گزارش باشگاه خبرنگاران از روند بررسی بودجه 95 در مجلس؛

از شعر ترکی "قاضی پور" تا سنت شکنی "توکلی" در ایراد نطق/ موافقان و مخالفان بودجه 95 چه گفتند؟

بررسی بودجه سال 95 در حالی امروز در مجلس کلید خورد که این جلسه با حواشی همراه شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارصدو هشتمین جلسه علنی امروز یکشنبه ۲۲فروردین ماه در حالی بررسی کلیات لایحه بودجه سال 95 را در دستور کار خود قرار داد که این جلسه با حواشی همراه شد.
 
درب صحن علنی مجلس امروز از ساعت 8:18 دقیقه به روی خبرنگاران باز شد و در پی آن و پس از به رسمیت یافتن جلسه آیاتی چند از کلام الله مجید قرائت شد.
 
عضو هئیت رئیسه مجلس در ادامه تنها دستور جلسه علنی امروز را بررسی کلیات لایحه بودجه سال 95 اعلام کرد و اشاره داشت که اگر در هر زمان بررسی بودجه به اتمام برسد مجلس به سایر طرح ها و لوایح ورود خواهد کرد.
 
این در حالی است که گزارش رسیدگی به کمیسیون مشترک در مورد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه ای کشور که در جلسات قبلی مجلس پیگیری می شد هنوز به اتمام نرسیده است.
 
مجلس صبح و بعدظهر جلسه دارد
 
عضو هئیت رئیسه مجلس همچنین در ادامه گفت : جلسات علنی مجلس تا اتمام بررسی بودجه دو شیفته برگزار خواهد شد و کمیسیون های تخصصی مجلس امروز جلسه نخواهد داشت.

 
پوشه "آبی ها"
 
البته جلسه بودجه ای امروز مجلس تغیراتی نسبت به سالهای گذشته درباره بررسی بودجه سالیانه داشت و از ابتدای این جلسه پوشه های آبی رنگی بر روی میز نمایندگان به چشم می خورد که نشان از مواد و جزئیات بودجه 95 داشت .
 
بودجه به وقت "نوبخت"
 
اما جلسه بررسی بودجه سال 95 میهمانانی هم داشت و تقریبا حدود ساعت 9 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت بررسی کلیات بودجه در صحن علنی مجلی حاضر شد.
 
البته طبق آئین نامه داخلی مجلس سخنگوی دولت قرار است در جلسه مذکور به مدت 30 دقیقه درباره کلیات بودجه سال 95 سخنرانی کند.

مخالفان و موافقان بودجه چه گفتند؟
 
اما جلسه بودجه ای امروز مجلس با نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه سال 95 پیگیری شد.
 
در ادامه این جلسه عضو هئیت رئیسه مجلس اسامی ده مخالف و ده موافق کلیات بودجه سال 95 را اعلام کرد تا این نمایندگان طبق آئین نامه داخلی مجلس هر کدام به مدت ده دقیقه دیدگاه های خود را در این نمایندگان به نوبت بپردازند. در ادامه بخشی از دیدگاههای موافقین و مخالفین بودجه سال 95 را می خوانید :
 
بودجه 95  و توازن منطقه‌ای
 
میرقسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: ارائه بودجه توسط دولت باید سال گذشته اتفاق می‌افتاد.
 
وی با اشاره به مسئله بیکاری در کشور، ادامه داد: بیکاری یکی از مشکلات عمده‌ای است که در جامعه وجود دارد و یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و جوانان تحصیلکرده است که همه ما و جامعه درگیر این مسئله هستیم.
 
نماینده مردم گرمی در مجلس گفت: دولت باید سالانه مبلغی را برای ایجاد توازن منطقه‌ای اختصاص دهد که در بودجه 95 به این امر توجه نشده است.
 
نماینده مردم مغان با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 95 گفت: متاسفانه یارانه‌ها هدفمند نشده‌اند، چرا که نیازمندان نیازمندتر  شده‌اند.
 
 
رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی یکی از مزیت‌های بودجه است
 
اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ ضمن تشکر از همکاران خود در کمیسیون تلفیق و همکاری‌های مجموعه دولت برای هماهنگی و بررسی مصوبات در طول برگزاری جلسات اظهار کرد: رویکرد مخالفان با توجه به شرایط فعلی منطقی و قابل بررسی است.
 
 رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ شکلی در قانون بودجه یکی از مزیت‌های این مصوبه است.
 
 
شعر ترکی قاضی پور در مدح امام حسین (ع)
 
 
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ ابتدای سخنان خود  را باشعری ترکی در مدح امام حسین (ع) آغاز کرد.
 
وی گفت: یل یاتار طوفان یاتار /  یاتماز حسینین پرچمی
 
 قاضی پور در ادامه بیان داشت:  بودجه به معنای دخل و خرج، درآمد و هزینه و منابع و مصارف است.
 
نماینده مردم ارومیه گفت: بودجه 95 به قیمت فلاکت مردم نوشته شده و از نوع تورمی است.
 
نماینده ارومیه اظهار داشت: آنچه در گزارش کمیسیون تلفیق مشاهده می‌کنم فقط هزینه و یا به عبارت بهتر مصارف است که حجم این مصارف بسیار بزرگتر از منابع آن است.
 
 
توجه به زیرساخت‌های شهرهای صنعتی از نکات مثبت بودجه است
 
رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: در بودجه 95 براساس فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و توجه به اقشار کم درآمد، مواردی در بودجه 95 اشاره شده است که استفاده از بخش خصوصی و سیاستهای خارجی از موارد آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: توجه به زیرساخت‌های شهرهای صنعتی و کمک به مناطق روستایی و کم برخوردار از دیگر فواید بودجه 95 است.
 
تورم موجود در کشور چهار برابر نرخ متوسط جهانی است
 
علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: ابتدا از زحمات معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دولت تشکر می‌کنم، اما واقعیت این است که پیش‌بینی قیمت نفت به صورت 40 دلار و تولید 2.5 بشکه قطعا دست نیافتنی است. این در حالیست که قیمت نفت امسال 30 دلار بود و این پیش‌بینی در بودجه 95 واقع‌گرایانه نیست.
 
وی گفت : حذف 12 ردیف از بودجه فرهنگی کشور از نقاط ضعف بودجه است.
 
سلیمی ادامه داد: تورم موجود در کشور چهار برابر نرخ متوسط جهانی است.
 
نطق توکلی در "جایگاه ویِژه"
 
اما نطق نمایندگان موافق و مخالف بودجه سال 95 در حالی امروز در مجلس بررسی شد که برای اولین بار نمایندگان برای ایراد نطق خود طبق ادوار گذشته پشت جایگاه ناطقان مجلس حضور پیدا نکردند که این رویه با نطق احمد توکلی تغییر کرد.
 
وی پیش از ایراد نطق خود در موافقت با بودجه سال 95 گفت: بنده نطقم را روی سکوی جایگاه ناطقان قرائت خواهم کرد تا جلوی این سنت را بگیرم.
 
این نماینده مردم تهران در سخنان خود در موافقت با لایحه بودجه عنوان کرد: دفاع من از گزارش کمیسیون تلفیق به معنای موافقت با شیوه فعلی بودجه نویسی کشور نیست. سیاست مالی، به وسیله بودجه پایه‌گذاری می‌شود. وقتی سیاست‌های مالی درست پایه‌گذاری خواهد شد که با رعایت قوانین علمی و منطقی باشد. اگر سیاست‌های پولی و مالی هماهنگ باشند برنامه‌ریزی خوبی خواهد شد.
 
او ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری قدم مثبتی در زمینه هدفمندی یارانه‌ها برداشته شد. چند سال بود که می‌گفتیم یارانه پردرآمدها باید حذف شود. امسال این موضوع حل و اساتید دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس و مدیران دولتی که حدود 24 میلیون نفر می‌شود از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.
 
توکلی از سخنان رئیس جمهور که گفته بود سرکشی به حساب‌های بانکی افراد حریم خصوصی آنان است، انتقاد و اظهار کرد: سخن رئیس جمهور حرف ناثوابی است. درست است که حریم خصوصی افراد است اما قاضی، دادستان و مأمورین پولشویی که باید به حساب‌های افراد سر بزنند، محرم هستند، گرفتن پول یارانه توسط افراد پردرآمد هدر دادن منابع ملی است.
 
او همچنین با اشاره به خواست دولت برای افزایش قیمت ارز و تسعیر در بودجه سال 95، گفت: وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و جیب دولت نیست. در زمان احمدی‌نژاد دولت به مجلس پیشنهاد داد که درآمدهای نفتی صندوق توسعه ملی را به عنوان بدهی خود به بانک‌ها پرداخت کند که مجلس با آن مخالفت کرد. اما احمدی نژاد شورای پول و اعتبار را دور زد و دست در جیب بانک مرکزی برد و پول‌ها را در بازار آزاد خرج کرد.
 
 
 ضرورت توجه بیشتر به هنرمندان و خبرنگاران در بودجه‌ی 95
 
اما در ادامه جلسه حسن کامران که در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس سخن می‌گفت با انتقاد از عدم بررسی ردیف‌ها و جداول بودجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما باید به دقت‌ جداول و ردیف‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، اما متاسفانه حتی جدول 17 را که مربوط به اعتبارات فرهنگی است از ما بهتران می‌بینند.
 
وی افزود: در این جداول بیمه مداحان را پیش بینی می کنند و از سوی دیگر بیمه قالیبافان را قطع می‌کنند. ما همچنین باید به هنرمندان، خبرنگاران و سختی کار آنها در این جداول توجه کنیم.

دفاع نوبخت

در ادامه جلسه امروز مجلس و پس از پایان نطق نمایندگان مجلس درباره بودجه 95 نهایتا نوبت به نطق محمد باقر نوبخت رسید و وی در ادامه در دفاع از بودجه سال 95 گفت: تورم 10.5 تا 11 درصدی، بیکاری 10 تا 11 درصد و انجام سرمایه گذاری مثبت از جمله مواردی است که بر اساس بودجه 95 دنبال می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تنظیم بودجه سنواتی از شاخص‌های قانون محاسبات به ویژه ماده 1 قانون محاسبات کمک گرفته شده است گفت: این ماده در ارتباط با بودجه آن را برنامه مالی یک ساله دولت می‌داند که حاوی پیش بینی منابع و برآورد مصارفی است که جهت نیل به اهداف در نظر گرفته می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه لایحه تقدیمی دولت بر اساس دقت در پیش بینی منابع و صحت در چگونگی مصارف تنظیم شده است گفت: بودجه سال 95 نسبت به سال 94 و آنچه که از سوی دولت تحت عنوان لایحه تقدیم شده دارای رشد 13 درصدی است و این رشد با توجه به نرخ تقریبی تورم که بین 10 تا 11 درصد است عملکرد 1200 میلیارد تومانی بودجه در سال 94 رقم غیر واقع بینانه‌ای نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: در سالی قرار گرفته‌ایم که برای خروج از رکود و حل مساله‌ی اشتغال نیاز به توانمندی بیشتری داریم اما با همه‌ی اینها آنچه در خصوص مصارف بر اساس همین عدد انجام می‌شود به صورت واقع بینانه در نظر گرفته شده است. یعنی 12.9 درصد در بخش هزینه‌ای و 17.3 درصد رشد در بخش تملک دارایی در نظر گرفته شده است که می‌تواند عدد واقع بینانه‌ای باشد.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ کمیسیون تلفیق 26 هزار و 500 میلیارد تومان به مصارف به تفکیک 11 هزار و 700 میلیارد تومان به اعتبارات هزینه‌ای و 2100 میلیارد تومان به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای اضافه کرد که خوشبختانه با توجه به نسبت‌هایی که می‌تواند دقت منابع و صحت آن را در جهت مصارف بیان کند فعلا مساله‌ی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی است که این نسبت در لایحه بودجه 7 درصد پیش بینی شده و خوشبختانه کمیسیون تلفیق با اهتمامی که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد این را به 7.2 دهم درصد ارتقاء داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین اظهار کرد: نسبت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 22.3 دهم درصد در بودجه پیش بینی شده که نسبت به سنوات گذشته از دقت برای پیش بینی خبر می‌دهد.

نوبخت در مورد چگونگی مصارف بودجه نیز اظهار کرد: این مساله باید در راستای تحقق سیاست‌ها و اهدافی باشد که به عنوان برنامه یک ساله دنبال شود بنابراین مهمترین سیاستی که می‌توان از دولت مطالبه کرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. در واقع نخستین نکته‌ای که در این سیاست‌ها مطرح است و بر اساس آن اهداف تعریف می‌شود اهدافی که برنامه یک ساله سال 95 دنبال می‌کند رشد اقتصادی 5 درصد است.

نوبخت در ادامه بیان کرد: با این اهداف باید ببینیم لایحه‌ی بودجه 95 براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است یا خیر .

نخستین بندی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار دارد رشد اقتصادی مستمر است در حالی که رشد اقتصادی کشور در سال 94 در حد یک درصد بود و اکنون پیش بینی یک تا یک و نیم درصد مثبت آن معقول به نظر می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: در سال 95 این رشد را 5 درصد مثبت تعیین کرده‌ایم که به تاسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جهت افزایش رشد است و این افزایش 5 درصدی را با فعال کردن واحدهای تولیدی عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به این که بیش از 7000 واحد تولیدی نیاز به سرمایه در گردش دارند گفت: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای شرکت‌های دانش بنیان 600 هزار میلیارد تومان جهت افزایش صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص داده شده است و بودجه تحقیقات هم بیش از صد درصد افزایش را نشان می‌دهد. بنابراین زمینه‌ی تقویت شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کنیم.

نوبخت همچنین اظهار کرد: همین که مجلس اجازه داد در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان هم رشد اعمال شود اقدام بسیار خوبی است .

وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی نیز اظهار کرد:‌ تمامی موارد اقتصاد مقاومتی در حد ظرفیت بودجه یک ساله در نظر گرفته شده است و کمیسیون تلفیق بودجه هم فرصتی را ایجاد کرد تا در مجلس این مساله مطرح شود.

تصویب کلیات

سرانجام پس از اظهارات محمد باقر نوبخت کلیات بودجه سال 95 در مجلس به رای گذاشته شد که با 135 رای موافق 37 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه بودجه 95 موافقت کردند.

در ادامه محمد حسن ابوترابی فرد پایان نخستین جلسه بررسی بودجه سال 95 را برای 2 ساعت تنفس اعلام کرد و اذاعان داشت : جلسه بعدی بررسی بودجه سال95 در راس ساعت14:30 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار