برای خلق هنر انقلابی نیازمند تقویت مخاطب‌شناسی هستیم

نویسندگان برای خلق یك اثر انقلابی و دینی موفق علاوه بر التزام به مفاهیم اعتقادی، نیازمند خلاقیت برای بیان متفاوت هستند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ بهناز ضرابی‌زاده نویسنده خاطرات قدم خیر محمدی كنعان با اشاره به ویژگی‌های افرادی كه در حوزه هنر دینی فعالیت می‌كنند، گفت: كسی كه كار دینی انجام می‌دهد باید به آنچه خلق می‌كند، معتقد باشد. معمولا این افراد به دلیل باور به آنچه خلق می‌كنند، توانایی انتقال مفهوم دینی مورد نظر خود را به دیگران دارند و دایره تأثیرگذاری اثرشان بیشتر می‌شود.

ضرابی‌زاده ادامه داد: یك نویسنده علاوه بر داشتن مؤلفه‌های اعتقادی و ایمانی برای خلق اثر دارای ارزش‌های انقلابی باید خلاقیت‌هایی داشته باشد كه اثرش را نسبت به دیگر آثار شاخص كند. 

این فعال هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به اینكه برای خلق هنر انقلابی نیازمند تقویت مخاطب‌شناسی هستیم، خاطرنشان كرد: اثر هنری باید نگاه منتقدانه مخاطب را تحریك كند. یك نویسنده یا هنرمند برای بیان هنر دینی و انقلابی باید قالب هنری مختص خود را پیدا كند و موضوع مورد نظر خود را در قالبی زیبایی‌شناسانه به مخاطب برساند. 

وی با بیان اینكه در زمینه داستان و رمان با وجود پیشرفت‌های متعدد از انقلاب تا به حال، همچنان در میانه راه هستیم، اظهار كرد: اگر بخواهیم اثری هنرمندانه خلق كنیم هم باید به ساختار و هم به محتوا توجه داشته باشیم. كسانی كه به این ساختارها آشنایی دارند، از تكنیك‌ها برای خلق اثر هنری انقلابی بهره خوبی می‌برند. 

ضرابی‌زاده درباره تعهد هنرمند نسبت به آنچه خلق می‌كند، گفت: اگر كسی نسبت به ادبیات دینی و انقلابی تعهد داشته باشد، باید پیش از هرگونه اقدامی، افكار و نظرات خود را محك بزند. نوشتن كار سختی است، چون قرار است اندیشه‌ای را به دیگران منتقل كنیم و یك نویسنده مسلما باید اندیشه خود را باور داشته باشد و كلیشه‌های معمول را به فراموشی بسپارد.

وی درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه داستان و رمان و هنر دینی از انقلاب تا به حال، گفت: دهه 90 در حوزه خاطره نویسی انقلاب بسیار موفق بودیم و لازمه یك حركت خوب در این رابطه این است كه فعالان این حوزه با انگیزه خوبی كار كنند تا برای نسل‌های بعدی آثار ارزشمندی به یادگار بگذاریم.

هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 27 فروردین‌ماه 1395 با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار