دیده بان حقوق بشر: در حملات به یمن از بمب های آمریکایی استفاده شده است

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد در حملات هوایی به یمن از بمب های آمریکایی استفاده شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ روزنامه نیویورک تایمز در یکی از مقالات امروز خود به قلم "کریم فهیم" و "سی جی شیورز" نوشت: دیده بان حقوق بشر در گزارش خود که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمله ماه گذشته خود به بازاری در یمن از بمب هایی استفاده کرد که آمریکا فراهم کرده بود؛ در این حمله دستکم نود و هفت غیرنظامی، از جمله 25 کودک جان باختند. 

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد تکه‌هایی از بمب های ساخت آمریکا را در شمال "مصطبه" یمن یافته است که برای نخستین بار، ارتباط آمریکا را با حملات هوایی پانزده مارس نشان می‌دهد. گفته می‌شود حملات هوایی این روز، 
مرگبارترین بمباران  ائتلاف سعودی در طول جنگ یک ساله یمن بوده است. آمار بالای کشته‌ها و انتشار عکس کودکان جان باخته در انفجارها، خشم جامعه بین المللی را برانگیخت و درخواست‌هایی برای تحقیقات در این زمینه به همراه داشت.
 
ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که علیه انصارالله در یمن جنگ به راه انداخته، به علت حملات هوایی نسنجیده به بازارها، بیمارستان ها و خانه‌ها هدف انتقاد قرار گرفته است.  

طبق اعلام سازمان ملل، حملات هوایی ائتلاف (سعودی) علت مرگ اکثر غیرنظامیان در جنگ یمن بوده است و درخواست های فزاینده ای برای تحریم تسلیحاتی عربستان در اروپا به همراه داشته است. در ماه فوریه امسال نیز حمله هوایی دیگری به بازاری نزدیک شهر صنعا پایتخت یمن باعث شد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، تحقیقات در این زمینه را خواستار شود. 

در آمریکا، بحث ها بر سر حملات هوایی در یمن به مراتب غیرعلنی تر بوده است؛ شاید به این علت که دولت اوباما رئیس جمهور آمریکا جزئیات اندکی درباره نقش خود در این حملات هوایی اعلام کرده است. مقامات آمریکایی گفتند به ائتلاف سعودی کمک‌ اطلاعاتی می کنند و تجهیزاتی مانند پهپادهای تجسسی، هواپیماهای سوخت رسان و مهمات پیشرفته در اختیار آن می‌گذارند. طبق اعلام مقامات آمریکا، مسئولیت هماهنگی کمک رسانی را نیز یک تیم آمریکایی چهل و پنج نفره در حوزه برنامه ریزی نظامی بر عهده دارد که کارکنان آن در عربستان، بحرین و امارات عربی متحده مستقر هستند. 

مردم شمال یمن که انصارالله آنجا را اداره می‌کنند و بیشتر حملات هوایی نیز بر آنجا متمرکز شده است، می‌گویند مشارکت دولت اوباما در جنگ خشم فزاینده را از آمریکا به همراه داشته است. دیده بان حقوق بشر نیز در گزارش خود اعلام کرد اگر آمریکا هنگام بمباران هوایی، در عملیات خاص نظیر ارائه مشاوره برای تصمیم گیری در خصوص اهداف و سوخت‌گیری هوایی شرکت کرده باشد، احتمالاً مسئول جنایات جنگی هم خواهد بود. دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: آمریکا موظف است درباره حملات غیرقانونی که در آنها مشارکت کرده است، تحقیق کند.
 
سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در پست الکترونیک  خود و در پاسخ به سؤالات مطرح شده در خصوص گزارش دیده بان حقوق بشر نوشت:« تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای عملیات، از جمله انتخاب و تأیید نهایی اهداف در حملات هوایی، بر عهده اعضای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان است و نه آمریکا. ما در آمریکا اطمینان داریم که اطلاعات و همچنین حمایت‌های غیرنظامی ما از عربستان و دیگر اعضای ائتلاف موجه است وبهترین گزینه‌ها را برای موفقیت نظامی در چارچوب هنجارهای بین المللی در اختیار آنها می‌گذارد بویژه اینکه احتمال کشته شدن غیرنظامیان را کاهش می‌دهد. 

پاتریک رایدر افزود: ما همواره ضرورت بررسی اهداف و به کارگیری دقیق تسلیحات را به ائتلاف سعودی گوشزد کردیم تا ساختمان ها و مناطقی که حمله به آنها ممکن است تلفات غیرنظامی به بار آورد، شناسایی و از (بمباران)آنها پرهیز شود.
 
دیده بان حقوق بشر اعلام کرد کارشناسان تحقیقاتی این سازمان هنگام بازدید از بازار بمباران شده یمن در روز بیست و هشتم ماه مارس، قطعه‌هایی را از آنچه ظاهراً بمب نهصد کیلوگرمی آمریکا موسوم به "اِم کی-84" است، پیدا کرده اند. این گروه همچنین تصاویر و عکس قطعه‌هایی از بمب دیگری را که خبرنگاران شبکه تلویزیونی "آی تی وی" انگلیس یافته اند، بررسی کرد و به این نتیجه رسید که بمب دوم نیز "اِم کی-84" بوده است. گروه تحقیقاتی اعلام کرد اندازه بمب پس از بررسی عکس های محل انفجار مشخص شد. 

تعیین دقیق اندازه بمب‌های هوایی از روی محل انفجار بسیار دشوار است و تأیید ادعاهای شورای حقوق بشر به شکل مستقل نیز امکان پذیر نیست؛ اما اگر استفاده از بمب‌های نهصد کیلوگرمی تأیید شود، نشان می‌دهد ائتلاف سعودی تصمیمی اتخاذ کرده که خطر جدی برای غیرنظامیان به همراه داشته است. بمب‌های نهصد کیلوگرمی سری هشتاد آمریکا، بزرگترین بمب در نوع خود به شمار می روند. جنگنده های آمریکایی نیز اغلب بمب‌های سبک تری به وزن دویست و سی کیلوگرم حمل می‌کنند تا از خسارت به اموال و همچنین خطر برای غیرنظامیان جلوگیری شود. 

سخنگوی ائتلاف سعودی از دادن پاسخ فوری به تماس‌ها و اظهارنظر درباره گزارش دیده بان حقوق بشر خودداری کرد. احمد عسیری سخنگوی نظامیان سعودی نیز قبلاً به خبرگزاری رویترز گفته بود نیروهای ائتلاف بر اساس اطلاعاتی که نیروهای وفادار به دولت سابق یمن ارائه کرده بودند، بازار را هدف قرار داد. 

شاهدان حادثه به دیده بان حقوق بشر گفتند بمب ها نزدیک ظهر و با فاصله پنج دقیقه از یکدیگر پرتاب شد. یکی از بمب‌ها به نزدیک میوه فروشی و دیگری نیز به اطراف ورودی  بازار اصابت کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار