کرمان؛

سوسمار دم تیغی ریگان نیازمند حفاظت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان با اشاره به اینکه گونه نادر سوسمار دم تیغی در حال انقراض است از مردم شهرستان ریگان خواست در حفظ آن کوشا باشند‌.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمد سعادت‌نژاد افزود : گونه نادر و منحصر به فرد سوسمار دم‌تیغی ایرانی که چند سال قبل در دشت سیف‌الدینی رها‌سازی شد، اکنون در دشت گنبکی مشاهده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان تصریح کرد: نمونه مهم حیوانات منحصر به فرد در ریگان سوسمار دم‌تیغی‌، آهوجبیر و خرس آسیایی است که نیاز به حفاظت دارند.

سعادت‌نژاد بیان داشت: سوسمار دم‌تیغی ایرانی حدود 147 سال پیش توسط محققی بنام «استرُچ» در 60 کیلومتری جنوب خوسف در حاشیه کویر لوت گزارش و توصیف شده است.

وی عنوان کرد: گونه مذکور در 134 سال پیش نیز توسط «بولانژه» در حوالی ریگان گزارش و توصیف شده است.

رئیس اداره محیط زیست ریگان گفت: با گذشت بیش از یک قرن سوسمار دم تیغی ایرانی در سال 89 مجدداً توسط یک دانشجوی علاقه‌مند در دشت سیف‌الدینی واقع در 65 کیلومتری جنوب شهرستان ریگان مشاهده و زنده‌گیری شد.

سعادت‌نژاد تأکید کرد: بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست، گونه مذکور تحت حمایت و حفاظت بوده و از نظر مجامع بین‌المللی نیز حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: سوسمار دم‌تیغی ایرانی در بخش شرقی فلات مرکزی ایران‌، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه‌های بیابانی و نیمه‌بیابانی خشک در دشت‌های ریگزار، سنگریزه‌ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته‌ای‌ و درختچه‌ای به طور پراکنده زندگی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان افزود: این گونه روزهای گرم و آفتابی در اواسط روز فعالیت می‌کند و لانه آن شامل سوراخ‌های زیرزمینی است که حفر می‌کند.

سعادت‌نژاد یادآور شد: در نمونه‌های بالغ آن گیاه‌خواری دیده می‌شود و بر اساس گزارش‌ها سالانه هفت تا 10 تخم می‌گذارد.

وی ادامه: تاکنون در ایران بیش از 125 گونه سوسمار شناسایی شده که به هیچ وجه سمی نبوده و از ارزش بسیار بالایی در حفظ و تعادل اکوسیستم‌ها برخوردار هستند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: سوسمار ، دم تیغی ، ریگان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار