افزايش ٤٠ هزار مورد زاد و ولد نسبت به سال گذشته/ميزان باروری بايد به ٢/١ درصد برسد

مدير كل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس كشور ميزان باروری را ١/٩ درصد اعلام كرد و گفت: اين ميزان می بايست به ٢/١ درصد افزايش يابد.

به گزارشخبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد اسماعيل مطلق مدير كل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس كشور امروز در همايش ارائه مدل رويكرد مراقبت همه جانبه تكامل نوزادان گفت: با توجه به سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص سلامت و جمعيت و تاكيد ايشان بر افزايش ميزان باروري به ٢/١ درصد، سميناري بر اين مبنا تشكيل داديم. ميزان باروري طبق آمار غير رسمي كه پس از سرشماري سال جاري به طور رسمي اعلام مي شود، ١/٩ درصد گزارش شده است.

وي آماري از ميزان تولد در سال گذشته اعلام كرد: در سال ٩٤ ،تعداد يك ميليون و ٥٨٠ هزار تولد گزارش شده كه از اين ميزان بالاي ٩٦ درصد در بيمارستان ها انجام شده است. ٥١ درصد در مراكز تسهيلات زايمان در روستاهاي بالاي هزار نفر، تولد صورت گرفته است و تعداد معدودي هم نوزاد در خانه به دنيا آمده اند.

مطلق با اشاره به اينكه از كل اين تعداد نوزاد، فقط يك درصد كم وزن بودند، افزود: هدف ما كاهش آمار مرگ و مير در نوزادان است و تا حدي هم اين هدف به نتيجه رسيده است به طوري كه پيش از انقلاب ١٤٥ نوزاد در هزار تولد زنده، از بين مي رفتند. اين ميزان اكنون به ٩/٥ نوزاد در هزار تولد زنده رسيده و طبق برنامه ي ششم توسعه، كاهش اين ميزان به كمتر از هفت نفر در دستور كار است. مي خواهيم در ١٥ سال آينده اين ميزان به صفر برسد و شاهد مرگ قابل اجتناب در نوزادان نباشيم.

وي تصريح كرد: بر اين اساس روي ابعاد جسمي، رواني و معنوي پژوهش و بررسي هايي انجام شده كه يكي از اين مباحث تكامل رفتاري نوزادان است. در اين سمينار سه روزه با حضور ٥٩ دانشگاه و دانشكده سعي مي شود تا ميزان مرگ و مير را نسبت به آمار تعريف شده ي يونيسف مطلوب تر كنيم.

مطلق اذعان داشت: نسبت به سال گذشته با ٤٠ هزار مورد افزايش ميزان زاد و ولد روبه رو بوديم. اين افزايش نشان از همكاري خوب مردم و فرهنگسازي موثر و اجرايي شدن سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري دارد.

وي خاطرنشان كرد: به كمك انجمن نوزادان كشور و اساتيد مربوطه سعي داريم با ثبت مرگ و مير مادر و نوزاد و بررسي عوامل، برنامه ريزي هايي را براي مقابله با آن صورت دهيم. با توجه به پژوهش هايي كه توسط اداره سلامت نوزادان از سال ١٣٨٥  انجام شده ، بسته هاي خدماتي براي اساتيد و پرستاران و تدوين تجهيزاتي براي دست اندر كاران وزارت بهداشت، ميتوانيم در آينده نزديك خدمتي يكنواخت را در تمام استانها در اختيار مادر و نوزاد قرار دهيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار