اصفهان؛

برگزاری مراسم سوگواری شهادت سلطان علی بن باقر (ع)در مشهد اردهال

مسوول ستاد مراسم قالیشویان فین کاشان از برگزاری آیین سوگواری وعزاداری شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام، نخستین سفیر اهل بیت در ایران در مشهد اردهال کاشان خبر داد.

محمد احترامی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: این مراسم به مناسبت 27 جمادی الثانی روز شهادت  شهید اردهال بعد از نماز مغرب و عشا در روزهای سه شنبه وچهارشنبه 17 و 18 فروردین در آستان مقدس حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام با حضور هیات های مذهبی از فین و کاشان برگزار می شود.

وی افزود: سخنرانی حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه مشهد اردهال، دعای توسل واجرای مراسم سینه زنی وروضه خوانی در ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام اجمعین برنامه های شب اول مراسم در روز سه شنبه 18 فروردین است.

به گفته وی،سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و اجرای مراسم نوحه خوانی وسینه زنی از برنامه های شب دوم مراسم در روز چهارشنبه 19 فروردین است.

احترامی، با تاکید بر اینکه  27 جمادی الثانی روز اصلی شهادت امامزاده واجب التعظیم سلطان علی بن باقر علیه السلام است افزود: مردم منطقه فین وکاشان بر خود واجب می دانند علاوه بر برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان شهید اردهال به تاریخ شمسی در دومین جمعه از مهرماه در روز اصلی شهادت آن حضرت نیز به تاریخ قمری اقامه عزا و سوگواری داشته باشند.

وی با اشاره به همسنگ بودن ثواب زیارت شهید اردهال با کربلا وبرابری با زیارت امام حسین علیه السلام گفت: نحوه شهادت این امامزاده لازم التعظیم  همانند سیدالشهدا در جدا شدن سر از بدن مطهر آن حضرت است.

به گفته وی،سلطان علی فرزند بلافصل حضرت امام محمد باقر علیه السلام در سال 113 هجری قمری به دعوت عامر بن ناصر فینی به نمایندگی از مردم فین کاشان به دستور امام باقر علیه السلام برای ارشاد مردم راهی دیار کاشان می شود و در سال 116 توسط دشمنان در مشهد اردهال به شهادت می رسد.

احترامی در پایان در خصوص اهمیت زیارت شهید اردهال با استناد به روایتی از امام رضا علیه السلام گفت:امام رضا(ع) ضمن گفتگویی با میهماندار خواهرش، فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم، به نام موسی بن خزرج، از وی می پرسد: «اردهال رامی شناسی؟» عرض می کند: «مرا در آنجا دو مزرعه ملکی است.» امام در این موقع سه بار می فرماید:«نِعْمَ الْمَوْضِعُ الاردهار؛ خوب موضعی است اردهار» و ادامه می دهد: «فالزم به و تمسک به؛ پس التزام و تمسک به آن پیدا کن.»

شایان ذکر است:علی بن محمد باقر، مشهور به سلطانعلی فرزند بلا فصل محمد باقرعلیه السلام پنجمین امام شیعیان است که براساس برخی از گزارش‌های تاریخی بنا به درخواست دوستداران اهل بیت علیهم السلام اجمعین از اهالی چهل حصاران و فین کاشان در سال ۱۱۳ هـ. ق به این منطقه هجرت نمود و مدت سه سال به امر تبلیغ و ارشاد مردم همت گماشت وسرانجام در سال ۱۱۶ هـ. ق به همراه تعدادی از اهالی منطقه توسط نیروهای حکومتی در دره ازناوه کشته شد. 

کاشانی ها پیکر مطهر آن حضرت را پس از شهادت به رسم ادب واحترام وارادت در میان قالی ارزنده ترین هنر دست خود پیچیدند وتشییع کردند از اینروست که اهالی فین کاشان هر سال به تاریخ شمسی در دومین جمعه از مهرماه به پاسداشت حماسه شهید اردهال آیین سنتی مذهبی قالیشویان را با شور وغوغایی خاص برگزار می کنند.



انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.