موسسات مالی غیرمجاز از بیت المال برای تبلیغ استفاده می کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: موسسات مالی و اعتباری از رسانه ها و روزنامه‌هایی که از بیت‌المال پول می‌گیرند تبلیغات خود را انجام می‌دهند.

محمد سقایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی هشت سال گذشته در نظام بانکداری کشور افراط و تفریط بیش از حد صورت گرفت و برخی بانک‌ها بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی رشد قارچ‌گونه داشته‌اند.

وی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه امروز در کشور ما تأمین یک مغازه کوچک، بنگاه معاملاتی، دفتر مخابرات، گل فروشی، اغذیه فروشی و امثال آن نیازمند گذراندن میسرهای قانونی و دریافت پروانه است گفت: متأسفانه بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری متفاوت رشد بسیار زیادی داشته‌اند که این امر به خوبی در خیابان آفریقا و جردن و به طور کلی بالاتر از تقاطع میرداماد مشهود است.

سقایی ادامه داد: ما مخالف حضور بخش خصوصی در بانکداری نیستیم اما این امر باید طبق قاعده و اصول صورت بگیرد.

** استفاده این موسسات از مال بیت‌المال برای تبلیغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهار داشت: این نظام بسیار قوی است و نباید نظاره‌گر رشد این بانک‌ها باشد.

سقایی اظهار داشت: موسسات مالی و اعتباری از رسانه ها و روزنامه‌هایی که از بیت‌المال پول می‌گیرند تبلیغات خود را انجام می‌دهند و در واقع از جراید و روزنامه‌های دولتی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: با اجرای این تبلیغات از رسانه‌ها این باور در مردم به وجود می‌آید که این موسسات دارای مجوز هستند در صورتی که برخی باعث گرفتاری مردم می‌شوند و مسئولین باید رسیدگی کنند.

** همچنان پای نظارت مسئولان می‌لنگد

نماینده فارس، استهبان و نی ریز تصریح کرد: اگر چه این موسسات به سرعت رشد می‌کنند اما دارایی و موجودی بسیار ناچیزی دارند بنابراین به سرعت اقدام به جمع‌آوری سپرده‌گذاری مردم کرده و خیل عظیم مشتریان بانکی و سپرده‌گذاران و عدم نقدینگی را رقم خواهد زد.

وی این امر را به عدم نظارت مسئولان امر ربط داد و گفت: این مورد نشان دهنده آن است که کارایی مدیران صحیح نیست و بهتر است مسئولیت را رها کنند.

سقایی معتقد است که ما به بانک‌های خصوصی نیاز داریم اما نه بانکی که مردم را سرکیسه کند.

** بانک خصوصی خوب کمتر از تعداد انگشتان دست است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: افرادی که بیان می‌کنند بانک‌های خصوصی کارایی خوبی دارند باید اثبات کنند که چند بانک خصوصی داریم که موفق عمل کرده‌اند و چندین پروژه موفق داشته‌اند که بتوانند تسهیلاتی به بخش خصوصی بدهند و در واقع این تسهیلات را در مجرای صحیح سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان کرد: کارکرد این بانک‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند چرخه اقتصادی مملکت را روان کنند نه اینکه یک سری افراد از این مجرا جیب خود را پر کنند.

سقایی اظهار داشت: برخی از این بانک‌ها هم موفق عمل کرده‌اند زیرا بر آنها نظارت صورت گرفته است.

نماینده خانه ملت با بیان اینکه تعداد بانک‌هایی که خوب عمل کرده‌اند را به تعداد انگشتان دست هم نمی‌توانیم پیدا کنیم گفت: دلیل این گفته آن است که تعداد بسیار کمی از بانک‌ها سرمایه‌گذاری مناسب و موفق و در نتیجه بازگشت سرمایه خوبی داشته‌اند.

** چه کسی مقصر است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها افرادی که به این بانک‌ها مجوز می‌دهند مقصر نیستند بلکه افرادی که هم اجازه دایر کردن شعبه‌ای را می‌دهند هم مقصر هستند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد شعب هم نیازمند مجوز هستیم گفت: سوال من این است که اگر شعبه‌ای از بانک بخواهد ایجاد شود مسئولینی که بر بازگشایی آنها در مکان‌های مختلف نظارت می‌کند آیا نباید از آنها بپرسند که مجوز داری یا خیر و یا اینکه از بانک مرکزی مجوز گرفته باشند.

** کجای کار می‌لنگد؟

سقایی تصریح کرد: برای احداث یک بقالی ساده سختگیری‌های فراوانی انجام می‌شود در حالی که موسسات مالی و اعتباری از این قاعده مستثنی هستند پس یک جای کار می‌لنگد.

وی با بیان اینکه مگر می‌شود کسی بدون داشتن مجوز یک موسسه مالی و اعتباری دایر کند و هیچ کس هم به او نگوید که بر اساس چه مجوزی اقدام به این کار کرده‌ای گفت: چرا افرادی که در امر بازگشایی شعب در امور و صفوف مختلف و بر امر بانکداری نظارت می‌کنند به این موارد رسیدگی نمی‌کنند و اگر هم رسیدگی می‌شود چرا رشد خودسرانه این موسسات در حال افزایش است.

وی معتقد است افرادی که برای ایجاد موسسه مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی مجوز صادر می‌کنند و همچنین افرادی که بر ایجاد شعب و بازگشایی نظارت دارند مقصر هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار