باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای "کانال سوئز" ایران از سراب تا واقعیت

رسانه‌های کشورهای حوزه خزر امکان ایجاد کانال کشتی‌رانی دریای خزر- خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پروژه احداث کانال کشتی‌رانی از دریای خزر به خلیج فارس یکی از پرچالش‌ترین طرح‌های عمرانی قرن اخیر است. این طرح که بیش از یک قرن سابقه‌ دارد در روزهای گذشته به یکی از مهم‌ترین اخبار منطقه تبدیل شد. طرح کانال کشتی‌رانی شمال به جنوب ایران یا به اصطلاح "ایران رود"، اَبَر پروژه‌ای است که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند و به کشتی‌های تجاری این امکان را می‌دهد که بسیار سریع‌تر از کانال سوئز به اقیانوس هند برسند.

اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای

خبرگزاری ترند در گزارشی درباره این اَبَر پروژه می‌نویسد: برنامه ساخت کانال کشتی‌رانی میان دریای خزر و خلیج فارس قدمتی به اندازه یک قرن دارد. از زمان قاجار تا به امروز این طرح یکی از پروژه‌های جذاب اجرایی بوده است. با این وجود، اجرای چنین طرحی به رویا شبیه است. براساس برآوردها، این پروژه نیازمند بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. مقامات تهران باید پیش از آغاز چنین طرحی درباره مواردی چون موقعیت دریای خزر با 29 متر ارتفاع کمتر از دریاهای آزاد، موقعیت رشته‌ کوه‌های البرز در شمال، مناطق پست فلات مرکزی ایران (به خصوص دشت کویر و دشت لوت) و موارد فنی دیگر مطالعات و بررسی‌ها لازم را انجام دهند. 

پروفسور اسماعیل کلهر، استاد محیط زیست ایران در این ‌باره به خبرگزاری ترند می‌گوید: اتصال دریای خزر به خلیج فارس یک رویا است. وی معتقد است این پروژه واقع گرایانه نیست. کلهر می‌افزاید: یک لیتر آب دریای خزر شامل 13 گرم نمک است که استفاده از چنین آبی برای کشاورزی غیر ممکن است و نمک‌زدایی از این آب نیز به صرفه نیست.

پروفسور چنگیز اسماعیلوف، استاد زمین شناسی و رییس مرکز مطالعات " کاسپی" درباره این پروژه می‌گوید: من به طرح‌های این چنینی اعتقادی ندارم. وی تاکید دارد اجرای این اَبَر پروژه در درجه نخست نیازمند رضایت کشورهای ساحلی دریای خزر است. اسماعیلوف می‌افزاید: مشکلات عدیده‌ای در اجرای این پروژه وجود دارد. علاوه بر مانعی به نام رشته‌ کوه‌های البرز، شمال ایران دارای تراکم جمعیتی بالاست و برای اجرای این پروژه باید مردم را از این مناطق تخلیه کرد. همچنین شمال تا جنوب ایران بیش از 2 هزار کیلومتر طول دارد و به طور قطع نمی‌توان چنین کانال طولانی را با بتن ساخت. نباید از یاد برد که در تمامی طول مسیر احتمال وقوع سیل وجود خواهد داشت. 

رییس مرکز مطالعات کاسپی تاکید می‌کند: اختلاف ارتفاع جغرافیایی در شمال و جنوب ایران بخصوص ارتفاعات شمالی (رشته‌ کوه‌های البرز) و مناطق پست فلات مرکزی ایران سبب سیل در طول کانال و نیز تشدید خطر زلزله می‌شود. وی می‌افزاید: در مناطقی که سیل جاری می‌شود، سالانه 300 زلزله کوچک رخ می‌دهد. مناطق شمالی ایران مستعد زلزله است و ایجاد سیل در این مناطق بر شدت زلزله‌ها خواهد افزود. 

اسماعیلوف معتقد است: کانال شمال و جنوب ایران باید بیش از 100 متر عرض و در کم عمق‌ترین قسمت5 متر باشد. در نتیجه این کانال نیازمند حجم بالایی از آب است که بدون توافق کشورهای دریای خزر، اجرای این پروژه چالش‌انگیز خواهد بود. 


اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای


خبرگزاری ای بی سی آز هم درباره اجرای پروژه کانال دریای خزر – خلیج فارس می‌نویسد: مقامات ایران معتقدند ایجاد کانال آبی مستقیم میان دریای خزر و خلیج فارس نه تنها برای روسیه بلکه برای تمامی کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و اروپا حائز اهمیت است. این مسیر آبی می‌تواند مسافت تا اقیانوس هند را به نصف کاهش دهد. 

این خبرگزاری می‌افزاید: تمامی مسیر این کانال آبی از کشور ایران عبور می‌کند که همین امر کوتاه‌ترین مسیر به اقیانوس هند را به وجود می‌آورد. این کانال برای ایران نه تنها به عنوان یک مسیر حمل و نقل مهم است بلکه تهران می‌کوشد مناطق بایر مرکزی خود را با شیرین کردن آب و نمک‌زدایی نجات دهد و مانع از گسترش بیابان در این مناطق شود.

این خبرگزاری هزینه اجرای چنین طرحی را 10 میلیارد دلار تخمین می‌زند. با این وجود، ابراهیم محمدزاده – مدیر و کارشناس شرکت مهندسی باکو - معتقد است اجرای چنین طرحی غیر ممکن است. 

اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای


خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با انتشار گزارشی با نام " کانال سوئز ایران" می‌نویسد: یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ابتکارات قرن حاضر، تلاش تهران برای ایجاد کانال آبی میان دریای خزر و خلیج فارس است. این پروژه که به نظر در 20 سال آینده تکمیل خواهد شد، برای مسکو به دلیل سرد شدن روابط با ترکیه اهمیت بسزایی دارد. با این وجود، این تنها مسکو نیست که از این طرح استقبال می‌کند. کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق و اتحادیه اروپا نیز از این طرح منتفع خواهند شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: ایجاد این کانال دریایی ابتکار جدیدی نیست. نخستین بار در قرن نوزدهم، مهندسان روسی در رویای رسیدن شوروی به آب‌های گرم خلیج فارس چنین طرحی را مطرح کردند. تهران در سال‌های گذشته بارها مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است. در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، مطالعات جدی بر روی این اَبَر پروژه صورت گرفت. این مطالعات در زمان ریاست جمهوری رییس اصلاحات و احمدی‌نژاد ادامه یافت. علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز پیش‌تر از آغاز مطالعه دقیق این اَبَرپروژه به وسیله قرارگاه خاتم الانبیا خبر داده بود. 

این خبرگزاری روس در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای غربی و ترکیه به صورت آشکار و نهان می‌کوشند از اجرای این طرح جلوگیری کنند. واقعیت این است که آمریکا شرکت‌هایی را که در این پروژه حضور داشته باشند تحریم خواهد کرد. 


گزارش از ابوالفضل هاشمی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۳:۴۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
قطعا این طرح با تکنولوژی روز بشر قابل اجراست ، چالش‌هایی که مطرح می‌کنند، وجود دارد ولی با علم امروز قابل رفع هستند . وقتی برخی کشورها مثل چین آسانسورهای عظیم آبی احداث می‌کند، چالش‌های مطرح شده در این طرح که لاینحل نیست . آنهاییکه با این طرح مخالفند ، مخصوصا کارشناسان خارجی ، فی الواقع اهداف سیاسی را مد نظر دارند . اینکه کشورهای دریای خزر نگران حجم آب خزر هستند ، فقط بهانه است چون اساسا خزر ۲۸ متر پایین تر از سطح آب‌های آزاد است ، پس این آب خلیج فارس است که به خزر سرازیر خواهد شد . حتی این نگرانی هست که بدلیل پایین تر بودن خزر و با ورود آب خلیج فارس برخی سرزمین‌های شمالی ایران زیر آب رود ، پس نگرانی کشورهای خزر بهانه ای بیش نیست . قطعا کشورهایی مثل ترکیه و آذربایجان با احداث این طرح بشدت مخالفند چون بشدت منافع ترانزیت و اقتصادی آنها کاهش خواهد یافت . این طرح قدرت منطقه ای ایران را از لحاظ اقتصادی و نظامی بشدت افزایش میدهد و توان چانه زنی ایران در مسائل مهم منطقه را بالا میبرد و کشورهایی مثل ترکیه را که داعیه امپراتوری عثمانی را دارد ، تنزل میدهد . اگر ایران بتواند مشکلات سیاسی خود با جهان را کاهش دهد و از مقبولیت نسبی برخوردار شود ، می‌تواند بدون توجه به اشکال تراشی کشورهای دیگر این مهم را به سرانجام رساند و ضمن شکوفایی بی نظیر اقتصادی رقبای جدی منطقه ای را کنار بزند . ولی این طرح ، دولتی می‌خواهد مرد عمل ....
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۵۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
وقتی کارای کوچیک و بدون دغدغه علمی و محیط زیستی و حقوقی سالها طول میکشه صحبت در رابطه با این ابر پروژه بیشتر رویا پردازی و یا شوخی با مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۱ تير ۱۴۰۲
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۱ تير ۱۴۰۲
همون کانال سوئز رو هم ایرانیا زدن اگه تاریخ خونده باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
نظر من و امثال من مهم نیست باید کارشناسان نظر بدن.فقط خواهش میکنم مثل سد گتوند نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
خوب
Netherlands
اشکان
۱۱:۰۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
حالا که مسیر مشخص شده میتونیم این طرح رو طی یکسال کامل کنیم از چندین نقطه در مسیر مشخص شده طرح رو شروع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۰:۵۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
به جای این طرح پر هزینه و دارای خطرات زیست محیطی راه آهن رشت- آستارا را بسازیم .که همان کارکرد را دارد.
Germany
ناشناس
۰۳:۲۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
امارات که یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، توانسته است با شیرین‌سازی آب دریا مشکل کمبود آب خود را حل کند. به عنوان نمونه ۹۸.۸% از آب مورد نیاز شهر دوبی که پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است با آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
این همه مشکلات داریم حتما باید یک مشکل جدید به وجود بیاریم.
Iran (Islamic Republic of)
بیدلی
۲۲:۵۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
زنده باد خلیج همیشه فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۵ تير ۱۳۹۷
با عملی شدن این طرح طوفان های ناگواری در انتظار ایران خواهد بود که با وجود ساخت و سازهای پوست کاغذی! خسارات غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۲۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
تورو خدا زودتری راش بندازین. ما تصمیم داریم سیزده بدر بریم کنار شهر بم باشیم...اگه کارگر خاستین من کلنگمو بیارم زودتری شروع کنیم..والا به خدا..نمیشه که دست رو دست گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۵ دی ۱۳۹۶
سلام.
تا این کانال با این طول بخواد احداث بشه سفینه فضایی هم اختراع شده. دیگه نیاز به کشتی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۵:۵۱ ۲۴ تير ۱۳۹۶
تویی ک میگی نمیشه ی هزارتومنی میذاری کف دست اون کشاورزی ک از بی آبی ازکاربیکار شده و نون نداره به زن و بچش بده؟
قطعا با کار علمی و جهادی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
اااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی یزد
۲۰:۰۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
این بزرگ ترین ماندگارترین و بهترین کاری است که شدنی است و منافع بیشماری خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
به نظرمن كه عالي خيلي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
آب را بهمناطق مرکزی بیارند هر جور میارن حالا با لوله یا کانال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
ولی خیلی خوب میشه می دونین که باعث باران زایی هم میشه
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
دوستانی که میگن کشتی نمی تونه از کوه بالا بره زیاد به مغزشون فشار نیارن..... از درون کوه که می تونه رد بشه ....با زدن تونل آبی کشتی هم می تونه از کوه رد بشود.... نمونه این طرح ( تونل آبی ) در نروژ در حال ساخت است به نام
stad ship Tunnel
یه سرچ بکنید متوجه می شوید.
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
این طرح موقعیت ایران را در جهان تغییر خواهد داد وکانال های همسوی دنیا اهمیت خود را از دست خواهند داد. ایران 100سال پیش خواهد افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
اوووه چقد کارشناس داریم
من موندم کی این طرحا داده!اصلا فکر کرده یا فقط حرف زده؟
تکلیف اختلاف سطح چی میشه!جمعیتی که تواین مسیره و شهرها و بناها تاریخیش!
اینا جدا
به داد زاینده رود و کارون و هامون و دریاچه ارومیه برسن و
هزینه ی این طرحا خرج مردم بدبخت کویر کنن جای اینکه اوارشون کنن !
اول طرحا 20سال موندشونا تموم کنن بعد کانال بزنن.
در کل واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
از اختلاف سطحی که بین دریا های آزاد و خزر (28 متر) وجود داره میشه به تولید برق پرداخت و تمام نیاز ایران را به برق تامین کرد و حتی برق را صادر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
انشاالله که انجام میگیرد چون برای کشور بسیار مفید است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
به نظر میاد باید بیشتر بررسی و تحقیقات انجام بشه تا تمام مزایا ومعایب کار مشخص بشه وپیشنهاد میدم از تمام کارشناسان در این زمینه دعوت بعمل بیاد واز نظراتشون استفاده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
این طرح به لحاظ استراتژیک خطرناکه
-
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
خواهشن حتی به این طرحها فکر هم نکنین.اولندش ایران تجزیه پذیرتر میشه.دویوما فکر اینو بکنید که اگر جنگ بشه یه راه نفوذی برا دشمن باز میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
آقا یکی به داد مردم برسه. اگه این همه پول داریم چرا سه میلیون وام ازدواج ما رو نمیدین؟سه میلیون رو بدید دو تومن هم خودم جور میکنم حداقل یه یخچال میخرم!!! برای بقیه چیزها هم خدا بزرگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
به نظر من نظر کاربران جالب تر از خود خبر بود
Germany
ناشناس
۰۵:۱۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
همه اب ها رو نمی خواد از خزر اورد
میشه بیشتر اب ها از دریای عمان اورد تا دریای کاسپین اب کمتری مصرف کنه
از نظر اقتصادی به نفع ایرانه
ولی باید کارشناسی و مشارکت اقتصادی کشور ها به شرط انجام شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
هزینه اجرای این پروژه 700 میلیارد دلار است نه 7 میلیارد دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
به نظر دوستان اگر كانال سويز رو از مصر بگيرند أيا امنيت ملى انها زير سوْال نميره تمام دنيا مصر رو با كانالش ميشناسند بعدش جزيره سينا كه بوسيله كانال از مصر جدا شد أيا از كشور مصر جداشد حتى با وجود اسرائيل اشغالگر دوستان اين طرح ملى است بيايد با حمايت از ان ايران را أباد و سرافراز و قدرتمند كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
دوستان اصلا نیازی به انجام این پروژه نیست!بحث ها الکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
این طرح به رویا نزدیک است تا واقعیت! چند هفته پیش که اخبار ایجاد این کانال منتشر شد، برادرم که دکترای زمین شناسی هست، عقیده خود مبنی بر امکان پذیر نبودن این پروژه را برای من عنوان کرد که تقریبا همه نظرهای پروفسور اسماعیلوف بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
فاز اول از دریای عمان به سمت کویر اجرا بشه بعد با استفاده ازتونلها و دره ها در فاز 2 از شمال شاهرود به سمت جنوب آب آورده بشه سوم دو دریاچع در شمال و جنوب تشکیل و سالها از آنها بهره برداری بشه باقی پروژه بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
از مجریان طرح میشه خواهش کنم سر راه این طرح یه شیلنگم به دریاچه ارومیه بکشن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اول اتوبان تهران شمال و که 20 سال روش کار کردید با کلی هزینه و پشرفت لاک پشتی ختم به خیر کنید ببیند این کاره هستید بعد پروژه ی 2000کیلومتری با هزینه 10 میلیارد دلاری که بوجه 100سال کشور رو با مدیریت عالی وطنی شروع کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
یه درصد فک کنید روسیه بعد حفر این کانال باهامون بجنگه چه اتفاقی میوفته؟
اصلا روسیه نه هر کشوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
بارها براتون پیام دادم که بنده یک طرح عالیتر وبهتر از این طرح دارم و پیغام دادم که با من تماس بگیرید ولی کو گوش شنوا والله بالله تالله دروغ نمیگم حیف که در جایگاه اجتماعی خوبی نیستم تا بتونم طرحم را بگم و رسانه ای کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
جوک خیلی قشنگی بود
ی مترو میخوان تو اصفهان بزنن فکر کنم ی20 سالی باشه کلنگ شروع زدن هنوز تموم نشده
شماها هنوز تو کف جاده کرج، چالوس موندین که مال نیم قرن پیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اگه با روسیه جنگ بشه بد نمیشه که این ابر کانال باشه .انسان ها ی کوته بینی هستن .رهبر شما نذار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
برادران و خواهران فرهیخته اینقد به مخاتون فشار نیارین اصلا این رود تاثیری در جدایی و تجزیه ندارد اگر اینطور باشه پس باید بگیم پس رگهای بدن ما هم باید ما را تجزیه میکرد اصلا عرض رو فرضی در وسعت پهناور ایران بچشم هم نمیآد مانند دهها رود جاری در کشور بزرگمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
باید در موردش فکر کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
من به عنوان یه ایرانی ساکن کویر بااین طرح مخالفم
زیرا تونقشه خونه ما وسطه کاناله واز وسط شهر ما رد میشه
ولی چه کیفی میده وسط کویر یه ویلا روبه ساحل داشته باشیم
شهرمون میشه مثل لندن و....
فقط موندم 20ساله جاده شهر ما به مرکز استان رو دارن 2بانده میکنن هنوز تموم نشده،کی اینو بسازن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خوب واسه خودت نون دونی پیدا کردیا با این خبر ایران رود
هیچ خبرگزاری جز باشگاه خبرنگاران جوان این رو انقد کار نکرده که شما راجبش مطلب میزارید
خوشتون اومده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
این کانال واس صادرات خوبه ما که صادراتی نداریم واس ما سود زیادی نداره این طرح هیچوقت عملی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
من نمی دانم چرا نوابغی!!!! که از نوشتن دیکته کلمه"عظیم" و یا " متضاد" عاجز هستند چرا در مورد چنین پروژه ای نظر می دهند.
Germany
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اگر عرض ایران به طور متوسط حدودا 1500 کیلومتر باشد ، یک کانال با عرض 50 الی 100 متر اصلا دیده نمیشه . نمیدونم بعضی ها چرا فکر میکنن ایران با این کانال دو تیکه میشه .
هزار و پانصد کیلومتر تقسیم بر 100 متر میشه نسبت 1 به 15000
یعنی اگر پهنای نقشه ایران 15000 سانتی متر باشد آنوقت پهنای کانال بر روی آن نقشه 1 سانتی متر خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اگر داریوش در دوهزاروپانصدسال پیش کانال سوئز رادردریای سرخ رابا وسایل آن دوران احداث کردچرا ما نتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
این طرح یک اتوپیای مهندسی برای همه است ولی آیاورود آب ورطوبت سردخزربه مناطق کرم وخشک مرکزی با ویژکیهای باکترییایی متزادباهم نمی تواند عامل ایجادبیماری وفاجعه زیست محیطی درکل ایران باشد ماننده کم شدن رطوبط شمال و براه افتادن سیل وبارشهای ویرانگر مرکزی درکل طرح بسیارجالب ولی ازهر نظرخطرناک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خواستن توانستن است وهر مشکلی راه حلی دارد مسائلی که دوستان در مورد موانع اجرای این پروژه ملی (ملی !!!نه تهران شمال)بیان می کنند قابل حل است فقط عزم جزم وهمت بلند می خواهد ضمنا توجه داشته باشید که ما دشمن دانا وزیرکی داریم که اگر اجرای این طرح غیر ممکن یا زیان بار بود برای منحل شدن آن این قدر دست و پا نمی زد. پس لطف کنند بعضی ها ساکت شوند واین قدر آیه ی یاس نخونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
شما مهندسین برین دریاچه ارومیه نجات بدین جلو ریز کردای خوزستان و ایلام و کرمانشاه بگیرین کانال بخشتون در ضمن توهم هم نزنید خود بزگ بینی شده افت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
انشاءا....این ابر پروژه ایران زمین (جاده ابریشم عصر حاضر)به همت ابر پروفسور مردان این مرزوبوم شروع اجرای آن را شاهد خواهیم بود تا پروفسور کردوانی ها ضعف اراده خود را نظاره گر وشرمنده شعار ما برای این که ایران ایران شود خون دلها خورده ایم را باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
البته کار نشد نداره
فقط یه سوال :تو این رودخونه اصلا آب جریان پیدا میکنه یا نه ؟ جهتش چه جوریه ؟درسته خزر پایین تره ولی وقتی به هم وصل بشن یه مدتی جریان داره .بعدش چی میشه ؟باتلاق نشه؟زیستگاه واسه پشه و مگس و قورباغه و مار نشه؟کار شناس های عزیز خیلی باید فکر کنیدا؟بعد نگین نگفتی؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
دریای کاسپین تو جهان این دریا رو ب اسم کاسپین میشناسن. نمیدونم دریایی ک ب اسم کشور ماست رو خود ایرانی ها قبول ندارن هی میگن دریای خزر یا دریای مازندران بخدا بعضی اوقات یه کارایی میکنیم ک خنده داره.....بعدشم من ب عنوان یه گیلانی دارم میگم نمیشه اینکارو کرد اکوسیتم ب هم میخوره شهر های استان ما زیره آب نمیشه اینکارو کرد یعنی تا جایی ک من میدونم استان های شمالی این اجازه رو نمیدن. چون برای استان های ما و طبیعت و زندگی ما خطر ناکه واقعا خطرناکه فکر نکنین دارم احساسی برخورد میکنم دارم کاملا منطقی بعدشم ریل بکشین چه دلیلی داره مملکت رو جر بدیم یه کانال ب عرضه یه کیلومتر بکشیم .اگه کمبود آب داریم از آب شور بی پایان اقیانوس ها میتونیم استفاده کنیم کافیه رکتور های بیشتری بسازیم تا آب شور رو شیرین و قابل مصرف کنن مشکل کشاورزی با بهبود بذر ها توسط انرژی هسته ای همون پرتو زایی گاما بر روی بذر هارو میگم و همینطور کاشت گلخانه ای حل میشه والسلام
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
آفرین واقعا جای تعجب داره خزر یک قوم بیگانه هست...همونطور که نسبت به اسم خلیج فارس حساس هستیم باید به اسم دریای مازندران یا کاسپین هم حساس بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
ارومیه خشک شد تو رو خدا دیگه خزرو خشک نکنین کل اب و هوا و اقلیما رو داریم به هم میزینیم
مگه ایران اقتصاد داره که این طرحو اجرا کنه واسه روسیه خود شیرینی نکن کشور من
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
باسلام طرح بسیاربزرگی است که اگرعملی شودقطعا منافع فراوانی خواهدداشت اماابتداهزینه سنگینی راتحمیل کشورمی کندکه بایدحساب آن رابکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
الف-اجرای این طرح( آبراه بزرگ شمال به جنوب که سالیان سال هزینه مطالعه ومشاوره مفتخورهای آن ازبیت المال این مردم فلاکتزده انجام شده وبیهوده بوده)یعنی1- تجزیه ایران به دوقسمت شرقی وغربی(همان چیزی که اسرائیلیها،ابرقدرت شرق وغرب دنبالش هستند)2--سمت شرق مرکز فعالیت بیشترتولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهاودیوارهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه اینکه باعث تجزیه یک کشورشود(مثل دیوارچین،آبراه پاناما،سوئز...)مگرآبراه ودیوارکوچک باشدکه کاملا"قابل کنترل باشد-ب-4- اگردههاوحتی صدپل هم روی این آبراه زده شودازلحاظ محیط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفره های زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد(آب وهوای حاشیه کویر،خشک میشودوامتدادآبراه بارانی میشودوعملا"کویرراازمرکزبه حاشیه های کویربرده ایم)-آبراه باید درمرز افغانستان وپاکستان زده شود(هرچندکه آب وهوای کویر رابدترمیکندولی حاشیه آبراه راسرسبزمیکندولی به نفع هرسه کشوراست)یافقط ازمرزهای غربی وشمال غربی این آبراه احداث شودکه بسیارپرهزینه وغیرممکنه5-بااجرای این طرح دومرز به مرزهای کشوراضافه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
به قول پروفسور کردوانی اگر رشته کوه البرز شکافته شود تمام رطوبط شمال ایران طی چند سال ازبین می رود و شمال ایران مانند جنوب آن باوجود ساحلی بودن خشک خواهد شد . پروژه ای بسیار خطرناک برای محیط زیست.امیدوارم تامل بیشتری شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
طرح خوبیه
پسرهایی هم که با دختران روس ازدواج کردن با کشتی به شهرشون بر میگردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
به نظر باید تحقیقات دقیق و جامعی در زمینه انجام بشه. مطمئنا خیلی از هم وطنان از چنین پروژه هایی استقبال می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
می خواد این طرح عملی باشه یا نباشه من که صد در صد مخالفم شما هم که همتون شدید متخصص هزینه این طرح سرسام اوره ماشالا تو کشور اختلاس هم که نمیشه هنوز بعد ۱۲ سال مترو شیراز کامل نشده ....شما ها که خیلی به روسیه جونتون علاقه دارید ژه یر برید تاریخ معاصر رو مطالعه کنید بعد بیاید نظر بدید
Germany
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
ای کاش یک روز این پروژه عملی بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
رودخونه عملى هست با فن آورى و كنترل همه مشكلات جانبيش و به نفع محيط زيست، يه چرخ و فلك بزگتر از London Eye هم كنار رود تو يزد ميزنيم چه منظرهايى از بالاش ديده بشه. در توريسم ميشيم رغيب ايتاليا و اسپانيا. انرژى مثبت بدين لطفا به جاى نه الكى گفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
انجام
روژه=حماقت محض
همتون در جریان هستین و حتی در قرآن نیز به این موضوع اشاره شده که کوهها برای تعائل زمین آفریده شده اند و برداشتن این کوهها صد در صد موجب زلزله میشه
به این موضوع هم اشاره کنم و همه میتونن تحقیق کنن که شهرهای بزرگ چین با ساختن ابر برج ها تعادل زمین منطقه خودشون را بهم زدن که موجب افزایش زلزله تو اون منطقه شده
پس انجام این پروژه یعنی حماقت نحض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اگر این کانال راه بیفته ایران عواید خوبی از کشتیرانی در ان بدست میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
ما ميتونيم. اين طرح درست انجام بشه باعث سرسبزى و آبادانيه. اينهمه اين سالها بيابنزايى كرديم، تو تهران غبار نداشتيم كه اونم رسمى شد تو گذارش هواشناسيم ميگن ادامه بديم ميشيم خود عربستان. حالا كه ميخواد يه طرح با اينهمه سود و حل كردن قسمت بزرگى از مشكل خشكسالى انجام بشه هنوز مطالعت امكانسنجى و علمى اين كار انجام نشده، انواع و اقسام تئوريها در حد ژول ورن مطرح ميشه كه اين نميشه. اونور دارن فكر ميكنن برن مريخ زندگى كنن هيچكس از الان نميگه نميشه، تازه همه اميدوارم هستن. مطرح كردن ما نموتونيم يا نشون دهنده تنبليمونه يا عدم اعتماد به نفس. اينجورى پيش بريم تو آينده دنيا جايى نداريم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
کار نشد نداره اول اب دریای عمان را بیارنن تا کویر بعد اگه مشکلی نداشت از البرز ردش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
دوستان خسته نباشید
پایان جلسه رو اعلام میکنم
مرسی از هم فکری همتون
به امید ایرانی آباد و سر بلند
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
قابل توجه همون شخصی که نظر داده باید همه کشورهای حاشیه خزر راضی باشند به خاطر تخلیه اب خزر به داخل کانال بایدبه اطلاع ایشون برسونم لازم نیست ابگیری اولیه حتما از خزر باشه میشه از خلیج فارس ابگیری اولیه رو انجام داد سپس تکمیل ارتفع با خزر باشه اقای کلهر هم همش منفی بافی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
نکته اول از نظر علمی میشود اما قرار نیست به شکل هم تراز به هم وصل بشوند به مانند کانال سویز بلکه میشود از بند های تراز استفاده کرد مانند کانال پاناما
2قرار نیست اب شیرین شود و حتی اب دریای خزر با خلیج فارس مخلوط شود
3حتما نباید از غرب ایران و انجایی که در نقشه دیده شد از دره سفید رود رد شود
4اگر ایجاد شود برای کشورهایی به مانند اسکاندیناوی دانمارک المان وشمال فرانسه نیز مفید است چرا که با این کار با اتصال کانال های موجود در واگا عملا ما به شمال اروپا وصل میشویم
5 ار دیگر مانفع مستقیم وغیر مستقیم ام می شود استفاده کرد به مانند ایجاد نیروگاها یی اتمی در داخل خاک ایران و در امان نگه داشتن انها و استفاده صنعتی از اب موجود ایجاد دریاچه هایی به جهت تغییر ابو هوا و ایجاد رطو بت
و حال این ها را گفتم بشویدمابقی را
ازبسیاری جهات نشدنی است
1 سرمایه گذاری بسیار بالا و ایجاد تورم به خاطرتزریق پول به پروژه ای که سالها طول میکشد تا اجرای ان پایان یابد
2 تناقضات محیط زیستی
3 عدم اراده همان کریدور شمال جنوب به خاطر کارشکنی اذربایجانی ها به صورت ریلی ایجاد نشده با اتصال فقط 50کیلومتر راه اهن
4 به خاطر کارشکنی های همسایه ها پروژه زیست محیطی مبارزه با موجودی به نام شانه دار که منابع خاویار را از بین برده عملی نشده حال انکه خود همین کشور ها باعث امدن این موجود به دریای خزر بوده اند
5 کانال ولگا محدودیت ظرفیت دارد و بکشتی یش از 5 هزار تن از ان عبور نمی کند اگر ما ایجاد کردیم از کجا معلوم روسیه ولگا محیط زیستی خود را تغییر دهد
6همین پروژه انتقال اب از خلیج فارس برای مصارف صنعتی با مشکلات سیاسی این طرف و ان طرف مواجه است
7 پروژ انتقال اب از خزر به شمال مرکز ایران به خاطر منافع برخی از مدیران وزارت نفت رفت رو هوا ...میگید چه ربطی داره چون قرار بود از زیر ساخت های انتقال نفت موجود استفاده بشه همان هایی که از زمان های قدیم نفت برای نکا تو اون می رفت و با گازی شدن نکا بلا استفاده مانده است
در مجموع یه طبی یه شب میاد میره اماا فکر میکنم برای زیر اب زنی پروژه انتقال اب صنعتی به مرکز ایران این بامبول را راس کردند
لطفا مواظب باشید دور نخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اقایون باهوش!!!خزریکدریاچه ست!!اینوهم مثل دریاچه ارومیه ودهها دریاچه ورود وجنگل بزنید خشک وخراب کنید!!!!!اگربعضی کشورهاحامی این طرح هستن فکر اقتصاد خراب وجیب خودشونو میکنن!!!!؟ببینین دانشمندای ما مثل پرفسور کردوانی درایزمینه چه نظری دارند وکلا کارشناسی مهندسی چی میگه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
به نظر بنده هرکس دست به چنین کاری بزند نام او.در کنار امیرکبیر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
با این نقشه که مسیر کانال را نشان می دهد ایران به دو قسمت می شود والبته خوردن آن نیز راحت میشود مسیولین بهتراست به خط آهن فکر کنن و حمله نقل کانتینری که هم ارزانتر است وهم اشتغال زایی بیشتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
این پروژه ازنظر اقتصادی میتونه کشور رامتحول کنه وجمعیت کشور راازتمرکز در غرب به شرق بکشاند وتحول گردشگری ایجاد کند واز نظر استراتژیک کلیه آسیای میانه وشرق اروپا رابه این کانال وابسته کند ودرامد بالایی از نظرکشتیرانی برای کشور تولید کند واشتغال زایی ایجادکنداین دارویی برای اقتصادکشور است حالا داروهم عوارضی دارد ولی به درمانش می ارزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
با اجراي چنين طرحهايي خليج فارس و درياي خزر تبديل به گودالي از نمك خواهند شد .همچنين ايران تبديل به دو كشور ايران شرقي و ايران غربي ميگردد. افتخار اين ننگ بر پيشاني كه خواهد نشست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
عالی عالی ما میتونیم خلیج فارسم گسترش بدیم این که کانال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
یک ملت رو گذاشتن سر کار عالیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خوبه تا ما ایرانیها مشغول شیم تا پنجاه سال زمین بکنیم احتمالا فضا پیما های امریکایی دارن مسافر میبرن مریخ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
باید اول از شمالیها اجازه بگیرن که فکر نکنم اجازه داده بشه ...در ضمن اگه برا انتقال کالاست میشه بجای این همه هزینه الکی از راه آهن استفاده کرد...اگه برای کشاورزی هستش که جدای از شوری آب زمینهای کویری مستعد کشاورزی نیست وبیشتر نمکزار وشنزار هستش...آبی در در زیر زمین بود رو که به اندازه کل دریای خزر بود با استفاده نادرست یک شبه به باد دادین حالا میخاین جاهای دیگه رو نابود کنین...عمرا ما نمیذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
این ابر پروژه کاملا اجراییه فقط باید در دهها قطعه و همزمان در چند استان کار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
شدنی هست. البته نه با اراده های فعلی و با سطح فکر فعلی. با یک مدیریت استوار و برنامه استوار. اجرای این طرح رو می تونم به عهده بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
سلام
بچه ها کسی میدونه بازی ذوب آهن تراکتور ساعت چنده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
ما میتوانیم اگر افراد به اصطلاح روشنفکر که منبع روشن شدن فکرشون تو غربه بگذاره آمریکا هم هرچی میخواد شرکتها را تحریم کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
عجب طرح جالبی.
درامد زایی بالایی هم دارد.
قرارگاه خاتم الانبیا میتونه جمعش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اگر این پروژه به صورت قطعات کوچک تقسیم شود وبه شرکتهای کوچک داده شود این پروژه به بهترین وجه ممکن به سرانجام میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
نیمی از کشور ما هم اب نداره پس پروژه های ملی را یا پروژه های محلی قاطی نکن اگر دنیایی اب هم به بعضی ها بدهند باز هم ناشکرن و اگردستت را تا ته عسل کنی باز هم سهم اب دیگران رامیخواهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
دررابطه با درياچه اروميه بهتره بگم ازشهرسردشت ازيکسال پيش دارن تونلي ميزنن که اب رودخانه ي زاب رو انتقال بدن به درياچه اروميه... درمورد اين کانال بنظرمن بهتره بيشترکارشناسي بشه واگه شدني بود اجرا کنن. درسته هزينه اش خيلي زياده ولي يجورايي اشتغالزايي هم ميشه و ميتونيم يجوربرگ برنده تودستمون نگهش داريم و درقبال استفاده از ان از بقيه کشورها کمبودهايي راکه داخل کشورداريم بگيريم... درضمن اگه ايران قرارباشه بايدونه کانال ابي تجزيه بشه همون بهترکه تجزيه بشه،، دنيا امروز درمقابل اتحاد مردم ايران دست به دهن مونده پس لزومي نداره خودمون به خودمون اتهام تجزيه شدن بزنيم،، بازم ميگم بايدبايد دقيقاکارشناسي بشه بعد اجراييش کنن... مهدي اروميه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
اجرای این پروژه بیشتر به یک ژست شبیهه...خیلی طرحهای بسیار ساده تر از این ده ها سال طول کشیده دوستان مسعول هنوز نتونستن تکمیلش کنن!!!در ضمن هدف از اینکار چیه؟اگه هدف از این تجارت و انتقال کالاست خب میشه این مسیر رو با راه آهن طی کرد تا جنوب بعد کالاهارو سوار کشتی کرد دیگه چه نیاز به این همه هزینه کردن هست؟!!!یادمه قرار بود کو ه های البرز رو بتراشن تا ابرها به مناطق کویری برن تا اونجا بارون بباره خخخخ...فکر هایی که هیچ پشتوانه علمی واقتصادی پشتشون نیست
خیلی ایراد دیگه هست که اینجا نمیشه گفت...
آزاد راه تهران به شمال هم یکی از مخرب ترین پروژه ها برای طبیعت و کشاورزی شماله که اثرات مخرب اونو چند سال دیگه متوجه میشین...هر چند در طول ساخت این پروژه تا بحال خسارات زیادی به طبیعت زده شده...امیدوارم آزاد راه تهران شمال هیچوقت به سرانجام نرسه تا طبیعت و کشاورزی شمال بیشتر از این آسیب نبینه...اگر آزاد راه تهران شمال به سرانجام برسه مسیر تهران تا مازندران به یک ساعت میرسه اونوقت همه تهرانیها اهم از فقیر وغنی برای خرید زمین به شمال هجوم میارن...قیمت زمین سر به فلک میکشه...کشاورزان شمالی زمینهای کشاورزی رو میفروشن یا تبدیل به ویلا و واحد تجاری میکنن و به دلالی رو میارن...کشاورزی شمال نابود میشه و طی چند سال شمال تبدیل به تهران دوم میشه و دیگه اثری از کشاورزی و طبیعت شمال که مستعد ترین نقطه کشور برای کشاورزیه نخواهیم دید و کشور بیشتر از قبل محتاج واردات محصولات کشاورزی میشه...یادمون نره شمال با وسعت کمش همین الان هم در حال انفجار جمعیت وهجوم زمین خواران هست...با این کار فقط زمین خواران سود میبرن ونه مردم عادی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
در دراز مدت حجم ابی که از دریاچه خزر قراره خارج بشه و به خلیج فارس بریزه ایا سطح اب دریاچه رو کم نمیکنه
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خدا این اعتماد بنفسو از ما نگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
سلام مجدد.این طرح باعث مدرن شدن ایران ميشه و ایران را تبدیل به اقتصاد های نو ظهور نموده و قاچاق و اعتیاد و بیکاری به صفر خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خوبه شهرستانهای اطراف کانال بندر آزاد میشه اصلا یک باره کل ایران رو بندر آزاد کنید خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
سلام .این طرح تحریم را دور زده و اثر تحریم صفر خواهد شد چرا که ترانزیت از طریق ایران بوده و تحریم دور زده خواهد شد و کشور های مرد و مقصد به ایران نیاز داشته و تحریم را دور خواهند زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
سلام .این طرح اجرا شود ایران به قدرت همه جانبه تبدیل خواهد شد و بیکاری نیز صفر خواهد شد از نظر گردشگری و کشاورزی و ترانزیت و ایجاد اشتغال در حین اجرای طرح و بعدش و...قدرت چانه زنی ایران به صورت فوق العاده افزایش نیابد و روسیه و چین حساب جدیدی رو ایران باز میکنند وانهاده اروپا نیز با ایران سازش کرده و اسرائیل و و عربستان منزوی خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
لطفا مشكلات ديگه كشور رو با اين مورد مخلوط نكنين، ساختن بزرگراه استاندارد و قطار پرسرعت(جايى كه لازمه) و پر كردن چاله چوله كوچه ها جاى خود، ساختن اين رود پر سود هم جاى خود. اراده بايد باشه هر دو انجام بشه. پارانوياى تجزيه كشور رو هم كنار بزاريد، وقتى يه كشور از نظر اقتصادى و نظامى قوى باشه و رابطه خوب با دنيا داشته باشه، مطمئنا اينقدر ضعيف و منزوى نميشيم كه كسى جرات كنه چپ به خاكمون نگاه كنه، اينجورى هم نيست كه هر كى دلش خواست بياد بره. بايد اعتماد به نفس داشته باشيم و رو پاى خودمون بايستيم بدون وابستگى به كسى و با رابطه خوب با بقيه دنيا. اگر اين كارو نكنيم اون وقت تو اين دنيا كه دنياى قدرته خورده ميشيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
به فرض هم اینکارو کردن . ضررش بیشتر از منفعتشه
-
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
مردم خوزستان دارن آب لجن میخورن مشکل آب خوزستان رو حل کنید کانال خزر تا خلیج فارس پیش کشتان
۱۲۳
آخرین اخبار