خوشبینی مسکو از شرکت ایران در مذاکرات نفت دوحه

مقامات روسی، شرکت ایران در مذاکرات نفت دوحه را عاملی برای رسیدن به توافق نهایی می‌دانند.

خوشبینی مسکو از شرکت ایران در مذاکرات نفت دوحه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربز، وزرای خارجه روسیه، ایران و آذربایجان 7 آوریل  به باکو رفتند تا در گفتگوهایی دو و چند جانبه پروژه‌های انرژی را به بحث بگذارند؛ اما آغاز تنش نظامی در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» دیدار این سیاستمداران را تحت شعاع قرار داد.

با اینکه مدیریت بحران در اولویت قرار گرفت، این دیدار فرصتی دوباره را برای مسکو و تهران رقم زد تا مواضع خود در خصوص مذاکرات 17 آوریل دوحه  را به بحث بگذارند. محور  این مذاکرات توقف افزایش تولید نفت (فریز میزان تولید) خواهد بود.

«سرگئی لاوروف،» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد وزرای انرژی ایران و آذربایجان باید در مذاکرات دوحه شرکت کنند. نگارنده می‌نویسد: مسکو یک «راه حل شخصی» را به ایران پیشنهاد می‌دهد که یا معافیتی را برای این کشور در نظر می‌گیرد یا یک سقف تولیدی تدریجی که ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد، مطرح می‌کند. اما در مقابل از ایران تضمینی برای ملایم کردن صادرات نفت درخواست می‌کند.

سخنان لاوروف نشان می‌دهد مذاکرات برای فریز تولید نفت در جریان است و مسکو آماده وساطت برای امضای توافقی میان ایران و عربستان سعودی است. نظر کویت نیز با مسکو برای رسیدن به توافق در مذاکرات دوحه همسو است.

تولید کنندگان آمریکایی از جمله بولیوی، کلمبیا، اکوادور، مکزیک و ونزوئلا نیز 8 آوریل به منظور رسیدن به توافق پیش از آغاز مذاکرات دوحه، در کیتو دیدار کردند.

البته بسیار دشوار است که دیدگاه سرسختانه مسکو را با سخنان اخیر جانشین ولیعهد عربستان سعودی -محمد بن سلمان- همسو دانست. وی اوایل هفته جاری در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد عربستان در صورتی با فریز شدن تولید نفت موافقت می‌کند که دیگر کشورها از جمله ایران نیز آن را بپذیرند.

مواضع جدید ریاض، مسکو را غافلگیر کرده است. یک روز پس از دیدار  مقام روسی -رابرت نوک- با وزیر نفت ایران -بیژن زنگنه-  در تهران، قطر اعلام کرد علی‌رغم اینکه ایران قصد دارد تولید نفت خود را به سطح پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی برساند (4 میلیون بشکه در روز)، مذاکرات فریز نفت ادامه می‌یابد.

نوک معتقد است علی‌رغم پیام‌های جدید ریاض، شرکت ایران در مذاکرات دوحه گفتگوها را به نتیجه خواهد رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
چرا بحثو عوض میکنید اس 300 کی میدید؟
آخرین اخبار