ذخیره‌سازی تصاویر دیجیتال روی مولکولهای دی‌ان‌ای امکان‌پذیر شد!

با فراهم شدن امکان ذخیره‌سازی اطلاعات روی دی‌ان‌ای، می‌توان گفت که طبیعت یکبار دیگر به کمک انسان آمده است.

ذخیره‌سازی تصاویر دیجیتال روی مولکولهای دی‌ان‌ای امکان‌پذیر شد!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساینس الرت، تیمی از دانشمندان دانشگاه واشینگتن برای اولین بار موفق به ذخیره‌سازی تصاویر دیجیتال بر روی دی‌ان‌ای موجود زنده شدند. 

دی‌ان‌ای یکی از عناصر اصلی بدن موجودات زنده است که با کدهای ژنتیکی بی‌شماری که در اختیار دارد، نقش مهمی را در هویت فردی ما ایفا می‌کند و اینک دانشمندان توانسته‌اند از ساختار مولکولی آن برای ذخیره‌سازی تصاویر دیجیتال و بازیابی آنها استفاده کنند. 

تحقق این رؤیا به معنای پایان حیات مراکز اطلاعات عظیم‌الجثه‌ای است که از سوی فیس‌بوک و آمازون برای نگهداری اطلاعات کاربران استفاده می‌شوند؛ چراکه به گفته مدیر این پروژه، دی‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از نظر اندازه آنقدر کوچک است که اطلاعاتی که در حالت عادی در دیتاسنتری به بزرگی یک سوپرمارکت نگهداری می‌شوند را به راحتی می‌توان در فضایی به اندازه یک حبه قند جا داد.

تیم دانشگاه واشینگتن با همکاری مهندسان مایکروسافت توانستند چهار تصویر دیجیتالی را در قالب رشته‌های دی‌ان‌ای رمزگذاری کنند؛ به این صورت که آنها اطلاعاتی که در دنیای دیجیتال به صورت صفر و یک قابل ذخیره‌سازی هستند را به 4 عنصر اصلی تشکیل دهنده دی‌ان‌ای یعنی آدنین، گوانین، سیتوزین و تیمین تبدیل کردند؛ فرآیندی که معکوس کردن آن برای قرائت یا بازیابی اطلاعات عکسها از این هم چالش‌انگیزتر است!

با این حال، طبیعت یکبار دیگر به کمک انسان آمد و دانشمندان موفق به ذخیره‌سازی و سپس بازیابی فایلهای تصویری ذخیره‌شده برروی دی‌ان‌ای شدند. به عقیده اعضای این تیم، رشته‌های دی‌ان‌ای از پتانسیل بسیار بالایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات در آینده برخوردارند و با توجه به حجیم‌تر شدن روزافزون اطلاعات در زندگی کنونی ما، این نیاز بیش از گذشته احساس می‌شود. 

این مولکول فوق‌‌العاده که انواع اطلاعات مربوط به ژنها و نحوه عملکرد یک موجود زنده را بصورت خیلی فشرده و با قابلیت نگهداری بالا در خود ذخیره می‌کند، در آینده نه چندان دور می‌تواند حجم وسیعی از داده‌های دیجیتال شامل عکسها، ویدئوها و اسناد متنی را برای صدها و شاید هزاران سال برای استفاده بشر در خود جای دهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
یعنی یه روزی میرسه که اطلاعات یه کتابخونه رو کپی، پیست کنیم تو مغزمون!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
جل الخالق!
آخرین اخبار