کارگردان سریال «دوردست‌ها» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف اصلی ما فرهنگ‌سازی رفتارهای اجتماعی است/ تغییرات فیلمنامه مانع حرکت رو به جلوی ما نشد

تأکید اصلی من در کار روی اندازه نگه داشتن روابط و ارتباطات اجتماعی بود.

جواد ارشاد کارگردان مجموعه تلویزیونی «دوردست‌ها» در خصوص ویژگی‌های این کار و چگونگی‌ آن در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: کار من فیلمسازی است و سال‌هاست که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنم. علاقه من در کار به شکلی است که جنبه فرهنگی آن به جنبه سرگرمی غالب باشد.

وی ادامه داد: برای ساخت «دوردست‌ها» سعی کردیم، روی موضوع کنترل کیفیت و استاندارد تمرکز کنیم. در ضمن در گروه فیلم و سریال شبکه یک،  آقای سیفی آزاد نگاه فرهنگی به این کار داشت. در همین راستا سمانه نامدار طراحی اولیه کار را انجام داد.

ارشاد افزود: در ابتدا قرار بود تا مجموعه در 13 قسمت تولید شود اما در ادامه آن را پر و پیمان کردیم و به 26 قسمت ارتقا دادیم. در نهایت جزئیات کار شروع شد و سناریو شکل گرفت.

وی در مورد رسیدن به اهداف مورد نظر در این مجموعه بیان کرد: کمال‌گرایی و آرمان‌خواهی در ذات فیلمساز است، اما نایل شدن به هدف نیز سختی‌های خود را دارد. ما می‌بایست برای «دور‌دست‌ها» در یک قالب نمایشی، طراحی جالبی را انجام می‌دادیم و اهداف مد نظر را در آن می‌گنجاندیم.

کارگردان «دوردست‌ها» تصریح کرد: در ابتدای کار و هنگام  تکمیل سناریو اولیه، قرار شد تا تغییرات بنیادین را در کار ایجاد کنیم. بنابراین تغییرات مدنظر با کنترلی که روی کار داشتیم انجام گرفت. تاکنون که یک هفته از پخش «دوردست‌ها» می‌گذرد با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو بوده‌ایم.

ارشاد اظهار داشت: اکثر بازیگرانی که در این مجموعه حضور داشتند، از بازیگران بنام و حرفه‌ای محسوب می‌شوند. با وجود تغییراتی که در نسخه‌ اولیه و اجرایی فیلمنامه کار شکل گرفت اما ارتباط خیلی خوبی بین تیم «دوردست‌ها» به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی در ساخت «دور‌دست‌ها» فرهنگ‌سازی در حوزه رفتارهای اجتماعی بوده است. تأکید اصلی من در کار روی اندازه نگه‌داشتن روابط و ارتباطات اجتماعی بود. از سوی دیگر تاکید و هدف دیگر ما بحث روی تولید کالای با کیفیت بود؛ یعنی تولید‌کننده‌ها کالای با کیفیت تولید کنند و مصرف‌کننده‌ها نیز به همان نسبت کالایی با کیفیت خوب را مصرف نمایند. 

ارشاد افزود: گنجاندن این موارد در آثار نمایشی به زندگی اجتماعی نیز منتقل می‌شود. با این شرایط هدف آموزشی است که در قالب قصه بیان می‌شود. به طوری که مخاطب با کشمکش به وجود آمده در اثر سرگرم هم می‌شود.

وی همچنین در پایان صحبت‌های خود درباره دغدغه این روزهایش گفت: یکی از مسائل اساسی که در کشور با آن مواجهیم تهاجم فرهنگی است. این جنگ خیلی وقت است که آغاز شده است. اگر از هنرمندان از جمله کارگردانان استفاده بهینه شود و آنها امنیت شغلی داشته باشند، خوراک بسیار خوبی برای مردم فراهم خواهد شد. البته این نکات منوط به حمایت‌ها و مدیریت‌هایی است که باید وجود داشته باشد.

جواد ارشاد گفت: در این شرایط تلویزیون هم بسیار راحت‌تر برای تولید تصمیم می‌گیرد. از طرفی مردم هم به رسانه ملی کمک می‌کنند. ما هم اکنون به تعداد زیادی سریال، فیلم و ... با مضامین مختلف در حوزه های مختلف نیاز داریم. اگر سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز وجود داشته باشد و فیلمسازی هم صورت بگیرد، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود. آثار نمایشی دقیق به طور مستمر کارگشا خواهند بود.           
 


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
تخطئه بسیج و اتهام تندروی پروژه خطرناک نفوذ دشمن را تکمیل می کند