پیشگیری و درمان با طب ورزشی

خطرات جدی در کمین مصرف کنندگان هورمون رشد

از افزایش فشار خون همیشگی تا سرطان و مرگ در انتظار مصرف کنندگان هورمون رشد است.

خطرات جدی در کمین مصرف کنندگان هورمون رشدبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان سالهای زیادی است که  برای درمان کوتاه قدی حاصل از کم کاری غده هیپوفیز از هورمون رشد (GH)استفاده می شود. البته استفاده درمانی از «هورمون رشد» در پزشکی بسیار محدود است و فقط در موارد خاص و برای تعداد معدودی از بیماران انجام می شود. این هورمون معمولا فقط برای کودکانی تجویز می شود که در سن رشد هستند و به دلیل مشکلات موجود در هیپوفیز، از کمبود ترشح طبیعی هورمون رشد رنج می برند. در غیر این صورت، به دلیل ترشح و وجود این هورمون در بدن، نیازی به افزایش میزان آن به شکل مصنوعی نیست.

حتی استفاده از این هورمون برای کودکانی که به صورت ژنتیکی و خانوادگی قد کوتاهی دارند، به هیچ وجه توجیه علمی ندارد، زیرا این کار اگرچه باعث افزایش رشد قد در یک مقطع زمانی می شود، ولی در عین حال باعث افزایش سرعت بسته شدن صفحه های رشد که در دختران 15 تا 17 سالگی و در پسرها 16 تا 18 سالگی است نیز می شود و در نتیجه شاید قد کودک از آنچه به صورت معمولی به آن می رسید نیز کوتاه تر شود.

متاسفانه این روزها استفاده از انواع هورمون ها، در میان جوانانی که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن را در سر دارند، رایج شده است. این افراد که هم ورزشکار حرفه ای و هم مبتدی جزو آنها هست، بدون توجه به عوارض هورمون ها و فقط برای رسیدن به هدف کاذبی که در سر دارند، سلامت خودشان را به خطر می اندازند.

هورمون رشد نیز یکی از هورمون هایی است که برخی ورزشکاران از آن استفاده می کنند. سوماتروپین یکی از انواع هورمون رشد است که با نام سوما در بین بدنسازان معروف است و متاسفانه بدون علم و آگاهی از عوارض آن مورد استفاده بسیاری در بین ورزشکاران این رشته  دارد. 

ورزشکاران تصور می کنند که این هورمون باعث افزایش رشد عضلانی و به طور کلی توده بدون چربی بدن می شود.به طور کلی برخی تحقیقات نشانداده اند که استفاده از هورمون رشد به همراه تمرینات مقاومتی باعث افزایش توده بدون چربی و سرعت ساخت پروتئین کل بدن می شود.

همچنین در بین برخی ورزشکاران شایع است که هورمون رشد علاوه بر اینکه می‌تواند عضلات را بزرگ کند،  سیستم هوازی را نیز تقویت می کند. لذا آن‌ها دست به مصرف این هورمون و ترکیبات وابسته به آن می زنند.جالب است بدانید که هورمون رشد (growth hormone) به طور طبیعی توسط غده هیپوفیز در بدن تولید می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده است، با وجود اینکه استفاده از هورمون رشد دارویی باعث افزایش حجم بدن می گردد، اما عملکرد ورزشی را افزایش نمی دهد.

هورمون رشد در بین ورزشکاران رشته های  پرورش اندام،وزنه برداری، پاورلیفتینگ و کشتی بیشتر استفاده می شود.

عوارض استفاده از هورمون رشد
-استفاده از هورمون رشد پس از بسته شدن صفحات رشد می تواند باعث آکرو مگالی شود.
-متداول ترین علت مرگ مصرف کنندگان هورمون رشد،نارسائی عضله قلبی (کاردیومیوپاتی)است.
- ایجاد آمادگی برای ابتلا به سرطان به دلیل سلول سازی بیش از حد.
-دیابت
- همچنین فشار خون یکی از عوارض مهم این داروست که متاسفانه خیلی وقت ها بعد از قطع آن هم از بین نمی رود.
-یکی دیگر از عوارض هورمون رشد این است که پس از قطع آن، به سرعت عضلات تحلیل رفته و چربی جایگزین آنها خواهد شد و فرد به شدت چاق و بد فرم می شود.
-اختلال دید و برخی از تومورها و سردردهای شدید نیز از عوارض استفاده نابجا از هورمون رشد است.
-کشیدگی و پارگی تاندون ها از عوارض بسیار مهم و خطرناک سوءاستفاده از هورمون رشد است. علت این است که با زیاد شدن حجم عضلات و قدرت آنها، ورزشکار مبادرت به استفاده بیش از حد از عضلات خواهد کرد. این در حالی است که تاندون ها با تزریق هورمون رشد قوی نمی شود و مثل قبل خواهد ماند. به این ترتیب ممکن است در اثر فشارهای زیادی که عضله حجیم شده متحمل می شود، تاندون دچار پارگی شود و یک معلولیت نسبی و دائمی برای فرد باقی گذارد.
 ضخیم شدن پوست و رشد بافت های نرم، بزرگ شدن اندام های داخلی،ضعف عضلات و مفاصل، عدم تحمل گلوکز- دیابت
 افزایش فشار خون از دیگر عوارض استفاده از هورمون رشد است.

 (طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ببینید دوستان این عوارض صرفا برای مصرف نابجا هستش اگه در افراد سالم و بدون نیاز استفاده بشه خیلی خطر داره اما برای کسانی که دکتر تجویز کرده خطری به دنبال نخواهد داشت . نگران نباشید
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۲۳:۰۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
به هيچ عنوان براي قد مصرف نكنيد. عوارض زيادي دارد. مثلا ديابت نوع ١
Iran (Islamic Republic of)
H
۲۰:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام پسر من یازده سالست،قدش 129،دکتر براش هورمون رشد تجویز کرده،باتوجه مطالبی که گذاشتید ضررش خیلی بیشتر از منفعتش،،موندم واقعا چیکارکنم
آمپول بگیرم یا نه؟؟
خواهشاً راهنماییم کنید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۹:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
با سلام
من آدنوم هیپوفیز داشتم طی عمل هیپوفیز من از بین رفت میشه لطفا راهنمایی کنید استفاده از هورمون رشد برای من خوب یا بد هست؟؟ و اینکه هورمون رشد در حد کم آیا نیاز بدن هست یا نه؟؟ ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
S.s
۱۵:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
عالی بود