لرستان،

شاهکار معماری ایرانی در لرستان

پل کشکان یکی از شاهکارهای هنر پل سازی در جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛موقعیت  خاص جغرافیایی لرستان و وجود رودخانه های خروشان این منطقه را بعنوان یکی از گذرگاههای اصلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور تبدیل کرد و حیرت انگیز ترین پلهای تاریخی دنیا در آن ساخته شده است. 

شاهکار معماری ایرانی در لرستان

این در حالیست که در کیلومتر 45 جاده خرم آباد- کوهدشت در شهرستان دوره چگنی لرستان یکی از شاهکارهای هنر پل سازی دنیا بنام پل کشکان معروف به مادر پلهای تاریخی ایران خودنمایی می کند. 

یکی از گردشگران با دیدن پل کشکان می گوید: این پل عظمت ایران را نشان می دهد. 

گردشگر دیگری می گوید: ساخت این پل با چنین پایه هایی در زمانی که امکاناتی نظیر جرثقیل و ماشین آلات سنگین نبوده جای تفکر و تعجب است. 

پل کشکان با قدمت بیش از هزار سال، یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین پل‌های کشور است که با 12 چشمه طاق 325 متر طول دارد که ارتفاع بلندترین پایه آن 20 متر و کوتاهترین آن 10 متر است .  
برخی از پایه های پل با سنگهای بزرگ وحجاری شده ساخته شده اند و مواد و مصالح این بنای سترگ از سنگ ، گچ و آجر تشکیل شده است.

اسدی معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: سال 389 هجری قمری بدستور عبدنجم بدربن حسنویه یکی از حاکمان محلی لرستان ساخت این پل آغاز شده و در سال 399 هجری ساخت آن به پایان می رسد.

عرض پایه های این پل 10 در 7 متر است، فاصله بین پایه ها ی یک و دو حدود 15 و نیم متر و دو سه حدود 16 متر است . 

در استان لرستان 90 پل تاریخی وجود دارد که در بین آنها کشکان طولانی ترین، کلهربلندترین پل تاریخی ایران و پل گاومیشان عریض ترین دهانه معماری دنیای باستان به چشم می خورد.  
پلهای لرستان در فهرست موقت میراث جهانی ثبت شده است .

انتهای پیام/پ
برچسب ها: معماری ، شاهکار ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.