باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چرا گلوله‌های توپخانه "جنگ قره‌باغ" به "خدا آفرین" برخورد کرد؟ + نقشه و تصاویر

اخیرا اتفاق تاسف باری در "خدا آفرین" رخ داد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بحران "قره باغ" موضوعی است که از دهه 90 میلادی گریبان منطقه "قفقاز" را گرفته و این موضوع جدیدا شکل تازه ای به خود گرفته است.

اما اخیرا سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تماس تلفنی با مقامات نظامی آذربایجان  و ارمنستان از دوطرف خواست به درگیری ها پایان دهند.  البته اخیرا هم ادامه درگیری های آذربایجان و ارمنستان کشورهای همسایه همچون جمهوری اسلامی ایران را نیز به زحمت انداخته است.



**شعله جنگ  "قفقاز"   در ایران ؟

سعید شبستری معاون استاندار آذربایجان شرقی  با اشاره به آغاز درگیری نظامی بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه دو طرف از بامداد ۱۴ فروردین، گفت: این درگیری‌ها عمدتا در عمق منطقه مورد مناقشه روی داده و هنوز هم ادامه دارد.

وی از اصابت سه گلوله  انفجاری به نزدیکی یکی از روستاهای شهرستان خدا آفرین در ساعت ۱۹ روز شنبه خبر داد و گفت: خوشبختانه این اتفاق به غیر از خسارت مختصر به یکی از تیرهای برق فشار قوی که باعث قطع برق در منطقه شد هیچ گونه خسارت مالی و جانی دیگری در بر نداشته است.


چرا گلوله های توپ قره باغی به خدا آفرین می‌خورد؟ + تصاویر



چرا گلوله‌های توپ

چرا گلوله‌های توپ

چرا گلوله‌های توپ


دبیر شورای تامین استان  آذربایجان شرقی افزود: در پی این اتفاق، از سوی مرزبانی استان درخواست ملاقات مرزی به طرفین اعلام شد و در این ملاقات، دو طرف درگیری بعد از تذکر جدی و اخطار رسمی مرزبانی جمهوری اسلامی، متعهد شدند که چنین اتفاقی تکرار نشود.

وی با بیان این که توصیه ما به طرفین آرامش و خویشتن‌داری است، افزود: در حال حاضر امنیت کامل در مرزهای استان برقرار است و نیروهای مسلح و مرزبانی آماده پاسخ‌گویی قاطع به هر گونه تعرضی به خاک کشورمان هستند. شبستری خاطرنشان کرد: تدابیر لازم در شورای تامین استان و شهرستان‌های مرزی اندیشیده شده و هیچ گونه مشکل خاصی در منطقه نداریم.

در سه روز اخیر چند خمپاره به شهرستان  "خدا آفرین"  برخورد کرده که موضوع توسط  مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران تذکر داده شد.  این موضوع البته نشان می دهد خمپاره هایی که  باید حد فاصل منطقه درگیری دو کشور برخورد کند ، خارج از این محدوده اصابت کرده است.

تنش ها در منطقه "قفقاز" بالا گرفته و  جمهوری اسلامی ایران  نشان داده  به دنبال جلوگیری از گسترش درگیری و آتش بس بوده و اولین قربانی این حوادث خارج از مرزهای "قره باغ" ، شهرستان خدا آفرین بود.


**شهرستان "خدا آفرین"  کجاست؟

شهرستان خداآفرین یکی از شهرستان‌های  استان آذربایجان شرقی است، که با وسعت ۱۵۲۵ کیلومتر مربع ۳٫۳ درصد مساحت این استان را شامل می‌شود و از سمت شمال با کشور "جمهوری آذربایجان"، از سمت شرق با استان  "اردبیل"، از سمت غرب با شهرستان "جلفا" و از سمت جنوب با شهرستان‌های "کلیبر" و  "ورزقان"  هم‌مرز است.





چرا گلوله های توپ قره باغی به خدا آفرین می‌خورد؟ + تصاویر

چرا گلوله های توپ قره باغی به خدا آفرین می‌خورد؟ + تصاویر


مرکز شهرستان، شهر خمارلو بوده و این شهرستان از ۳ بخش "مرکزی"، "گرمادوز" و "منجوان" تشکیل یافته‌است. البته اخیرا تنش های خارجی این منطقه را دربرگرفته که با واکنش مسئولین استان مواجه شده است.

البته  اصابت اشتباهی "خمپاره" به شهرستان خدا آفرین باعث واکنش جدی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران شد تا دوباره موضوع تکرار نشود. جنگ "قره باغ" در صورتی که مهار نشود پای بسیاری از کشورهای منطقه را به این آوردگاه باز می کند و به نظر می رسد کشورهای منطقه باید در جهت حفظ ثبات "قفقاز" گام بردارند.


 کشورهای منطقه برای حل موضوع  "قره باغ"  باید اقدامات هم افزا در جهت صلح و امنیت منطقه انجام دهند ؛ اکنون کشورهایی همچون ایران ، ترکیه و فدراسیون روسیه می توانند نقش مهمی در جهت ثبات منطقه انجام دهند.

حضور سه کشور تاثیر گذار منطقه می تواند صلح و ثبات را به قفقازی بازگرداند که مدت هاست درگیر جنگ بوده؛ البته ترکش های این جنگ بعضا کشورهای همسایه را نیز دربرمی گیرد و ایران یکی از همین کشورهاست که نسبت به ادامه بی ثباتی منطقه "قفقاز" هشدار و تذکر لازم را داده است.

هر چند که اصابت گلوله های خمپاره به شهرستان "خدا آفرین" عمدی نبود، اما جدیت در اتخاذ تصمیمی درست در مدیریت تنشها برای دوکشور آذربایجان و ارمنستان ضروری است.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
م
۱۹:۱۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
اولا تجهیزات روسی فرسوده بارها ناکارآمدی و تلفات از خودی و غیر عمدی یا عمدی داشتن و دارن تجهیزات آذربایجان دقت کافی دارن _ در ثانی باید دید در این مقطع آتش بس به نفع کیه همون طرف ثالث رو میخواد به جنگ بکشه بنظر من بجای حرفهای کلی دقیق ببینید کی زده همونو شماتت کنید و به دیگری برای دفاع از مرزهای قانونیش چیزی نگید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
حتما باید یکی بمیره که شما ی واکنش انجام بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
باید سریع رسیدگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
همه این مسائل ازاسرائیل و امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
خبرهای خوشی از دوستان اونطرف آراز دریافت کردم..
قره باغ و خاکهای اشغال شده در آستانه ی آزادیست.
Germany
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
تیتر با متن همخوانی نداشت، تیتر جوری زدین که فکر کردم مختصات محل شلیک ومحل اصابت رو تحلیل میکنین و خطای برد رو محاسبه میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
برخورد این خمپاره ها عمدی بوده اشتباه هدف گیری ان هم خمپاره تا این حد؟؟؟؟؟؟؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
خسارت این ها رو کی باید بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
مهاجرت را مد نظر داشته باشید درصورت جنگ از هر دوطرف به ایران سرازیر می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
این موضوع باید سریع تموم شود
-
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
بنده باخودرو شخصی درحال عبور از روستای قلی بگلو بودم که یک خمپاره در 50 متری ما اصابت کرد . اصابت این خمپاره ها غیر عمدی به نظر نمی رسد . چون دراوج درگیرها که از ساعت 3 بامداد آغاز شده بود تا ساعت 19 هیچ خمپاره ای به این منطقه اصالبت نکرده بود . چون مردم منطقه جهت مشاهد حوادث لب مرز رفته بودند . و ازدحام در اطراف مرز بیشتر بود این خمپاره ها از طرف نیروهای ارمنی پرتاپ شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
شما میگید فقط تیر برق آسیب دیده

و عکس خونه هایی که تخریب شدنو گذاشتین

چرا به ارمنستان اخطار داده نشد؟؟
Germany
فرهاد
۱۲:۰۱ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
در اصابت قبلی دکل برق آسیب دیده بود در در اصابت دوم به منزل مسکونی اصابت کرده
آخرین اخبار