سمپوزیم بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد

سمپوزیم بین‌المللی علی شیر نوایی با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور، عبدالرشید دوستم معاون اول، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، مهمانان داخلی و خارجی در ارگ برگزار شد.

سمپوزیم بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در این همایش برخی از فرهنگیان خارجی از کشورهای ترکیه، هند، ازبکستان و پاکستان نیز حضور داشتند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در این همایش گفت که ادبیات ترکی همانند ادبیات دری و پشتو اهمیت دارد.وی افزود که این ادبیات به اندازه‌ا‌ی که سزاوار بوده به فراموشی سپرده شده اما هرگز دیگر به فراموشی سپرده نخواهد شد.

آقای اشرف غنی گفت که نام امیر علی شیرنوایی در هر گوشه و کنار شهر هرات و خراسان مانده است.

رییس جمهور غنی در این همایش گفت که فرهنگ‌های مختلف در تمدن این خاک سهم داشته است.

آقای اشرف غنی در این محفل  وعده داد که مدالی دولتی را با نام امیر شیر علی نوایی ضرب خواهد زد: «امروز اعلان می‌کنم که مدال خاص دولتی را برای امیر علی شیرنوایی ضرب خواهم زد و عکس‌اش را در تالار سلام‌خانه نصب خواهیم کرد.»

هم‌چنان در این همایش عبدالرشید دوست معاون اول ریاست جمهوری صحت کرد و گفت که مثل که در زمان کمپاین انتخاباتی وعده داده بود، فاصله میان ارگ و مردم را بر‌ می‌دارد که اکنون آن کار را کرده است. وی افزود:« در گذشته شما از کوچه‌های ارگ تیر شده نمی توانستید. اما حالا قدر این روز را بدانید.»

در این همایش عبدالرشید دوست یک چپن را به اشرف غنی هدیه داد و کمر رییس جمهوری را با دستمالی بست.

سمپوزیم بین‌المللی امیر علی شیرنوایی توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور و دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری برگزار شد.

عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ در این محفل گفت که به تعداد ۶ اثر از امیر علی شیرنوایی به مناسب این همایش به چاپ رسیده است.

قرار است که این همایش در ولایت‌های هرات و مزار نیز برگزار گردد.

علی‌شیر نوایی در سال  ۸۴۴ هـجری قمری در هرات متول شد. وی  شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجستهٔ دوران  فرمانروایی تیموریان و معاصر سلطان حسین بایقرا (۸۷۵–۹۱۱ هـ. ق) بوده‌است. امیر علی شیرنوایی در حدود ۳۷۰ اثر مکتوب دارد. به زبان‌های ترکی و پارسی شعر سروده است. علی شیر نوایی تحصیلات‌اش را در سمرقند تمام کرد و به هرات برگشت. وی در سال ۹۰۶ هجری قمری از دنیا رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.