداران با سر دادن یک شعار قدیمی و محلی «توپ را بچسبان به گل» تیم را برای گلزنی تشویق می‌کنند.
 
** فاجعه هیلزبورو
 
15 آوریل 1989 قرار بود نیمه نهایی جام حذفی انگلیس بین تیم‌های لیورپول و ناتینگهام فارست در ورزشگاه هلیزبورو ورزشگاه خانگی شفیلد ونزدی برگزار شود.
 
سهم هواداران لیورپول سکوهای غربی ورزشگاه بود. هواداران لیورپول که از ظهر راهی ورزشگاه شدند مجبور بودند از نرده‌‌های گردان قدیمی و کوچک‌ سکوی غربی وارد شدند.
 
با افزایش بیش از حد جمعیت در داخل و بیرون ورزشگاه، پلیس مجبور شد در تصمیمی غیرمنتظره اقدام به گشودن یکی از دروازه‌هایی که معمولا تنها برای خروج هواداران استفاده می‌شد، کند و مردم در حالی به سمت داخل ورزشگاه هجوم می‌بردند که نمی‌دانستند مشغول «له کردن» افرادی هستند که در نزدیک فنس‌ها به تماشای بازی می‌پردازند.
 
ری لوئیس داور بازی به توصیه پلیس پنج دقیقه پس از سوت شروع بازی، مسابقه را متوقف کرد اما در همان لحظه در بیرون از زمین چمن بازی، مسابقه برای فرار از مرگ میان تماشاگران آغاز شد.
 
هواداران لیورپول با بالا رفتن از همدیگر و فنس‌های اطراف قصد خروج از آن منطقه پرازدحام برای فرار از له شدن و خفگی را داشند اما درنهایت 96 نفر از افراد 10 تا 67 سال در آن حادثه که یکی از بزرگترین فجایع فوتبالی یاد می‌شود، جان خود را از دست دادند.
 
افتخارات: 18 قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی لیگ دسته دوم، یک قهرمانی منطقه لانکشایر، هفت قهرمانی جام حذفی، هشت قهرانی جام اتحادیه، 15 قهرمانی سوپرجام انگلیس، پنج قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، سه قهرمانی جام یوفا و سه قهرمانی در سوپرجام باشگاه‌های اروپا در کارنامه افتخارات لک‌لک‌ها دیده می‎شود. البته لیورپول که تا پیش از شروع لیگ برتر انگلیس در سال 1992 با 18 قهرمانی لیگ پرافتخارترین تیم باشگاهی انگلیس محسوب می‌شد به دلیل ناکامی 23 ساله خود در فتح جام قهرمانی لیگ برتر این عنوان را به منچستر یونایتد واگذار کرد.
 
البته سرخ‌پوشان مرسی ساید همچنان با پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا پرافتخارترین باشگاه انگلیسی این رقابت‌‎ها هستند.
 
** کلمن بالاتر از استیوی
 
یان کلمان هافبکی که از سال 1960 تا 1978، در 857 بازی 14 گل برای لیورپول به ثمر رساند بیشترین بازی را در تاریخ این باشگاه انجام داده است.
 
جیمی کاراگر مدافع افسانه‌ای لک‌لک‌ها با 737 بازی و 35 گل از سال 1996 تا 2013 در رتبه بعدی این فهرست جای دارد.
 
استیون جرارد محبوب‌ترین بازیکن تاریخ لیورپول با 710 بازی و 186 گل بین سال‌های 1998 تا 2015 در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد.
 
ری کلمنس و املین هیوز با 665 بازی و یان راش باد 660 بازی در رتبه های بعدی این لیست حضور دارند.
 
افسانه ولزی لک لک ها
 
یان راش مهاجم اسطوره ای سال های اوج لیورپول با 334 گلی که در 660 بازی این تیم از سال 1980 تا 1996 به ثمر رساند در صدر برترین گلزنان تاریخ این باشگاه قرار دارد.
 
راجر هنت با 282 گل، گوردون هاجسون با 241 گل، بیلی لسدل با 228 گل واتیسون جرارد با 186 گل در رتبه های بعدی این فهرست قرار دارند.
 
پس از قطع همکاری لیورپول با شرکت تولید لوازم و البسه ورزشی آدیداس در سال 2012 آنها با قراردادی شش به ارزش 25 میلیون پوند با شرکت واریورز قرارداد بستند اما در حالی که تنها 3 فصل از این قرارداد می گذرد لک لک ها این قرارداد را فسخ و از ابتدای فصل 2016-2015 با لباس های شرکت نیو بالادنس به میدان می روند. ضمن اینکه شرکت هواپیمایی استاندارد چارترد نیز از سال 2010 به عنوان حامی پیرادهن لیورپول فعالیت می کند.
 
لیورپول با درآمد 391.8 میلیون یورو در رتبه نهم ثروتمندترین و با ارزش 430 میلیون پوند در جایگاه دهم ارزشمندترین تیم های سال 2015 جهان قرار گرفت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار