گزارش/

فریب دختران پایتخت در آستانه سال نو/ ماجرا چه بود؟ +تصاویر

دختران پایتخت نشین در آستانه سال نو فریب کسانی را خوردند که تنها به دنبال اسکناس هستند.


بوی باران بوی سبزه بوی خاک   شاخه های شسته، باران خورده، پاک

نرم نرمک می رسد اینک بهار     خوش به حال روزگار

به قول فریدون مشیری، خوش به حال روزگار... خوش به حال روزگاری که طبیعت آن مهمانی به خوش قدمی بهار دارد. بهاری که می آید تا بر تن درختان عریان زمستانی لباسی از جنس شکوفه بپوشاند. با رسیدن فصل گل و بلبل، بهار، صفحه ای دیگر از زندگی ورق می خورد. این روزها پس از گذر نوروز و خانه تکانی طبیعت و منازل، خانه تکانی دیگری از جنس مد رواج یافته که در واقع همیشه برای برخی افراد "طرفداران مد یا اصطلاحا مدگرایان" سوژه جذابی بوده است. 

*"مد" از کجا می آید؟

رنگ سال لفظی است آشنا به گوش علاقه مندان به مد و مدگرایان، که هر ساله، از دما دم عید، یکی از بزرگترین دغدغه های این افراد است و آن ها در انتظار اعلامش به سر می برند تا کلکسیون اجناس و البسه خود را مطابق آن خریداری کنند و این دغدغه در تمام سال آنها را همراهی می‌کند، اما آیا شما می دانید ریشه پیدایش "مد" چیست؟ و اینکه " رنگ سال " را چه کسانی بر می گزینند؟

یک شرکت آمریکایی به نام "پنتون" که فعالیت خود را از سال 2000آغاز کرده است، وظیفه انتخاب رنگ و مد سال را به عهده دارد. با وجود اینکه اقدامات این شرکت کاملا غیر رسمی است ولی اکثر مدگرایان برای به روز بودن تابع این شرکت هستند.  "پنتون" 10 رنگ را بین مردم به نظرسنجی می گذارد، بیشترین رای را به عنوان " رنگ سال " اعلام می کند.

و اما امسال" رنگ سال" اعلام شده ، برای نخستین بار دو رنگ است.

ثابتی///گزارش///

*چرا روی مد لباس می خریم؟

هومنز، جامعه شناس، اعتقاد دارد از میان اعمالی که انسان انجام می دهد، عملی که سرانجام به پاداش گرفتن ختم شود، احتمال تکرارش زیاد است. موفقیت و پیروزی طعم شیرینی دارد، طعمی که آنقدر به دهان مزه می کند و به مزاج خوش می آید که در پی چشیدن  دوباره آن هیچ تلاشی را دریغ نمی کنیم. وقتی میان هم سن و سالانمان احساس برتری می کنیم، یا از طرف اطرافیانمان مورد تشویق قرار می گیریم، این حس خوب، یعنی پیروز شدن را بدست می آوریم. پس ما شاهد یک موفقیتی هستیم که در راستای مدگرایی شکل گرفته است، در نتیجه عمل " مدگرایی" به تکرار می افتد.

برای اینکه بفهمیم چرا لباس هایمان را روی مد می خریم، راهی یکی از پاساژ های معروف شرق تهران شدیم.

نگار دختری 19 ساله همراه با نامزدش در حال خرید یک مانتوی صورتی هستند، وقتی از او می پرسم که چرا این رنگ را انتخاب می کنید در جواب می گوید: من همیشه لباس هایم را روی مد می خرم. اجناسی که خریداری می کنم را بدون در نظر گرفتن مبلغ آن از نظر رنگ و شکل، مطابق مد هرسال تهیه می کنم. او در خصوص ریشه پیدایش "رنگ سال" اظهار بی اطلاعی میکند.

ثابتی///گزارش///

ثابتی///گزارش///

کمی آن طرف تر خانمی تقریبا 30، 31 ساله بر روی یک ست کیف و کفش آبی-صورتی  دست می گذارد و در رابطه با انتخابش می گوید: اینکه شما لباس و اجناس منزلتان را مطابق مد هر سال خریداری کنید نشان دهنده با کلاس بودن شماست. برای داشتن اعتبار و شخصیت در نزد افراد باید لوازم خود را مطابق مد انجام دهیم، به این شکل احترام بیشتری برایتان فائل می شوند. فکر کنید بین فامیل همسرم که همه تیپ سال را زده اند، لباس های من و خانواده ام روی مد نباشد!!! آن وقت آبرو و احترام از دست رفته چه می شود؟!


ثابتی///گزارش///

ثابتی///گزارش///

 زن و شوهری جوان که قصد دارند برای دلبندشان لباس خریداری کنند، می گویند: امسال برای پسرمان ست آبی می زنیم تا خوش پوش بودن را از کودکی یاد بگیرد. شخصیت افراد به انتخاب هایش گره می‌خورد. اینکه روی مد خرید کنیم یعنی فرد با شخصیتی هستیم و قطعا اهمیت و ارزش بیشتری برایمان قائل می شوند.

ثابتی///گزارش///

*وسواس در مدگرایی

با وجود اینکه مد شدن یک "رنگ" یا "مدل خاص" از زیر ساخت های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی جامعه تبعیت می‌کند اما با بررسی انگیزه و اهداف فرد وابسته به مد می‌توان به شناخت  اصول و پایه‌های روان شناختی مدگرایی رسید. اینکه افراد مدگرا برای پیروزی در یک رقابت، وابسته مد می‌شوند، تا اینکه از روی پسند و علاقه شان پیرو آن مد باشند خود نشان دهنده غیر طبیعی بودن مدگرایی یا همان افراط و غرق در "مد" شدن است.

از دکتر مژگان نیک نام، روانشناس، در رابطه با انگیزه افرادی پرسیدیم که در پیروی کردن از مد افراط می‌کنند، وی ضمن اینکه به روز بودن را خوب می‌داند، تاکید می‌کند: به روز بودن و در انظار خوب جلوه شدن از جمله خواسته هایی است که افراد برای دست یابی به آن تلاش می کنند. اما اگر این حجم از به روز بودن یا اصطلاحا روی مد بودن به حدی برسد که فرد در پیروی از مد دچار وسواس شود و بخواهد بدون هیچ قید و بندی از آن  پیروی کند، باید خطر وسواسی شدن را جدی گرفت.

در اینجا باید بررسی شود که انگیزه فرد از پیروی "مد" چیست؟ ممکن است ریشه "نمایشی" داشته باشد، یعنی فرد دارای تیپ شخصیتی نمایشی است و علاقه زیادی به دیده شدن دارد آن هم تحت هر شرایطی. گاهی ممکن است فرد زیاده از حد تنوع طلب باشد که مطمئنا عواقب جبران ناپذیری هم در پی خواهد داشت. بعضی مواقع پیروی یک مد از "همانند سازی" آب می خورد، این یعنی یک فرد محبوب و یا مشهور را بدون اینکه بشناسیم صرفا به جهت ارادتی که نسبت به وی داریم الگوی خود قرار دهیم که همین اتفاق نیز تبعات خودش را دارد.  

*مدگرایی یا نونواری؟

تصور یک زندگی یکنواخت و به دور از تنوع برای هر فردی غیر قابل تحمل است، در واقع انسان، زندگی اش را برای جلوگیری از روند یکسان و کسل کننده ای که دارد نیازمند متنوع شدن می داند. پس این یعنی " تنوع" و "تنوع طلبی" چیز بدی نیست. اما عقل سلیم می داند و آگاه است هر عاملی قبل از به وقوع پیوستن و شکل گرفتن باید از طرف محیط پیرامون و شرایط اجتماعی جامعه قابل پذیرش باشد. به عنوان مثال وقتی قرار است از یک رنگ خاص یا مدل و سبک پوشش جدید استقبال کنیم، باید اقتضای فرهنگی-اجتماعی جامعه و حتی شان و منزلت خود را هم در نظر بگیریم. اگر می خواهیم تابع مد و پوششی باشیم که نه تنها مورد پسندمان نیست و به رنگ و پوستمان نمی آید بلکه از طرف جامعه رد شده است، پس شخصیت و قوانین کشورمان چه می شود؟ به نظر شما برای اینکه  لباس و نوع پوششمان از طرف دیگران مورد تشویق قرار بگیرد و به نوعی باکلاس باشیم و خوش پوش، بایستی حتما هزینه های گزافی را برای طرح و رنگ مد سال پرداخت کنیم یا اینکه باکلاس بودن از پس یک لباس نو، پاکیزه و خوش رنگ که البته مورد پسندمان است هم بر می آید؟

گفتنی است،هر ساله شرکت‌های سودجو با شبیه سازی مدل‌های غربی رنگی را در بین جوانان القا می‌کنند و با این ترفند بر قیمت محصولات می‌افزایند، چه بسا دختران و پسرانی که اغلب به دنبال مدگرایی هستند و فریب اینگونه تبلیفات را می‌خورند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ب مد پوشان بگوید :اخرین مد کفن است وسلام علیکم برحمته الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
با درآمدهای ما که نمیشه با مد رفت خدا پدرتان را بیاموزد با پولهای باد آورده میشه سوار مد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ازواژه دختراستفاده میکنیدتاافرادزیادی مطالبتان رابخوانندوهزینه نت به جیب خودبزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
مد چه اشکالی داره ؟به نظر من خیلی هم خوبه باعث تنوع و تولید و رونق بازار میشه و از همه مهم تر خرید و شیک پوشی باعث شادابی روح و جسم ادما میشه البته توی جامعه ای که عدالت و برابری و رفاه هست نه توی کشوری که خیلیا به نون شب محتاجن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
من خودم با اینکه سالهاست چادر سرم میکنم اما نسبت به مد و مدگرایی نظر مثبت دارم و فکر می کنم هیچ منافاتی با آموزه های دینی و فرهنگی ندارد اگر آن را با حجابمان وفق دهیم،.
Iran (Islamic Republic of)
منظر
۱۲:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
احسنت به شما و انتخاب برترتان
اما آن مدی مورد تائید دین است که سازندگان آن براساس معیار های زیبائی شناختی بوجود آورده باشند نه تفکر شیطانی !!
مثلا یک روز ساپورت مد شد و حریمها را از بین مرد ، حتی در مقابل محرم ها ...
شلوار فاق کوتاه ، با مد شدنش مردانگی را از بین برد و ...
پاینده باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ما که نداریم از این کارا بکنیم

ولی چه اشکالی داره ،اونهایی که دارن رو.مد باشند،
شیک پوشی یک هنر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
هر انسانی اگه کلاه خودش رو قاضی کنه میتونه خودش برای پوشش خودش با ارزشهای انسانی که لباس براش داره دست به انتخاب بزنه. حالا مد و مد گرایی هم نوعی چشم و هم چشمیه وگرنه لباس ساده باشه و طبق مد سال نباشه آبروی ادم جلوسایرین نمیره و هر کسی این حس رو داره که باید طبق مد باشه احتمالااعتماد به نفس نداره یا کاذبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
ما تو روستامون هرسال مد رنگ داریم
رنگ مد امسال سبز علفی هستش
و به لطف خدا هرسال هم تکرار میشه و از این بابت خوشحالیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
از مسعولین محترم یه درخواست عاجزانه ای دارم:
ازتون خواهش میکنم در تولید و عرضه پوشاک غیر اسلامی قاطعیت داشته باشید.
چه بسا این لباسهای تنگ و کوتاه و کمی عریان میتواند جوانان را به سمت گناه سوق دهد.
از ارزشهای کشورمون بیشتر دفاع کنیم. تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
تن آدمي شريف است به جان آدميت نه همين لياس زيباست نشان آدميت
-
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
کسی هست که جواب بدهد چرا درایران فقط زنان ما هستند که معمولاٌدنبال مد هستند وزودهم گول می خورند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
کجاش فریبه؟ هر کی هر چی دوست داره میخره خوب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
یکی از شاگردان انیشتین او را در یکی از شهرها با لباسی کهنه و پوششی معمولی دید و به او اعتراض کرد که استاد شما یک دانشمند مطرح و بزرگی هستید چرا اینگونه لباس پوشیده اید او در جواب گفت آیا در این شهر همه مرا می شناسند ؟ در جواب گفت در این شهر خیر کسی شما را نمی شناسد . او گفت خب مهم نیست چون من را نمی شناسند. یک روز دیگر دوباره انیشتین را در یکی دیگر از شهرها دید با همان پوشش و دوباره پیش استاد رفت و گفت استاد شما باز با همان پوشش هستید اینجا همه شما را می شناسند و می دانند شما چه دانشمند بزرگی هستید چرا دوباره این پوشش را دارید؟
او گفت چون همه می دانند من کی هستم مهم نیست!
نکته:شخصیت افراد به تیپ و ظاهر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
اگه دنبال مد باشی یه روزی یه چیزایی مد میشه که باید همه چی تو براش بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
انسان هر جور دوست دارد باید لباس بپوشد قرار نیست دیگران برای ما تصمیم بگیرند به هر حال هر کشوری هم یک قانون دارد و باید تبیعیت شود اما به نظر من وقتی همه لباسها به یک شکل باشد مسئله عادی خواهد شد ..واقعا سخت است انسان کل عمرش را بایک تیپ در خیابان و جای دیگر ظاهر شود خودتان کمی فکر کنید نظر شخی من است کشورهای خارجی اکثرا هر کس هرجور دوست دارد لباس میپوشد و این مسئله عادی هست برای آنها اصلا مردم به هم توجه ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
خيلى دير اقدام كرده ايم مد سالهاى خيلى پيش در جامعه ى ما نفوذ كرد و ارزشها را جا به جا نمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
مد ؛ نوع بارز از تهاجم فرهنگی است و پیروی از مد نشان بی هویتی و بی فرهنگی و ضعف شخصیتی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
سعدی شیرازی رحمت آله علیه فرموده است
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت
بدر ای تا ببینی طیران آدمیت

طراح مرغ دیدی تو زیبنده شهوت بدر ای
تابیبینی طیران آدمیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
این عنوانتون قشنگ نبود فقط دختران پایتخت مد گرا هستند آیا پسران چی پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اینها همش از عقده ای بودن میاد رنگ سال.کاش عقل سال داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
آدمی ک دارای ارزشهای برتره و در انتخاب به سلیقه و شخصیت خودش اعتماد می کنه ، آیا نیازی به نمایاندن خودش با مد گرایی ، و متفاوت نشون دادن ، خاص بودن و ... داره ؟
Germany
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
با این روند تقریبا تمام شخصیت و افکار عده ای خود باخته به دست گروه هایی خاص قابل پیش بینی و کنترل کامل است حتی کنترلی یشتر از کنترل یک ربات چون این افراد تو خالی با این تفکرات حداکثر تبعیت و تعصب رو بر شخصیت القایی بر خود دارند و این موضوع رو موجب بزرگی و ... میدانند که این حس در ربات نیز یافت می نشود
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
خیلی ببخشین ها
حماقتی بزرگتر از مد گرایی نیست
آخرین اخبار