11 رکورد تاریخی کی روش در فوتبال ایران

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان که این روز ها اخبار جدایی اش به گوش می رسد موفق شده در 5 سال گذشته 11 رکورد تاریخی از خود بر جای بگذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، کارلوس کی روش سرمربی پرتقالی تیم ملی فوتبال کشورمان که از 14 فروردین ماه 1390 هدایت تیم ملی فوتبالمان را بر عهده گرفته تاکنون در 5 سالی که هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده داشته موفق شده تا 11 رکورد، خاص خودش بر جای بگذارد. 

سرمربی سابق تیم فوتبال رئال مادرید و تیم ملی پرتقال که حالا قصد جدایی از تیم ملی فوتبال کشورمان را گرفته قطعا از مربیانی خواهد بود که نام او در تاریخ فوتبال کشورمان جاودانه خواهد شد.

کی روش در حالی به ایران آمد که تیم ملی کشورمان جایگاهی بهتر از سومی آسیا نداشت و بازیکنانی در آن توپ می زدند که سال ها در تیم ملی بودند. به گفته کی روش زمانی که وی به ایران آمد تیم ملی تنها 10 بازیکن آماده داشت.

وی در حالی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت که فوتبال کشورمان وضعیت مناسبی نداشت . تیم ملی نتوانسته بود با علی دایی و افشین قطبی راهی جام جهانی شود و نتوانسته بود در جام ملت های آسیا موفقیتی بدست آورد. کی روش در حالی به ایران آمد که به دلیل برخی مشکلات تیم ملی وضعیت مناسب اقتصادی نداشت و علاوه بر آن امکانات مناسبی نداشت. 

تیم ملی فوتبال کشورمان که سال هاست از نبود زمین مناسب، امکانات و ... رنج می برد مجبور است برای برپایی یک اردوی آماده سازی ساده به کشور هایی مانند امارات و قطر برود.

کشورهایی که هر طور که بتوانند تلاش می کنند تا در مقابل ما سنگ اندازی کنند و مانع پیشرفت ما بشوند . با این تفاسیر کی روش به ایران آمد و هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. 

کی روش با رفتار مسئولان فوتبال ایران آشنا نبود و نمی دانست که بیشتر در فوتبال حرف زده می شود تا عمل شود، به طور مثال وی در همان ابتدای حضورش خواست تا برای تیم ملی زمین مناسبی مهیا شود اما هنوز بعد از 5 سال چنین اتفاقی نیفتاده و این بدین معناست که ما در کشور پهناورمان زمین و امکانت فوتبالی مناسبی نداریم.

با این حال کی روش حالا تیم ملی را آن گونه ساخته که در جایگاه اول آسیا قرار دارد ، میانگین سنی را پائین آورده و بازیکنان جوان زیادی را به فوتبال معرفی کرده است به گونه ای که ما می توانیم حالا چند تیم ملی داشته باشیم .  
 
کی روش را بهتر بشناسیم 

وی متولد یکم  مارس 1953 در موزامبیک است.
کی روش از سن 15 تا 21سالگی در تیم فرویاریونامپولا موزامبیک دروازه‌بان بود و پس از اعلام استقلال موزامبیک از پرتغال راهی سرزمین اجدادی خود شد و در لیسبون مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی خود را دریافت کرد و در اولین تجربه مربیگری‌اش هدایت تیم فوتبال دانشگاه صنعتی
لیسبون را به مدت دو سال پذیرفت و پس از آن دوران مربیگری حرفه‌ای خود را در رده پایه آغاز کرد.

دو فصل هدایت تیم نونهالان اسپورتینگ لیسبون و یلننستین را بر عهده داشت و برای نخستین بار در لیگ برتر پرتغال با عنوان دستیاری در تیم استوریل شروع به فعالیت کرد اما کی روش از سال 1985 همکاری رسمی خود را با فدراسیون پرتغال آغاز کرد و نخستین مقصد وی تیم ملی جوانان پرتغال بود کی روش درتیم جوانان هم دو سال به عنوان دستیار فعالیت کرد.

سپس به صورت هم زمان از سال 1987 هدایت سه رده نونهالان، نوجوانان و جوانان تیم ملی پرتغال را بر عهده گرفت و موفق شد موفقیت های بزرگی مانند دو بار قهرمانی جام جهانی جوانان و قهرمانی جام ملت های نوجوانان اروپا را بدست آورد و بازیکنان بزرگی نظیر لوئیس فیگو، روی کاستا و ژائو پینتو را به دنیای فوتبال معرفی کرد و شاید به همین دلایل بود که توانست بالاترین درجه افتخار یک ورزشکار را از دولت بگیرد و به لقب معمار نسل طلایی فوتبال پرتغال دست یابد.

کی روش در سال 1991 هدایت تیم ملی بزرگسالان پرتغال را بر عهده گرفت ولی نتوانست با این تیم راهی جام جهانی 1994  آمریکا شود. او در 23 بازی که هدایت پرتغال را برعهده داشت 10 پیروزی، 8 تساوی و 5 شکست را کسب کرد.

کی روش پس از تیم ملی پرتغال مدتی هدایت تیم فوتبال اسپورتینگ لیسبون را بر عهده داشت و با این تیم به مقام های قهرمانی جام حذفی و سوپر کاپ پرتغال دست یافت.

کی روش 2 بار پیشنهاد هدایت تیم ملی آمریکا را رد کرد اما زمانی که به عنوان مشاور فنی فدراسیون آمریکا با آن ها همکاری می کرد برنامه مدرنی را برای فوتبال این کشور طراحی کرد،که بر اساس آن برنامه تیم ملی آمریکا باید بعد از 20 سال یعنی در سال 2014 به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی می رسید.

وی مربیگری در کشورهای مختلفی را تجربه کرد و در باشگاه های آمریکا و ژاپن هدایت تیم های مختلفی را بر عهده داشت و توانست مقام های قابل توجهی را کسب کند.

سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال کشورمان در سال 1997 هدایت تیم ملی امارات را بر عهده گرفت اما نتوانست موفقیتی بدست آورد.

کی روش پس از امارات هدایت تیم ملی آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت و موفق شد با این تیم به جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن راه یابد اما به دلیل اختلاف های زیادی که با فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی داشت از این تیم جدا شد.

تیم های اروپایی کی روش

کی روش پس از آن که از تیم ملی آفریقای جنوبی جدا راهی قاره سبز شد و در فصل 2002-2003 دستیار اول فرگوسن شد و در تیم فوتبال منچستر یونایتد به فعالیت پرداخت.
پس از آن بود که کی روش راهی اسپانیا شد و هدایت رئال مادرید را بر عهده گرفت اما از آن جایی که نتوانست توفیقی بدست آورد دوباره به منچستر برگشت و دستیار فرگوسن شد.

وی در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هم با تیم ملی پرتغال حاضر بود ولی مغلوب اسپانیایی شد که در آن حال قهرمان جهان بود.

هدایت تیم ملی پرتغال برای بار دوم آخرین حضور کی روش به عنوان سرمربی در اروپا بود و این مربی پرتغالی راهی ایران شد تا هدایت تیم ملی بزرگسالان کشورمان را بر عهده بگیرد.
 
11 رکورد ماندگار کی روش  
 
کارلوس کی روش در 5 سال گذشته رکورد های منحصر به فردی را از خود بر جای گذاشته است که در زیر آن ها را می خوانیم.
 
1. کی روش با 59 بار حضور بر روی نیمکت تیم ملی در میان تمام مربیان تاریخ ایران بیشترین حضور را داشته است.  
2. طولانی ترین هدایت تیم ملی در میان مربیان خارجی و قرار گیری درجایگاه دوم این افتخار پس از حسن صدقیانی در میان تمام مربیان فوتبال تیم ملی (صدقیانی به مدت 10 سال از سال 1941 تا 1951 هدایت تیم را تنها در 5 بازی بر عهده داشت)
3. بیشترین درصد برد در تعداد بازی های انجام شده (59 بازی، 32 برد، 19 تساوی، 8 شکست)  
4. تنها مربی تاریخ فوتبال تیم ملی که موفق شده 3 بار با نتیجه 6 بر 0 در مقبال حریفان به پیروزی برسد. (2 پیروزی 6 بر 0 در مقابل گوان و یک پیروزی 6 بر 0 در مقابل بحرین)  
5. شکست تیم های ملی آسیایی پس از سال های زیاد ( ترکمنستان پس از نزدیک به 20 سال ، عمان نزدیک به 14 سال و...)
6. 3 پیروزی پیاپی در مقابل کره جنوبی پس از شکست های چند باره از این تیم در سال های گذشته  
7. بیشترین برد در میان تمام مربیان تاریخ تیم ملی فوتبال با 32 برد  
8.کمترین تعداد باخت نسبت به تعداد بازی ها با 8 شکست  
9.کمترین تعداد تساوی نسبت به تعداد بازی ها  
10. ثبت رکورد 23 بازی بدون شکست در مقابل تیم های آسیایی  
11. از معدود مربیانی که پس از جام جهانی و جام ملت های آسیا به کار خودش ادامه داد.
 
به طور قطع اگر کی روش از تیم ملی فوتبال ایران جدا شود گذشت زمان نشان دهنده کارهای بزرگی است که وی انجام داده است.

کی روش در کنار تمامی این رکورد ها، رکوردی را بدست آورده که شاید در جهان نصیب کمتر مربی شود و آن هم جلب حمایت اکثریت فوتبال دوستان ایرانی و تمام بازیکنان تیم ملی است.

نباید فراموش کرد که فوتبال ما سال ها حسرت مربی به نام ایوویچ را می خورد، مربی که مانند کی روش علاقه زیادی به زیر ساخت فوتبال داشت مربی که در نهایت مورد کم لطفی مسئولان وقت قرار گرفت، شاید در آینده بگوییم اگر کی روش می ماند آن گونه می شد یا این گونه می شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ تير ۱۴۰۱
23بازی بدون شکست درآسیابرای کی روش
و باخت افتضاح برای عالیجناب اسکوچیچ مقابل کره پس از 11 سال(اولین محک جدی)!
Canada
بهمن
۰۲:۵۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
الان با گذشت ۵ سال از این مطلب خوبه که کیروش پرستان عزیز این مطلب را دوباره بخوانند و با دیدن نتایج اسکویچ به خاطر حمایت بی دلیل خودشان از کیروش خجالت بکشند. کیروش یک ترسو بود و ۹۰ دقیقه تیم ایران را در وضعیت دفاع اتوبوسی قرار می‌داد و تنها روی ضد حملات با حرکات سرعتی یکی دو بازیکن مثل قوچان نژاد و آزمون نتیجه می‌گرفت. تیم کیروش ضد فوتبال بازی می‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۷
مگه چکار کرده قهرمان آسیا شده
United States of America
غلام
۱۸:۲۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خداکنه کی روش بمونه اگه کی روش بره کی میتونه جلوی پرتغال واسپانیا دووم بیاره اگه کی روش بره کی رومیخواهن جایگزینش کنن کی روش بهترین سرمربی جهان
United States of America
غلام
۱۸:۲۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
خداکنه کی روش بمونه اگه کی روش بره کی میتونه جلوی پرتغال واسپانیا دووم بیاره اگه کی روش بره کی رومیخواهن جایگزینش کنن کی روش بهترین سرمربی جهان
Iran (Islamic Republic of)
آد
۱۷:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
زنده باد کی روش، اگر می‌خواهیم به مرحله بعد جام جهانی سعود کنیم، باید برای تیم ملی پول بیشتر خرج کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۳:۱۱ ۲۰ تير ۱۳۹۶
کدوم مقام تو آسیا آورده هنوز بعد از بیست و پنج سال قهرمان آسیا نشدیم با سیستم بسته دفاعی در آسیا بازی کردن شد هنر با مایلی کهن شش گل به کره زدیم ولی با کی روش با پنالتی دقیقه نود ودو از قطر بردیم جلو عراق جنگ زده حرفی برای گفتن نداشتیم هیچ مقامی تو آسیا نیاوردیم اگه جای دیگری میخاستنش حتما میرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
برودبهتراست کی روش رحمتی راچراکنارگذاشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
دوست دارم ای کاش میتونستم از نزدیک باش صحبت کنم هرکی جا شوما ۱۰ سال این فوتبالا هدایت میکند خوب تیمی ساختید دوستون دارم
Iran (Islamic Republic of)
حاج محسن
۱۳:۳۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
آفرین بر دوستی که لقب جالبی بر این مرد بزرگ درنظر گرفت...
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۱۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
کیروش در کنار زمین مانند یک ایرانی با غیرت از ایرانیان دفاع میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کاش می موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
امیدواریم با حمایت قاطعانه ی وزارت ورزش و حمایت مردم و فدراسیون افتخارات خود برای تیم ملی ایران روند رو به رشدی داشته باشد
Seychelles
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
حیفه بره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کیروش برخلاف مدعیان ازهرایرانیی ایرانی تراست باورش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خداییش اگر نتونید این مربی رو تا جام جهانی 2018 نگهدارید فقط میتونم بگم خیلی ... بماند . فقط مخوام بگم شمایی که حداقل امکانات رو برای سرمربی فراهم نمیکنید بس انقدر زبانتون دراز نباشد وانقدر سنگ جلوی پای سرمربی نیندازید . هرچی باشه این سرمربی انقدر خوبه که تونسته تیم ملی ایران رو با این بی امکاناتی به جام جهانی ۲۰۱۴ ببرد
Germany
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام ای کاش همه دست اندر کاران ورزشی ما حداقل به اندازه این مربی خارجی دلشان برای ورزش وسربلندی ایران اسلامی می تپید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
اینم اضافه کنید با کلی کارشکنی از طرف دشمنان ایشون در داخل به این پیروزی رسیدن اگر همکاری می کردند چی میشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
گرونترین و بیکارترین سرمربی تاریخ ایران.
ثانیه ای بنی ادم تومن پول میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ما دیگر چنین مربی نخواهیم داشت
Germany
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
نرو کی روش خوش تیپ و معمار
نذارید برنجه و بره
ما دوستش داریم و از وزیر می خواهیم پیگیری کنه بعدا پشیمون میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه مدیران و مسئولان و آقایان فقط فکر منافع شخصی خودشون هستند و به منافع ملی و جمعی فکری نمیکنند
متاسفم برای مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
وای اگر کیروش استعفا دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
درود بر سردار فوتبال ایران کیروش بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کیروش مرد بزرگیست ازلحاظ دانش فنی وباید حفظ شود امیدوارم دراینده افسوس رفتن او را نخوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
حتی تو خواب هم نمی تونستیم اون بازی درخشان رو جلو آرزانتین ببینیم
به جای تغییر مربی باید رئیس فدراسون جابجا شه
بزرگ مرد فوتبال ایران همیشه در قلبمان می مانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کسی که پول زیاد می گیرد باید بی منت کار کند و با فدراسیون منطقی باشد .
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کی روش نباید بره همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کی روش فهمیده توایران چه خبره داره میره میدون توایران همه فقط شعارمیدن پولهاکجامیره خدامیدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
درود بر مرد بزرگ فوتبال ایران
کیروش بزرگ دوست داشتنی
کور شود چشمانی که نمیتوناند بزرگیت را ببیند
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
امیرکبیر فوتبال ایران
Kazakhstan
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خیلی ممنون از باشکاه جبرنگاران جوان که این مقاله خوندنی رو نوشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ممنونیم ازت مرد بزرگ
آخرین اخبار