باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

احداث پایگاه موشکی "حزب الله" در "القصیر"؟! + نقشه و تصاویر

اخیرا اندیشکده "استراتفور" مطلبی را درباره تصمیم جدید حزب الله مطرح کرده است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ " حزب الله"  لبنان یکی از بزرگترین قدرت های موشکی منطقه است و به اذعان کارشناسان جز 10 قدرت برتر موشکی جهان به حساب می آید.

"حزب الله" در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006 در زمینه موشکی توانمندی های بسیاری را در حوزه زمین و دریا نشان داد که شلیک 4 هزار موشک به  "سرزمین های اشغالی"  نمونه ای از آن بود.   

در گزارش های اخیر رژیم صهیونیستی به افزایش توان نظامی حزب الله و سطح کیفی و کمی آن پرداخته شده و تل آویو به تازگی شمار موشک های زرادخانه حزب الله را 100 تا 150 هزار فروند اعلام کرده است.



احداث پایگاه موشکی


اهمیت گزارش های جدید نیز از آنجا ناشی می شود که از زبان "یعقوب عمیدرور"، سرتیپ ذخیره و مشاور امنیتی سابق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل که دوره کوتاهی آن را بر عهده داشت، نقل شده است؛ کسی که پیش از این رییس واحد پژوهش بخش اطلاعات نظامی بود. عمیدرور بر اساس اطلاعات و گزارش های اطلاعاتی که به لحاظ پست سابق خود بر آن دست یافته، از سخن گفتن درباره توان حزب الله فراتر رفته و بر تحول کمی و کیفی توان نظامی حزب الله نیز اعتراف کرده است.

وی پیش ازاین در باره توانمندی موشکی حزب الله، به هنگام استفاده از عبارت "بیش از 80 هزار موشک " عبارت " 5 هزار موشک دقیق، ویرانگر و دور برد " را به کار می برد. عمیدرور اما ، شاید برای جلوگیری از ایجاد هراس در افکار عمومی هنگام سخن گفتن از 150 هزار موشک ، به دوربرد بودن هزاران موشک و توان آنان در هدف قرار دادن عمق اراضی اسرائیل اشاره کرد ولی آمار واقعی آن را اعلام نکرد.

 حضور "حزب الله" در جنگ سوریه و تجربیات انبوه از این جنگ که در نبرد با تروریست های تکفیری  به دست آمده نشان داد که "حزب الله" توانمندی زیادی در حوزه تسلیحات و موشک دارد.

اخیرا اندیشکده "استراتفور" نقل کرد که "حزب الله " تصمیم به پیگیری ساخت یک پایگاه موشکی را در شهر استراتژیک "القصیر" در اطراف استان حمص دارد که این پایگاه نظامی با تکیه بر قابلیت های موشکی مقاومت اسلامی لبنان طراحی و ساخته شده است.



**ادعای آژانس اطلاعاتی استراتفور درباره پایگاه موشکی حزب الله در " القصیر"

آژانس استراتفور در آمریکا با انتشار تصویری  نشان داد که  "حزب‌الله"  لبنان مشغول  ساخت یک "پایگاه شلیک موشک بالستیک"  در منطقه  "القصیر" (استان "حمص") در مرز لبنان و سوریه  است.





احداث پایگاه موشکی


این آژانس بر اساس منابع اطلاعاتی آمریکا افزود: ”حزب‌الله"  پادگان‌های آموزشی و شلیک موشک در منطقه ایجاد کرده  و تاسیسات ویژه و مجتمع بزرگی با سکوهای مختلف را از جمله برای تمرین و آموزش ایجاد کرده است".

آژانس استراتفور  تصریح کرد: در کنار این استحکامات  "حزب‌الله"  شبکه تونلهای بزرگ و پیچیده که سوریه را به لبنان وصل می‌کند، ایجاد کرده است  تا حرکت و امداد رسانی پایگاه را آسان کند.


احداث پایگاه موشکی



آژانس استراتفور می‌افزاید اطلاعات نشان می‌دهد پایگاه گنجایش سه هزار نیرو را دارد. به نوشته منابع مطلع، حزب‌الله تلاش می‌کند یک پایگاه جدید در منطقه مرزی در سمت لبنان ایجاد کند  تا بتواند، در برابر تحولات احتمالی آینده بایستد (بیشتر بخوانید).



**چرا این پایگاه نظامی احداث می شود؟

البته جدا از آنکه ادعای ساخت این پایگاه نظامی در حد گمانه زنی بوده؛  اما ساخت این سایت موشکی در "القصیر" (استان حمص) دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایلی که می تواند منجر به ساخت این پایگاه نظامی شود این است که این پایگاه موشکی حملات احتمالی داعش به راس "بعلبک" و "هرمل" را خنثی خواهد کرد.


احداث پایگاه موشکی

احداث پایگاه موشکی


به عبارت بهتر وجود پایگاه نظامی در سوریه با تخصص پرتاب موشک باعث می شود که تروریست های داعش دستشان از مرزهای سوریه به دور باشد و تروریست های تکفیری وسعت عملیاتشان کاهش یابد. 

حزب الله لبنان همچنین هدف دارد که حملات احتمالی رژیم صهیونیستی را نیز رصد و پاسخ دهد که این سایت موشکی می تواند یک عامل بازدارنده در جلوگیری از حملات احتمالی و غافلگیرانه ارتش اسرائیل شود.

 از سوی دیگر برخی زمزمه ها نشان می دهد تروریست های تکفیری داعش به نزدیکی شهر "القصیر" رسیدند که  البته گمانه زنی ها را برای افزایش استحکامات دفاعی در این شهر استراتژیک افزایش می دهد.

"القصیر" در سال 2013  میلادی آزاد شد و در این پروسه تروریست‌های تکفیری در تنگناه جدی قرار می گرفتند؛ چرا که اگر در همان سال "القصیر" سقوط می کرد ، شرایط سوریه با تحولاتی تاسف بار مواجه می شد.

در مجموع به دلیل مقابله با تروریست های داعش در مرز سوریه با لبنان ، مقابله با رژیم صهیونیستی و افزایش استحکامات دفاعی شهر استراتژیک  "القصیر"  گمانه زنی درباره احداث این پایگاه را تا حدودی  منطقی نشان می دهد.  


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/  







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
خیلی عالیه باید بیشتر بشه این پایگاهها تا صهیونیس اب خوش از گلوش پایین نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
هزاران سلام و درود بر دلاوران حزب الله که نامشان مایه امید و افتحار و عزت اسلام راستین است. لبیک یا حسین لبیک یا نصر الله اللهم عجل فرج مولانا صاحب الزمان (عج)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
زنده باد حزب ا... ، الحزب ا... هم المفلحون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
حزب الله پیروزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
در برابر هجمه رژیم صهیونیستی و گروهک کثیف داعش، حزب الله این حقو داره که پایگاه داشته باشه و از حریم خودش دفاع کنه.
آخرین اخبار