المانیتور: چرا ایران عذرخواهی حماس را می خواهد؟

وبسایت المانیتور در گزارشی به بررسی مشکلات پیشِ روی حماس و روابط این جنبش با ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: جنبش حماس فلسطین به منظور یافتن راهکاری برای حل مشکلات پیچیده خود همچنان در خاورمیانه به این سو و آن سو می رود. از قاهره گرفته تا دوحه و تهران، جنبش حماس در هر سفر خود اهدافی را دنبال می کند.

یکی از مقامات حماس در گفتگو با المانیتور اعلام کرد: پس از بهار عربی (بیداری اسلامی)، فرآیند تصمیم گیری در جنبش حماس پیچیده شد. به دلیل پراکنده بودن مقامات حماس، ما در موارد مختلف با بحث و جدل مواجه می شویم. اگر ایران خوشحال است، این بدان معناست که اخوان المسلمین شروطی دارد. اگر ترکیه و قطر خوشحال باشند، یعنی ما باید در انتظار محکومیتی از جانب بیروت یا دمشق باشیم.

به نوشته المانیتور، 12 مارس سال جاری میلادی (22 اسفند 94)، یک مقام ارشد حماس به قاهره سفر کرد تا مشکلات موجود با مقامات امنیتی مصر را حل و فصل کند. یک مقام حماس در خصوص این سفر گفت: "اختلافات زیادی میان ما وجود دارد و این سفر برای حل این مشکلات بود. در این سفر درخواست بازگشایی گذرگاه رفح را داشتیم. مقامات مصر نیز درخواست هایی را در خصوص وضع موجود در صحرای سینا داشتند.

مصر درخواست تحویل برخی از افراد حاضر در غزه را داشت. یکی از آنها "ممتاز دوغماش،" سرکرده گروه جیش الاسلام است که در فهرست تروریستهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز قرار دارد. مصر این فرد را به دست داشتن در چندین حمله تروریستی در مصر و وابستگی به گروه داعش در صحرای سینا متهم کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این نماینده حماس به مقامات مصر گفت امکان دستگیری و تحویل این فرد وجود ندارد. زیرا این مسئله مشکلاتی را در غزه ایجاد خواهد کرد. اما به آنها اطمینان داد که حماس اجازه بروز هیچ گونه تهدیدی را برای مصر از خاک این کشور نخواهد داد.

درحالی که مذاکرات در مصر ادامه داشت، دیگر مقامات حماس خود را برای سفر به دوحه و پس از آن به تهران آماده می کردند. سفر به دوحه به منظور آشتی با جنبش فتح، از پیش برنامه ریزی شده بود. در این مذاکرات در خصوص چالش های پیش روی حماس و انتخابات آتی گفتگو شد. 

انتخاباتی که قرار است جایگزین خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس– که شرایط لازم را برای دوره بعدی ندارد – را تعیین کند. روابط با ایران نیز در دستور کار جنبش حماس قرار دارد. 
نمایندگان جنبش حماس در ماه فوریه (دو ماه پیش) با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کردند. سردار سلیمانی به آنها پیشنهاد کرد فاصله خود را از هرج و مرج های منطقه حفظ کنند. با وجود اینکه "ابو مرزوق،" یکی از نمایندگان حماس گفته بود ایران ادعا می کند که از این جنبش حمایت می کند، سلیمانی متعهد شد تهران به حمایت از حماس ادامه می دهد. 

سردار سلیمانی گفت: "ایران هرگز دروغ نمی گوید. ما چندین کشتی تسلیحات برای حماس فرستاده ایم؛ اما برخی از آنها به دستتان نرسیده است. ما شما را تنها نمی گذاریم. این وظیفه ماست."

یکی از منابع نظامی ایران درگفتگو با المانیتور اعلام کرد: ابو مرزوق سعی داشت برای سفر نمایندگان حماس به تهران، با ایران تماس بگیرد؛ اما مقامات ایران به او پاسخ منفی دادند.
در پایان این گزارش آمده است: مقامات ایران اعلام کرده اند اگر ابو مرزوق قصد دارد به ایران سفر کند باید از این کشور عذرخواهی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
جنس این فلسطینیا خیلی خرابه وقتی مرسی تو مصر به قدرت رسید فورا به ایران پشت پا زدن گفتن ما برادران اخوانی و سنیمون رو قبول داریم نه ایران تو مصر که کودتا شد باز برگشتن برا منت کشی بخدا حیف اون پولی که به این ناجنسا میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
ایران باید به قدرشناسانی مثل حزب الله لبنان و انصار الله یمن کمک کنه تا حماس قدرناشناس.یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
باید بصیرت علوی داشته باشیم . اگر امیرالمومنین علی علیه السلام الان می بودند چه میکردند؟ ماهم باید همان کنیم... گوش به فرمان سید علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
حماس فلسطین از ربابط ایران با کشورهای دبگر ترسید،ما همیشه دوست حماس حزب الله مقاومت انصا الله وغیره هستیم،وتلفنی حرف زدن آقا اوباما باآقای روحانی صرفا برای دوستی به آینده می پروراند،خود آمربکا هم جنگ شد،واین جنگ ،یک طرف دین مسیحی دین کاتولیک می باشد ویک طرف آن حزب هایدشیطانی می باشد،وهمین طور در عراق وسوریه ،داعش وجود دارد در آمریکاهم حزبی سوسیالیس وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اگر گروههای فلسطینی شرایط را درک نمی کنند یا مشکلاتی دارند که نمی توانند همگام با سیاست های ایران پیش بروند ایران بادرک شرایط و با مسئولیت پذیری کامل به آرمان فلسطین وفادار است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
دوست عزیزی امریکا رو مثال زدند امریکا اقتصاد درونی بسیار خوبی داره اما ایران در تورم بسیار شدیده اگر قراره کمک هم بشه که در بعضی موارد بسیار خوب هم هست بهتره به کشور های همپیمان ما داده بشه نه مثل کشور های مانند اذربایجان یا فلسطین بهتره بیشتر ب کشور هایی مانند لبنان یمن یا سوریه یا پیشمرگان کرد کمک بشه همچنین ایران باید نسبت ب شعیه ستیزی ک در پاکستان صورت میگیره واکنش نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
این پولی که به حماس دادن به ایرانیها بدهند صد برابر این کاراآی خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
حرف همه دوستان بجاست... منم فکرميکنم اونا رفيق نيمه راه هستن وبايدحساب شده بهشون کمک کرد تا سر اسراييل رو اونجا بخودشون گرم کنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
عذر خواهی چرا باید بکنند؟ تازه ما باید معذرت خواهی کنیم. و نازشون بکشیم ببریم بدیم درب خونه هاشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اگر اسزاییل نابود شود و حماس در انجا حکومت کند مثل عربستان با ما دشمن خواهد شد این را یقین داشته باشید . حزب الله لبنان حسابش از اینها جدا است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
خدا شاهده الان به ما احتیاج دارن که سر خم میکنن وگرنه مث سگ پارس میکردن.حیف کمک که بدن به این جماعت.حییییییییییییییفففففففففففف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
سگ پارس نمیکنه دوست عزیز برخی ها برای مسخره کردن نژاد پارسی این حرف رو رواج دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اونا که پ ندارن چطوری برای مسخره کردن نژاد پارسی این حرف رو رواج دادن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
کمک به هم کیش خود از واجباتی است که حتی امریکائیها هم بدان پایبندند پس اینجا که میرسه شعارندیم چرا پول وکمک مالی و غذایی ودارویی و...به فلسطینیها میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
مردم خودمان خیلی بیشتر از حماس نیاز به کمک دارند ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اگه یکم فکر کنی به این نتیجه میرسی که کمک به غزه ، فلسطین ، لبنان ، عراق و سوریه ( سوای بحث اخلاقی ) ربط مستقیم به امنیت مردم خودمون داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
و صد حیف بیشتر که هنوز هم داریم بد میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
فقط دو دوزه بازی میکنن//یاسر عرفات هم میامد ایران هم میرفت پیش صدام//
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اینا اصلن قابل اعتماد نیستن .هر کی میاد بالا با اسراییل ساخت وپاخت میکنه و به ایران خیانت میکنه.واسه همینه که همیشه اوضاعشون اینطوریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
حیف پول که دادیم حماس همش دلاربود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
درهمه جای دنیا به هم کیش ومذهب خود کمک میشه ایران هم یکی مثل بقیه
United States of America
سارا
۱۹:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اگر ما به حماس پول می دیم برای این که اسراییل رو همونجا مشغول کنه وگرنه اگر اسرائلی نبود یعنی دشمنی نبود کمکی هم نبود شاهد مثالش مسلمانای میانمار چرا ایران نمی یاد پول اسلحه به اونا بده در حالی که وضعشون هم از فلسطینی ها بدتر ؟؟ برای این که میانمار با ما دشمنی نکرده وگرنه !
اینها همش مسايل استراتژیکه
منم با این که از این کشورهای عربی حتی فلسطینی ها دل خوشی ندارم با دادن کمک و اسلحه به حماس در صورتی که جلو اسرايیل واسه همچنان موافقم
آخرین اخبار