کرمان؛

فراخوان چهارمین دوره سوگواره استانی تعزیه از اردیبهشت

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان با اشاره به برگزاری چهارمین دوره سوگواره استانی تعزیه ده زیار کرمان، گفت: اعتماد به جوانان در مباحث فرهنگی باعث رونق فعالیت های فرهنگی مذهبی در جامعه است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی ملانوری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان امروزدر جلسه هم اندیشی برگزاری چهارمین سوگواره استانی تعزیه روستای ده زیار از توابع بخش چترود کرمان در دفتر امام جمعه چترود با اشاره به اینکه هنر آئینی تعزیه از مشخصه های فرهنگی روستای ده زیار است، گفت: کمتر جایی در کشور پیدا می شود که به جزء ایام عزاداری مراسم تعزیه خوانی در آنجا رونق داشته باشد و روستای ده زیار در این عرصه فعال است.

وی با اشاره به قدمت بسیار بالای شبیه خوانی در کشور و در روستای ده زیار، افزود: این هنر آئینی مذهبی از مخاطب بسیار بالایی برخوردار است و ظرفیت ویژه ای در اشاعه فرهنگ غنی عاشورا و ترویج معارف اسلامی دارد.

ملانوری با بیان اینکه مردم بدون هیچ چشم داشتی برای ماندگاری شبیه خوانی کمک می کنند، خاطر نشان کرد: بخش چترود و روستای ده زیار یک منطقه کاملا مذهبی است و مردم برای انجام فعالیت های فرهنگی مذهبی تلاش گسترده ای دارند.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد به جوانان در مباحث فرهنگی باعث رونق فعالیت های فرهنگی مذهبی در جامعه است، بر تشکیل ستاد برگزاری سوگواره در سه بخش کارشناس مذهبی، کارشناس هنری و بخش اجرایی تاکید کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان با اشاره به برگزاری سه دوره سوگواره استانی تعزیه در روستای ده زیار، گفت: سوگواره های برگزار شده تعزیه در روستای ده زیار از سوگواره های کاملا تخصصی است که قابلیت ملی شدن آن به همت مسئولان بخش و استان را دارد.

در این جلسه حجت الاسلام سام نژاد امام جمعه چترود نیز با اشاره به سابقه شبیه خوانی از دوران صفویه در کشور، گفت: پژوهش در تعزیه ضروری و برای توسعه آن نیازمند آموزش های لازم در زمینه هنری و مذهبی است.

گفتنی است سوگواره استانی تعزیه در روستای ده زیار همه ساله به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با حضور گروه های مطرح استان برگزار و کارشناسان و پیشکسوتان تعزیه از خارج از استان برای بحث داوری اجرای گروه ها حضور دارند.

فراخوان چهارمین سوگواره استانی تعزیه ده زیار کرمان 4 اردیبهشت سال جاری همزمان با سالروز وفات حضرت زینب کبری (س) منتشر می شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: فراخوان ، تعذیه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.