اصفهان؛

اقدام و عمل مردم و دولت به اقتصاد مقاومتی

نماینده پیشین ولی فقیه در ستاد پدافند نیروی هوافضای سپاه گفت: تعصب مردم نسبت به مصرف کالای ایرانی، اعتماد دولت به صنایع داخلی و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا رمز تحقق شعار سال 95 است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان ،حجت الاسلام سیدمحمد صادق ابطحی، نماینده پیشین ولی فقیه در ستاد پدافند نیروی هوافضای سپاه، در گفت و گو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان در اصفهان درباره شعار سال 95 مبنی بر «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اظهار کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر تنها راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی اجرای اقتصاد حمایتی و مقاومتی و دوری گزیدن از اقتصاد تجارت آزاد لیبرالیستی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها با صرفه جویی در مصرف و دوری از تجمل گرایی، افزایش صادرات کالاهای تولیدی، استفاده از کالای ایرانی و موارد دیگر محقق می شود، افزود: اگر به تاریخچه علم اقتصاد نگاه کنیم خواهیم دریافت که کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، ژاپن و آلمان تنها با استفاده از مدل های بومی خود در اقتصاد حمایتی، توانستد به این جایگاه اقتصادی در دنیا برسند.

نماینده پیشین ولی فقیه در ستاد پدافند نیروی هوافضای سپاه درباره وظیفه مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی مردم باید از خرید کالاهای قاچاق و وارداتی دوری کرده و برای ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی به سوی خرید کالاهای ایرانی روی آورند.

وی با بیان اینکه خرید کالای ایرانی سبب پیشرفت صنعت داخلی، عملیاتی کردن طرح های نخبگان علمی کشور و جلوگیری از فرار آنها به دیگر کشورها می شود، ادامه داد: از سوی دیگر مردم باید از هر گونه تجمل گرایی دوری کرده و این نکته را در ذهن داشته باشند که اسراف در مصرف تولید داخلی سبب تضعیف صادرات و اسراف در مصرف تولیدات خارجی سبب تقویت واردات و تضعیف صنعت داخلی می شود.

حجت الاسلام ابطحی درباره وظایف دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی ابراز کرد: نخست باید توجه داشت که استفاده از سیاست گمرک و مبارزه قوی و جدی با قاچاق کالا همواره یکی از راه های تقویت تولید داخلی است و می تواند سبب افزایش بهره وری از بنگاه های اقتصادی کوچک یا خصوصی شود.

وی با بیان اینکه دولت باید صنعتگران را موظف به تحقیق و توسعه و استفاده از دانش و نوآوری کند، عنوان کرد: همچنین دولت باید بازار را برای افزایش فروش صنعت داخلی در بازار های داخلی و خارجی فراهم کند.

نماینده پیشین ولی فقیه در ستاد پدافند نیروی هوافضای سپاه با اشاره به اینکه یکی از راه های به دست گیری بازارهای داخلی و خارجی برای حمایت از تولید ملی افزایش تعرفه گمرک برای همه کالاهای وارداتی و افزایش نرخ ارز در کشور است، گفت: باید تفاوت قیمت میان کالای ایرانی و کالای غیر ایرانی به حدی باشد که خرید کالای غیر ایرانی برای مصرف کننده(چه ایرانی و چه خارجی) مقرون به صرفه نباشد.

وی با بیان اینکه البته در این زمینه دولت باید همراه اجرای این سیاست ها دانشگاه را با صنعت همراه کند ، اشاره کرد: اگر دانشگاه های ما با صنعت همراه باشند و بر اساس نیازسنجی ها دست به جذب دانشجو بزند و از سوی دیگر صنعت را مجبور به استفاده از نخبگان دانشگاه کند در آن زمان کیفیت کالای ایرانی افزایش یافته و بومی سازی همه صنایع و جلوگیری از صنعت مونتاژ صورت می گیرد.

حجت الاسلام ابطحی هشدار داد: اگر افزایش نرخ دلار و تعرفه گمرک در کشور اجرا شود اما تولید داخل به سمت بومی سازی نرود باز شاهد همان مشکلات اقتصادی در دوره های گذشته خواهیم بود چراکه بسیاری از صنایع ما متکی به خارج بوده و به مونتاژ روی آورده بودند و صنایعی هم که بومی بود به دلیل رکود کیفی و عدم استفاده از دانش و نوآوری در شرایط تحریم و افزایش قیمت ارز سبب نارضایتی مصرف کنندگان ایرانی شدند.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه کشاورزی نیز باید اقدامات جدی انجام دهد، گفت: با نگاه به بازار واردات خواهیم دید که محصولات کشاورزی سهم نخست را در واردات به خود اختصاص داده است.

نماینده پیشین ولی فقیه در ستاد پدافند نیروی هوافضای سپاه با اشاره به اینکه طبق اظهارات رسمی مسئولان، اقلام گندم و جو مهمترین محصولات وارداتی ما هستند، بیان کرد: اگر دولت در مهندسی کشت و تقویت کشاورزی اقدام جدی نکند در صورت تحریمهای جدی تر شاهد فقر غذایی شدید در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مجلس نیز باید در برنامه ششم نیز به وظایف دولت در این زمینه توجه لازم داشته باشد، اشاره کرد: با توجه به اینکه اکنون مجلس در آستانه تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه است باید خلاء های قانونی که دولت در اجرای این مسیر با آن مواجه خواهد شد را شناسایی کرده و برطرف کند.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به اینکه قوانین مجلس مانند ریل برای قطار دولت است، گفت: همچنین باید مجلس در برنامه ششم توسعه و لوایح سالانه بودجه، دولت را موظف به اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی کند.

وی همچنین در پایان اقدامات قوه قضاییه را در اجرای اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد اقتصاد قابل تقدیر خواند و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با وجود فساد اقتصادی راه به جایی نخواهد برد و نیاز است که همه قوا و دستگاه ها به صورت جدی تر با مفاسد اقتصادی مبارزه کنند.




انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.