جذب 200 میلیون دلاری سرمایه در خط لوله "تاپی" افغانستان

خط لوله منطقه‌ای "تاپی" كه از تركمنستان به افغانستان، پاكستان و هند می‌رود، 200 ميليون دلار سرمايه جديد به دست آورده است.

جذب 200 میلیون دلاری سرمایه گذاری در خط لوله
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در موافقتنامه‌ای خط لوله كه روز پنجشنبه در پایتخت ترکمنستان امضا شد تا گاز را از تركمنستان به افغانستان، پاكستان و هند برساند، سرمایه گذاری از جانب شركت دولتی گاز تركمنستان، سیستم های گاز بین الدولتی پاكستان، شركت افغان گاز و شركت "گایل" هندی تهیه شده است.

گفتنی است که این خط لوله 200 ميليون دلار سرمايه گذاری جديد به دست آورده است.


تركمنستان قبلاً به احداث این خط لوله تا به مرز افغانستان شروع كرده است. یخشی گیلدی كاكایف معاون نخست وزیر تركمنستان گفت كه «امضای این سند راه را برای كار بیشتر كنسروسیوم باز می كند.»

او گفت كه این پول صرف كار انجنیری مفصل در مورد تعیین مسیر خط لوله و تحقیقات محیط زیستی می شود.

پروژه انتقال گاز از تركمنستان به شبه قاره هند موسوم به "تاپی"، پروژه مشتركی است كه چهار كشور تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند در آن سهم دارند. اجرای این پروژه كه بحث روی آن در سال 2002 آغاز شد، به دلیل ناامنی در افغانستان و پاكستان تا همین اواخر به تعویق افتاده بود.

برای تطبیق این پروژه كنسرسیومی تحت نام "تاپی خط لوله لمتید" تشكیل شده است كه چهار كشور در آن سهیم هستند.

ظرفیت خط انتقال گاز "تاپی" بیش از 30 میلیارد متر مكعب برآورد شده است. افغانستان قرار است در ده سال اول 0.5 میلیارد متر مكعب گاز، در ده سال دوم یك میلیارد متر مكعب و در ده سال سوم، 1.5 میلیارد متر مكعب گاز از این پروژه خریداری كند. این كشور 25 درصد در این پروژه سهم دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.