در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افتتاح دو مرکز اقامتی زنان در تهران/شفق با اختصاص 40میلیارد استاندارد شد

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از افتتاح 2 مرکز اقامتی در منطقه 2 و 22 تهران خبر داد.

افتتاح دو مرکز اقامتی زنان در تهران
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در  رابطه با مرکز ترک اعتیاد شفق، اظهار داشت: شفق به عنوان یک مرکز اقامتی از سال‌های قبل برای درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی افزود: افراد معتاد متجاهر خیابانی که با انواع آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستند در محیط‌ های جمعی مثل شفق تحت درمان قرار می‌گیرند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: کار با گروه آسیب‌دیده‌ای مثل گروه زنان که با انواع آسیب‌های اجتماعی همراه با اعتیاد روبه‌رو هستند به ویژه معتادان متجاهر زن خیابانی به راحتی امکان‌پذیر نیست.

افشار تصریح کرد: براساس سیاست‌گذاری‌های کشور مبنی بر اینکه اعتیاد، مواد مخدر و نازیبایی چهره شهر را مسئولان باید در اولویت کارهای خود قرار دهند تصمیم گرفته شد تا مرکز شفق به  یک مرکز زنانه تبدیل شود.

وی افزود: در این راستا حدود 4 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و مرکز شفق به نحو کاملا مناسبی بازسازی شد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: این مرکز همه‌ استانداردهای مورد نظر اعم از آب شور، فضاهای بهداشتی، استحمام، فضاهای تأسیساتی، آب سرد و گرم، تهویه و همه آنچه که باید در فضاهای اقامتی وجود داشته باشد را داراست.

افشار در ادامه تصریح کرد: با اعتبار در نظر گرفته شده برای این مرکز موارد مورد نظر اصلاح شد و این فضا مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت.

وی افزود: کمیته کشوری مراکز ماده 16 مجوز لازم را صادر کرد و نهایتا شفق تبدیل به مرکز اقامتی زنان شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تلاش شد تا از اقصی نقاط شهر این افراد جمع‌آوری شوند و غربالگری اساسی و  مناسب برای آن‌ها صورت گیرد و  در این مراکز اقامتی نگهداری و درمان شوند.

وی با بیان اینکه از مجموع حدود 470 نفر افراد جمع‌آوری شده 400 نفر از آن‌ها به مرکز شفق راه یافتند، افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفت حداکثر  400 نفر از سطح شهر جمع‌آوری شدند و تعدادی از  آن‌ها که متولی داشتند و دارای خانواده بودند به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند و تعدادی از آن‌ها که متکدی بودند و مشکل قالب آن‌ها اعتیاد نبود به سایر دستگاه‌ها تحویل داده شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: قرار بود در مرکز شفق این افراد بین یک تا سه ماه نگهداری شوند و مراحل درمان و سم‌زدایی آن‌ها انجام گیرد و  بعد از آن به مراکز بهاران شهرداری برای ادامه درمان و همچنین توانمندسازی، اشتغال و رفتن به سوی زندگی مولد وصل شوند.

وی افزود: از ابتدای ورود این افراد به این مرکز به آن‌ها نوید داده شد که بعد از طی این دوره آن‌ها را در اختیار مراکز بهاران قرار خواهند داد و متأسفانه اتفاقی که دراین بین رخ داده و موجب ایجاد احساس ناامنی و اعتراض و جو ناآرام در شفق شده است همین وعده‌هایی بود که به مددجویان داده شده بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: مراکز بهاران به دلیل آماده نبودن به موقع با تأخیر مواجه شده و شهرداری هم  مشکلات خاص خود را داشت و مکان‌هایی را که کاربری دیگری را داشتند باید برای این منظور تغییر کاربری می‌داد و تجهیز می‌کرد و  نهایتا با تأخیر 6 ماهه مراکز بهاران راه‌اندازی شدند.

افشار تصریح کرد: در حال حاضر با افتتاح مرکز بهاران در مجموع 2 مرکز در تهران وجود دارد که یک مرکز واقع در منطقه 22 و دیگری در منطقه 2 است.

وی  افزود: از مجموع 400 نفری  که در مرکز شفق نگهداری می‌شدند 170 نفر از آن‌ها با تلاش‌های شبانه‌روزی مددکاران مرکز و همچنین مددکاران بهزیستی و همکاری مشترک مددکاران شهرداری به خانواده‌های خود تحویل داده شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: باقیمانده افراد نگهداری‌شونده در مرکز شفق که حدود 230 نفر بودند به تدریج به مراکز بهاران تحویل داده می شوند و با توجه به اینکه مراکز زنان بهاران اخیراً راه‌اندازی شده است نخستین گروه آن‌ها به تعداد 26 نفر در روز شنبه بعدازظهر به مرکز بهاران منطقه 2 تحویل داده شدند و مابقی آن‌ها هم به تدریج یا به مرکز بهاران و یا به خانواده‌های خود تحویل داده خواهند شد.

وی افزود: این مرکز تمامی استانداردهای مربوط به فضاهای درمانی، وجود مددکار و روان شناس را در اختیار دارد.

افشار در ادامه گفت: آنچه توسط برخی افراد دامن زده می‌شود از مصادیق نشر اکاذیب است و مصاحبه‌ها و نتایج تحقیقات همه موجود است و هیچکدام از گفته‌ها صحت ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان بیان کرد: اعتقاد بر این داریم که این افراد چندین ماه در این مرکز نگهداری شدند و به این وسیله از گسترش آسیب‌های اجتماعی حاصل از اعتیاد آن‌ها جلوگیری به عمل آمده و از شدت اعتیاد آن ها کاسته شده است.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار