ناگفته‌هایی از زنگ ششم دختران دانشجو؛ از کورس با پسران تا خوشگذرانی در میان دود

در این گزارش از جایی می‌خوانید که زنگ ششم دختران دانشجو در آن می گذرد، جایی که شال‌های عقب رفته، آرایش‌های تند، دست‌های گره خورده به هم و گاهی روابط فراتر از آن و خنده‌های مستانه را در چهره افراد حاضر در این مکان به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

ناگفته‌هایی از زنگ ششم دختران دانشجو؛ از کورس با پسران تا خوشگذرانی در میان دود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان، مهد كودك، آمادگي كه البته هم اكنون به نام پيش دبستاني تغيير نام پيدا كرده است،دوران ابتدايي،راهنمايي ،دبيرستان و در نهايت دانشگاه سير تكاملي ورود كودكان به ابتدائي ترين نهاد اجتماعي است.

نهادي كه با توجه بِه زمان طولاني مدتي كه افراد در آن سر مي كنند از اهمييت بسيار بالايي در زندگي آن ها و خانواده هايشان برخوردار است.

اما با توجه به حساسيتي كه در تربيت كودكان در مدارس  وحود دارد متاسفانه در ايران توجه خاصي به پرورش كودكان و نوجوانان در اين مكان ها نمي شود و هرساله پس از به پايان رسيدن آموزش هاي كتب درسي سال تحصيلي به إتمام و دانش آموزان تا شروع سال تحصيلي بعدي از مدرسه خداحافظي و خانه نشين مي شوند.

حال در اين شرايط  نوجوانان پس از به پايان رساندن ١٢ سال تحصيلي بدون هيچ پرورشي و با كمترين اطلاعات وارد برهه اي جديد از زندگي خود يعني دانشگاه مي شوند.

دانشگاهي كه بر اساس اظهارات بسياري از كارشناسان دنيايي متفاوت از مدرسه و دبيرستان دارد و نوجوانان با ورود به آن وارد برهه اي جديد از زندگي خود مي شوند.

**محيط تحصيلی جديد با رنگ و لعابی شگفت آور

از آنجايي كه در مدارس تنها اطلاعاتي كه به نوجوانان در خصوص دانشگاه ها داده مي شود كنكور و نحوه شكستن شاخ اين غول معروف است ، نبايد انتظار زيادي از آن ها درباره محيط اجتماعي و نحوه تعاملات داشته باشيم.

با تمامي شرايط موجود و تلاش نوجوانان پس از يك سال درس خواندن سرانجام آن ها موفق به ورود به دانشكده ها مي شوند،مكان هايي كه تفاوت دو چنداني با محيط هايي كه در گذشته آن ها مشغول تحصيل بودند دارا هستند و حال با محيطي جديد همراه با رنگ و لعابي بسيار مواجه مي شوند كه متاسفانه مشكلات متعددي براي برخي از آن ها به همراه دارد.

امان الله قرائي مقدم جامعه شناس در خصوص عدم آمادگي نوجوانان براي ورود به دانشگاه مي گويد: متاسفانه والدين با توجه به برخي از معيارهاي نادرستي كه در ذهن دارند،در سنين ١٨ تا ٢٠ سالگي كه زمان ورود دانش آموزان به دانشگاه ها است اطلاعات كافي را از محيط هاي دانشگاهي در اختيار آن ها قرار نمي دهند.

وي گفت: بنابراين با توجه به شرايط حاكم در دانشگاه هاي كشور نوجوانان با اطلاعاتي محدود با محيطي مواجه مي شوند كه بر خلاف دوران تحصيلشان در مدارس روابط دختران و پسران بدون هيچ حد و مرزي است و در صورتي كه نتوانند خود را با محيط فعلي وفق دهند مشكلات ديگري برايشان به وجود مي آيد.

**گشت و گذار در سفره خانه‌ها بعد از ساعت تعطيلی

بعد از آغاز تحصيلي جديد و ورود نوجواناني از همه جا بي خبر به دانشگاه ها،روش زندگي بسياري از آن ها تغيير و شكل و شمايلي نو و به قول معروف مدرن و امروزي به خود مي گيرد، شكلي كه خانواده ها نيز نمي توانند آن را تغيير دهند و به نوعي مجبور هستند خود را با شرايط جديد فرزندانشان تطبيق دهند.

در اين ميان يكي از تغييرات عمده اي كه در رفتار آن ها نمود پيدا مي كند، روابط راحت دختران با پسران است كه با نام دوست اجتماعي با يكديگر تعامل مي كنند و در صورتي كه شخصي در ميان آن ها از اين رويه پيروي نكند بِه نوعي كوته فكر به حساب مي آيد و رفته رفته ديگر جايي در جمع هاي خودماني آن ها ندارد.

با گشتي در شهر با كافي شاپ هايي مواجه مي شويم كه تعدادشان از كتاب فروشي هاي موجود پيشي گرفته و در خيابان ها همچون قارچ رشد كرده اند،در همين راستا خبرنگار ما براي كسب اطلاعاتي دقيق از خود دانشجويان روانه اين كافي شاپ ها و سفره خانه ها شد و به گپ و گفتي خودماني با آن ها پرداخت.

حوالي خيابان انقلاب با توجه به اينكه دانشكده هاي متعددي وجود دارد به تبع آن كافي شاپ هاي بسياري نيز به چشم مي خورد، با ورود به يكي از اين كافي شاپ ها در لحظه ي اول با انبوهي دود مواجه مي شويم كه ناشی از قل قل قليان هاي همان دوره همي هاي صميمي و مختلط است.

شال‌های عقب رفته، آرایش‌های تند، دست‌های گره خورده به هم و گاهی روابط فراتر از آن و خنده‌های مستانه را در چهره افراد حاضر در این مکان به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

لعيا،الهام،رضا،پارسا،محمد رضا افرادي بودند كه در گوشه اي دنج از كافي شاپ نشسته و با استعمال قليان به قول خودشان لذت دنيا را كسب مي كردند.

رضا در خصوص اينكه چرا كلاس دانشكده را نمانده و به كافي شاپ آمده بود گفت:من خيلي علاقه اي به ادامه تحصيل نداشتم و به اجبار و اصرار والدين خود كنكور  شركت كردم و در اين دانشگاه قبول شدم ،هرچند هم اكنون بسيار خوشحال هستم كه به دانشگاه راه يافتم  چرا كه دنياي دانشجويي خيلي خوب و متفاوت است و لذت هاي بسياري را در اين دوره همي ها تجربه كرده ام و حتما بعد از دانشكده و يا در ميان كلاس ها زماني را براي حضور در كافي شاپ در نظر مي گيريم.

محمد رضا كه از ديگر  افراد حاظر در جمع بزرگتر بود گفت: رابطه های دوستانه فارغ ار محدودیت در دانشگاه ها خيلی معمولی است و افرادي كه در اين روابط حضور نداشته باشند ، تفكر قديمي و بسيار خنده داري دارند.

دختری جوان در جمعی دیگر که گویی خواسته یا ناخواسته صحبت‌ها را شنیده بود ،کمی موهایش را مرتب می‌کند و کفش‌های‌ پاشنه بلندش را می‌پوشد و در حالی که صدای قدم هایش میان صدای خنده جوانان دیگر گم می‌شود، حرف های پسر جوان را تایید می کند.

**دربند ،دركه و خيابان اندرزگو پاتوق بچه مايه دارهاي دانشجو

در اين ميان هستند دانشجوياني كه به قول خودشان از رفاه نسبي بيشتري نسبت به هم كلاسي هاي ديگر خود برخوردار هستند و با توجه به اينكه اتومبيلي براي گشت و گذار دارند بعد از اتمام كلاس خود، به صورت گروهی تا پاسي از شب در سفره خانه هاي دربند و دركه و يا در خيابان شهيد اندرزگو حضور دارند.

 بچه پولدارهايي كه زنگ ششم دانشگاه خود را در خيابان هاي بالا شهر و با مسابقه دادن با حريفاني همچون خود مي گذرانند و به قول خودشان پس از إتمام مسابقه  به سمت دربند و دركه مي روند تا افرادي كه در اين مسابقه پيروز ميدان بودند،مابقي را به صرف شام و يا نوشيدن آبميوه ميهمان مي كنند.

غفار تبريزي روان شناس درباره تفريحات دانشجويان پس از اتمام كلاس دانشكده مي گويد:  با توجه به اينكه جوانان در دوران تحصيل با محدوديت هايي روبه رو بودند و هم اكنون از آزادي نسبي برخوردار شده اند سعي دارند  تایید همسن و سالان خود را مبني بر مدرن بودن و دارا بودن آزادي تفكر را دريافت كرده به همين منظور به هر طريقي كه شده ساعاتي را پس از إتمام كلاس با هم كلاسي هاي خود و در جمع هاي نه چندان مناسب  مي گذرانند.

وي گفت: البته عدم وجود شادي و تفريحات سالم در برخي از خانواده ها  نيز موجب حضور جوانان در اين دورهمي هاي ناسالم نيز مي شود.

اين جوانان رشد كرده و حاظر در خودماني هاي پس از درس و دانشگاه كه هم اكنون در سنين ٢٠ تا٢٨ سال قرار دارند همان كودكان از همه جا بي خبر هستند كه در محيطي آرام و امن و با بهترين تربيت رشد كرده اند اما متاسفانه به دليل وجود برخي كاستي هايي كه در نحوه  پرورش آن ها در خصوص چگونگي محيط دانشگاه  با رنگ و لعاب دلفريبي كه در اين محيط ها وجود دارد،مواجه شده و بزرگترين صدمه به آن ها وارد مي شود و براي اينكه از ديگر همسالان خود عقب نمانند به هر طريق و شيوه اي خود را با محيط جديد وفق داده و تا سر حد امكان تغيير مي كنند تا جايي كه حضور مختلط در مكان هاي دنج را پس از اتمام كلاس دانشكده امري طبيعي و فراخور زمان حال مي دانند كه اميد است خانواده ها،رسانه و البته مدارس با تغيير نحوه ي آموزش و پرورش كودكان ،آن ها را از حضور در اين مكان ها و روابطي نامعلوم بازدارند.

گزارش از کرمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
همه این مشکلات برمی گرده به ضعف ایمان ومحکم نبودن خانواده ها. تمام مشکلات ذکرشده همه هوا وهوس وبهانه است به بچه ها ونوجوانان وجوانان بیشتر دقت کنیم وچه بهتراز خودمون شروع کنیم اینده امیدهایمان در خطر است .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
من خودم دانشجو بودم تا ترم پیش و وقتی رفتم دانشگاه، تنها بودم و هیچ دوستی نداشتم،ترم آخر که شده بود من تونسته بودم چند نفر رو نمازخون و چند نفر رو چادری کنم. به نظر من محیط دانشگاه هرچقدر هم بد باشه، یه جورایی محل آزمایش جوانهاست و من مطمئنم جوانهای ایرونی دینشونو به دنیا نمی فروشن. این تعداد محدودیم که این کارها رو می کنن، کار زشتشونو بزرگ جلوه میدن و افراد دین دار و با خدا از این جور آدم ها بیشترن و نمیان تو خیابانو کوچه خودشونو نمایش بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
والا چی بگم

مادخترفامیل داشتیم که من میخواستم بعداینکه دیپلم گرفت باهاش ازدواج کنم

محجوب وباحیا بود

دانشگاه آزاد قبول شد و رفت دانشگاه

بعدازیه مدت آنچنان بی حجاب وبی حیا شد که یه شب به خونه دائیم زنگ زدن گفتن دخترت خونه مجردی درجشن پارتی اونم مست مشروب بازداشت شده بیاین پاسگاه.!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
همه هم اینجوری نیستن که بخوان برن دانشگاه و به کل عوض بشن. این جور آدم ها خود واقعی اشونو نشون میدن وقتی میرن دانشگاه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
قلیان بیچاره کرد هرچی جوان رو
من توی خوابگاه یه دوست دارم قلیان میکشه شبها ازسلفه نمیزاره بخوابین صبحهاهم اینقدرخلط توف میکنه حالمون وبهم زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
انسان خودش باید عاقل باشد وفرصت جوانی وسرمایه بزودی سپری خواهد واینها دراتش بنزین شهوت میسوزند وباید درحقشان دلسوزی کرد وارام وخاموششان کردودشمنان کشوروانقلاب باجنگ نتوانستندوامروزبااین حربه ها واردمیدان شده اندومابایدبانصیحت ومهربانی انهارامتوجه کنیم وبه انها متذکر شویم که مرگ بسرعت میرسدوبازگشتی بهمراه ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
مشکل تعداد زیاد دانشگاه ها است، الان دانشگاه ها جای همه چی شده غیر از علم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۶:۴۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
آفرین. شدید موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
جوانی یعنی شور.شوق.وانرژی ,,انتظارنداشته باشید جوانان درجوانی رفتاروعقایدآدمهای میان سال وسالخورده رو داشته باشند .,این مسؤلین وخانواده ها هستند که باید شرایط جوانان رودرک کنندوبابرنامه درست واصولی دونبال راهکاری برای تخلیه روحی روانی وانرژی جوانان باشند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
خیلی جالبه که عصر ارتباطات یه عده از دوستان دم از تفکیک جنسیتی میزنن، یه سوال که هر کی از خودش باید بپرسه اینه که تو کشورا های دیگه همه منحرف هستن؟؟؟؟ یا از روی آزادی انتخاب میکنن که درست زندگی کنن؟؟؟؟ وقتی جلوی آب رو سد کنی به بیراهه کشیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
بنظر من ریشه اصلی این موضوعات برمیگرده به غریزه جنسی جوونا ک وادارشون میکنه این کارا رو انحام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
دختر وپسر مقصر نیستن واقعا زمونه زمون قدیم نیست همه به نوعی دنبال ازادی هستن اما این ازادی نباید طوری باشه که هرروز بخوان بهشون گیر بدن باید حساب شده باشه انقد جوونا بیکار هستن که دنبال اینجور تفریحات میرن اگه هر جوون ایرانی براش مشغله کاری ایجاد بشه باور کنین کسی دیگه سراغ اینجور مسایل نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
خیلی ساده هستید میدونید مشکل کجاست وقتی جوان در تلویزیون و رسانه ها هر روز از دزدی مدعیان دین و ایمان میشنود و اشرافی گری انها را میبیند و با خود مقایسه میکند و برای خود هیچ راه روشن و اینده ای نمیبیند میزند به رگ بی خیالی و هر چه بادا باد خانواده هیچ کاره است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
واقعا الان خیلی محیط دانشگاهها افتضاح شده روابط آزادوبی مرز بین دختران وپسران رفتارهای پر خطر و...همه وهمه دانشگاه را به یک محیطی دلهره آور برای خانواده ها تبدیل کرده است..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
جوان ی روز پیر میشی، عاقل باش، آدم باش،...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
سلام اون جوونا عزیزی که میگن چرا اینقدر به تفریح کردن این شکلی ما گیر میدن وجدانا راضی میشن که خواهرشون هم تو یه همچین جایی تفریح کنه؟ یا اصلا یه دختر رو از تو جمعشون واسه ازدواج انتخاب میکنه؟ به خدا ته ذاتمونو که بگردیم هممون حیا و شرافتو نجابتو دوست داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
پدر مادر وظیفه خودشان را انجام بدن باز جامعه و مسولان باید قوانین را درست نوشته و بدونه اشنا بازی اجرا کنند برخورد صحیح و به موقع کار ساز است
الان کشتی به گل نشسته همت همگانی میخواد
ملت ما جنبه دار نیست
این مشکلات همه از بی الگویی و رو اوردن جوانان به ماهواره و مخصوصا شبکه های اجتماعیه
لعنت بر باعث و بانیش
مسولین به فکر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
باید حد ومرز وحریم بین دوجنس مخالف برقرارباشه حال تفکیک یا هرشکل دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
سلام-هر کسی و هر چیزی نیاز به توجه و مراقبت داره اگه کوچکترا مرتکب اشتباه میشن در درجه اول این بزرگتران که مقصرن که بچه هارو خوب تربیت نکردن در واقع یا نا آگاه بودن یا کوتاهی کردن و بعدش مسولین و ........بچه ها رو در استفاده از اینترنت و دیدن فیلم های ماهواره ای و پیدا کردن دوستان و.......باید مدیریت کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
سلام فرهنگ یه کشور برگرفته از ملت اون کشوره و بالا و پایین .خوب یا بد میشه مثل دیوار مهربانی که از دل همین ملت در اومد.... طرز فکر آداما وقتی تو چارچوبه یه قانونه عادلانه محترم شمرده بشه دیگه جایی واسه این مباحث وجود نداره کاش ما هم قانون و فرهنگ اینو داشتیم که بشه عقاید و نظرات همه اقشار واسه همموم محترم شمرده بشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
خوشگذرونی و تفریح برای همه خصوصاجوونا لازمه ولی باید شرع و عرف هم رعایت بشه هرچی مصیبته از بی حیایی و بی شرمی
Seychelles
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
چرا بعضی از شما فقط به دخترا گیر میدین؟
شماها اگه وظیفه خودتون رو انجام بدین...بقیه هم خوب میشن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
شعار اموزش وپرورش تعلیم وتربیته که اگه تربیت در اولویت قرار بگیره خیلی بهترههبدی مااینه که همه چیزو میخوایم با زور وتندی به کسی یاد بدیم اگه از روش های نرم وروانشناسی استفاده کنیم تا با این مشکلات روبرو نشویم .اسلام با افراط وتفریط مخالفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
اون شخصی که میگن پسر من اهل این چیزها نیست،آیا مطمئن هستن؟ان شاالله که همینطور باشه.ولی کم نیستن تعداد بچه هایی که درشهری دیگه مشغول تحصیل هستند و گرفتار خیلی چیزهامیشوند.دیدم که میگم.واقعا متاسفانه تعدادبچه هایی که درگیر نمیشن خیلی کمه.خیییییلی.چون اگر درگیرنشن تنها میمونن و دیگران بهشون میگن متهجر و عقب مونده.کاش یه فکری به حال دانشگاهها میشد
به تنها چیزی که دردانشگاه توجه نمیشه درسه.درررررس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
آقای تفکیکی...از اول اگه تفکیک نمیبود اینطور ندیدبدید بازی در نمیارن.باید از ابتدایی مختلط باشه با نظارت.یکم شعور و درک داشته باش.یهو دخترارو زنده بگور کنید که کامل شید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
تفکیک جنسیتی یکی از بدترین روشهاست. در بازار، سینما، اداره ها، بانک ها، اتوبوس، هواپیما، پیاده روها و غیره! ایا باید اینجا هم تفکیک جنسیتی انجام شود؟! شما با این پیشنهادات، صورت مسئله را پاک می کنید. موضوع بر سر ساختار فرهنگی هست. ما مصرف کننده هستیم. تولید کننده علم و فرهنگ نیستیم. یا اگر هم باشیم، توجهی به محصولات خودمان نداریم. خیلی ها با وجود اختلاط، شخصیت والایی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
باید حد ومرزی بین دوجنس مخالف باشه حال درجای لازمه به صورت ظاهریهم تفکیک انجام بشه جای هم که ضرورت نداره عرف حیا ناظر بر این مسئله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
تفکیک دانشگاه مسخره ترین پیشنهاده، پاک کردن صورت مسأله ست،
گیرم دانشگاه جدا کنن، محل کار چی؟
این کارها فقط مال جوونا نیست، افراد بالا ی 30_40یا حتی 50سال کارهایی رو انجام میدن که اصلا اون جوون بیچاره خبر نداره از این کارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
عزیزم تودانشگاه شده معزل برای همین اونجاباید تفکیک بشه اصلا تو که نظر میدی تاحالا پاتو تو دانشگاه گذاشتی؟
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
نچ نچ همش بر میگرده به نبود امکانات تفریحی برا ما جونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
مگه بقیه ادم نیستن وتو همین کشور دارن با ارامش به تفریحات سالم میپردازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
من نميدونم چرا همه دنبال اينن بگن جوونا مقصرا ؟؟؟مقصر اصلي خود حكومته وقتي يه جوون سي سالش ميشه نه كار داره نه سرمايه. برا يه وام ازدواج كه قيمت دوتا قالي و يخچال نميشه پدرشو درميارن موقع استخدام همه چي پارتي بازيه هزار كوفت و بلا مياد سرش انتظار چي داريد شماها كه اينجور نظر ميديد حتما تو يه خونه گرم و نرم و كار خوب و خانواده با پشتيباني مالي خوب داريد بدون شك سير از حال گرسنه خبر نداره نماينده ما ميره تو خونه ملياردي ميشيه بچهاشون همه پولدار معلومه كسي بدبختي اين مردومو درك نميكنه ولا اگه كار باشه طرف ازدواج كنه قطعا اين مسائل تا مرز نابودي ميره لطفا يكم از جايگاه همون جوون به قضيه نگاه كنيد نه جاي كه خودتي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
ای جوون های بدبخت که اینجا هم دست از سرتون برنمیدارن .. خب این قضیه که با دوستات بری به هر نحوی خوش باشی چه اشکالی داره ؟؟عجب تحلیلی داره این روان شناستون!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
باید بین دختران وپسران حد ومرزی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
اسلام همه این موارد وفسادها را پیش بینی کرده که میفرماید بین پسر ودختر باید حریمی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
وقتی بین دختران وپسران محدودیت ها ازبین بره نتیجش ازاین هم بد ترمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
بنا به فرمایش قرآن کریم همه در برابر همدیگر مسئولیم .نویسنده ی محترم مقاله در بخشی از نوشته اش به آموزش و پرورش اشاره کرده باید عرض کنم بیشتر خانواده و جامعه مقصر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
دانشگاه با این مختلط کردن دانشجوها وبی جنبه بودن و ندید بدید بودن ، جوانی ومیل جوان به جنس مخالف و......باعث این مشکلاته ،امید اینده مملکت به ایناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
ما یک نفر میخوایم دلسوز و دانا، که بیاد بشه همه کاره اموزش و پرورش کشور، هیچ جوره نمیتونید تصور کنید نسلی که زیر نظر اون فرد بالا بیاد چقدر فهمیده میشن و همون فهمیدگی کلی مشکلات بزرگ رو از سر راه برمیداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
اونایی که به فکر تفکیک پسر و دختر هستن بهتره از همین الان برن روانپزشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
خیلی ام خوبه چرا رو این چیزا زوم میکنید؟ چرا یکم که ما جونا راه تفریحو پیدا میکنیم سریعا با این رسانه ای کردنتون میخواین جلوشو بگیرید؟
چه گناهی کردیم ما از دست شماها نباید جوونی کنیم؟
ای بابااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
جوونانبايدهيچ تفريحي داشته باشن؟!بايدبميرن؟!
آقادوتاجاي گردشي كم هزينه درست درمون داريم؟!ارزونترينش قليونه ديگه.دوستاني كه مخالفن راهي واسه تفريح كه كم هزينه باشه پيشنهادبدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
من یک دانشجوام و متاسفانه این رفتارها در دانشگاه ما فراوان است و افرادی را که از این خوشگذرانی ها خود داری میکنند،عقب مانده میدانند و مسخره میکنند،به نظرم خانواده در رفتار فرزندش نقش اساسی دارد،ای کاش خانواده ها در کنار استرس کنکور کمی هم استرس رابطه با جنس مخالف در دانشگاه را به بچه هایشان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
مگه کم درمورد تفکیک دانشگاهها و کلاس ها در تلویزیون و برنامه های آن گفته میشود اما بسیاری از افراد آن را به تمسخر گرفته اند.حالا چند وقتی هست که بعضی کلاس ها که در مورد روابط زناشویی و... بود از مختلط بودن خارج شده.من خودم یک دانشجو هستم.و هم دانشگاهی هایم که کلاس مخطلط درس جمعیت خانواده و...داشتند اصلا شرکت نمی کردن.شاید کسی فکر کند که بقول بعضی ها عقب ماده اند اما بخاطر شرم وحیا که داشتند شرکت نمی کردند. وفقط میتوانیم بگویی خداوند عاقبت جوانانمان را بخیر کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
ما هم میدونیم چه خبره چه فلیده داره اگه میدونید راه حل ارایه کنید
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
یعنی چی که میگین متاسفانه والدین اطلا عات درستی از وضع دانشگاه به بچه ها نمیدن وظیفه ما تربیت درس بوده که انجام دادیم امنیت اخلاقی جلوگیری از بی بند و باری وظیفه مسئولین است.. اخه یک قانون درس و حسابی ی گفتگوی فرهنگی .. چه میدونم از صدا و سیما برنامه ای برای جوانان و آگا هی دادن به اون ها بسازید تقصیر ما چیه که از صبح تا شب دنبال یک لقمه نان باید بدویم آخرش هم بچه امون تحت تاثیر فساد در جامعه قرار بگیره و ما از همه جا بی خبر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
تو دانشگاه همدیگرو نبینن محل کارو میخواین چیکار کنین؟نکنه میخواین پیاده رو هارو هم زنونه مردونه کنین؟تنها راه حلش اینه که محدودیت ها رو از بچگی کم کنن نه یهو بیان تو دانشگاه شوکه بشن از اینکه یه پسر دیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
به نظر من عامل اصلی توجه بیش از حد خانواده ها به بچه هاست.
بیش اندازه بعضی چیزها رو در اختیارشون میزاریم حاضر نیستیم یک بار هم که شده سخت گیری کنیم در حجاب و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
واویلا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
خیلی ها را دیدم که خوانوده هاشون تعریف میکردن ولی سر از جایی در اوردن که خودشون هم باور نداشتن مواظب ریا فریبکاری بچه هامون باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مقصراول .خانواده بعد جامعه .بعد دانشگاه های ایرانه که اینقدر بی خیالن کثافتکاری تو دانشگاهابیداد میکنه...بعدشم این سفره خونه رو جمع اوری بشه چیه بخدافقط شده پاتوق جوونای اینجوری ....بی بندباری توش بیداد میکنه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
تا زمانی که توی کشور دانشگاه ها بنگاه اقتصادی برای افراد سود جو باشد تا پول چاپ کنن و تربیت و تعلیم جای خودشو به فساد میده و دانشجویان کشکی فراوان میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
به جا تفکیک دانشگاه ببینید درد جوانهای ما چیه که داره اینطور پیش میره دانشگاه تفکیک بشه همه چی درست میشه ....!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
سلام خسته نباشید به نظر من جوانان ما حیا رافراموش کردن چون بزرگترهایشان فراموش کردن وقتی فرزند وپدرومادر راحت میشینن پای ماهواره وفیلم می بینن چه سودجداکردن پسرودختر .جداکردن ربطی ندارد.ما الان بیش از اندازه ان هم به بهانه اینکه سخت نگیریم زیادتر راحت شدیم بابچه ها .ومسجد ونماز اول وقت را به ماهواره ترجیع میدهیم.این مشکل ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
از نان سر سفره ها غافل نشوید %
هیچ اثری بدون سبب نیست. کافیست یکمی به گذشته خود فکر کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مشکل از جایی شروع میشه که ارزش ها عوض میشن
نسل دهه ی 60 نسلی بود که از دین فاصله گرفت با اینکه والدین نسبتا مذهبی داشتند حالا تصور کنید که همین نسل قراره والدین بچه های دیگه ای باشن !!! هیچ اثری از مذهب در اونها نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
اینها فقط بالغ شدند. حتی دانشگاه هم نتوانست آنان را عاقل کند.
به امید روزی که عاقل و بالغ شویم.
از همینجا استفاده میکنم و میگم به مدارس و کودکان زیر ۱۲ سال هم توجه کنید چند روز پیش به چشم خویش دیدم دختر بچه دبستانی بعد از تعطیلی از مدرسه سعی بر روشن کردن سیگار داشت.
البته هنوز روش آن را نمیدانست.اما هم او در آینده ممکن است از همین دانشجویان شود.
چه کسی باید مضرات دخانیات را به او گوشزد میکرد.اصلا چه کسی به او فروخته.
و چندین سوال دیگر که هر کدام دنیایی بحث دارند.
خانواده اولین رکن اجتماع است.
لطفا لطفا و لطفا بیشتر دقت کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
لطفا اینقد تو کارو زندگی مردم دخالت نکنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مسئولین محترم خواهشا فکری به حال تفکیک دانشگاه های کشور بکنید با اینن منوال تا چند سال دیگر بین دخترا و پسرا هیچ مانعی جلودار نخواهد بود.دین را فدای سرخوشی جوانان نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
بهتره به جای پاک کردن صورت مسئله به دنبال راه حل باشید !
به فرض دانشگاهم تفکیک شد دیگه خیابون رو که نمیشه تفکیک کرد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
بگو من مخالفم چرا پای دین رو میاری وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
تفکیک برای افراد بی ظرفیت لازم بوده عملا معلوم شده جای این کار دردانشگاهها خالیست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
هموطن عزیز ، این کار یعنی پاک کردن صورت مسئله!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
دست من تفكيك دانشگاه چه ربطي داره به اي موضوع ، نوشتن كه بعد ازاتمام كلاس ميرن مگه خيابان رو هم ميشه تفكيك كرد يا كافه يا رستوران اينها همگي بستگي داره به خود مردم وخانواده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
توخیابون نگاه سنگین مردم نمیزاره ومحیط دانشگاه بستس وبرای هرخلافی ظرفیت داره پس باید جلوگیری بشه
Iran (Islamic Republic of)
star
۱۵:۳۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
امدیم و تفکیک کردن اینترنت و خیابون و فامیل و دوست و ....میخوای چیکار کنی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
همونی که آمریکا و اسراییل می خواند ، غافل از اینکه ما ایرانی و مسلمانیم نه غربی و نامسلمان .
و گاهی اوقات از اونام شتابزده تر رفتار میکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
صداوسیماهم پیگیری کته ...ازاین چیزا تو اخبارا نشون بدن خیلبی از پدرو مادرای بدبخت از دختراشون بی خبرن ....دخترا دیگه خیلی شورشو دراوردن ....اینامیخوان همسریامادربشن وای ب روزگار اون خانواده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
واقعا خیلی عجیب شده اینا دانشجوون ولی واقعا هرچی قهوه خونه یاهمون سفره خونس,فقط و فقط پراز دخترا و پسرای دانشجوشده اونم باچه سرو وضعی افتضاح بخدا خیلی خوب و راحت بی حجابن اونم تا دیروقت تانیمه های شب اونجاها هستن...چه شد ایران...چه بلایی سرخودشون دارن میارن ....انوقت همینا که ازدواج میکنن ...سریکسالم نشده طلاق ....میدونید بایداین سفره خونه ها روش نظارت باشه والاه ایناکه پیش میرن دیگه چیزی شبیه ب ...........نگم بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
پدربزرگان ما انرژیشونو ریختن توی انقلاب
پدران ما انرژیشونو ریختن توی جنگ
حال نوبت ما جوواناست میدان بدید تا پا دود و ارتباطات به اصطلاح باکلاس نریم.
به من جوان یاد بدید که رفیق به کسی میگن که بخاطر رفقاش روی مین جنگی پرید.
به من جوان یاد بدید ناموس من ناموس خودشه و یک مرد ناموسشو پای دود نمیکشونه.
به من جوان یاد بدید که تهاجم فرهنگ،فرهنگ ما ایرانیا نیست.
به من جوان یاد بدید که تواضع عین وقار و باکلاسیه.
به من جوان یاد بدید سادگی عین شیک پوشیست.
به من جوان یاد بدید که خدا میبیند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مگه استعمال و سرو قلیان تو کافی شاپها و قهوه خونه ها ممنوع نشده بود.پس این ماموران اماکن کجان که سری به اینجور جاها بزنند تا درصورت نیاز مکانهای فساد و بی بندوباری رو تعطیل کنند؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
هر کسی رو توی قبر خودش میزارن عوض گیر دادن به حجاب به فکر حق و الناس که میخورن باشین. روایت داریم از پیامبر که میگه روزی در میان مردمان دغدغه ها حجاب میشود در حالی که بیت والمال رو از شیر مادر حلال تر میخورند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
یعنی با این روایت دیگه بد حجابی حلال شد؟
وای بر تفکری که چیزدرستی رو فدای چیز دیگری کنه درحد نابودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
فكر كنم شما هم از بيت المال خوب تغذيه مي شيد كه بنا به مصلحت روايت پيامبر را هم ناديده مي گيريد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
لااقل ادرس منبع را ذكر مي كردي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
قبلا وقتی جمعی را میدیدند که عاقل و موقر جایی نشستند می گفتند اینها دانشجو هستند ولی الان هر کسی که رفتارهای جلف و سبک و مسخره بازی دارد میگویند اینها دانشحو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
یه قانون هم برای اینها در نظر بگیرید. از قدیم گفتند هر چه قدر سخت بگیری بدتر میشه یعنی این. مثل مواد بد حجابی و.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
خودت میگی قانون خودت هم میگی سخت نگیره(قانون) مگه میشه بدون سخت گیری قانون اجرابشه وقتی کسی تخلف کردنازش کنن
اونوقت همه تخلف میکنن که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
متأسفانه کم توجهی ب تربیت بچه ها باعث این مشکلات میشه.
البته خود دخترا پسرا هم کم.مقصر نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
به نظر من این مسایل ریشه در خانواده داره. خانواده ای ک سختگیری بیش از اندازه میکنن بیشتر دچار مشکل می شوند وقتی نوجوانان یا جوانان وار محیط دانشگاه می شوند احساس بزرگی و ازادی بهشون دست میده و مثل پرنده ای می مونند ک از قفس ازاد شده اگر خانواده ها به فرزندان خود ازادی بیشتر همراه با کنترل به فرزندانشون بدن مطمن باشین ک دیگر شاهد این ناهنجاری ها نخواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
پسر من هیچ محدودیت ظاهری ندارد جدای از خانواده در تهران تحصیل میکند و اهل هیچ کدام از اینها نیست پس میبینید خانواد در تربیت فرزندان نقش زیادی دارند .
-
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
شما از کجا میدانید که فرزندتان اهل هیچ نیست؟
یه ضرب المثل هست که میگه دزد نگرفته پادشاه هست
Germany
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
عزیز من، هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه.
بچه های این دوره زمونه اینقدر زیرآبی رفتن رو خوب بلدن که به مخیله ی پدر مادرشون نمیرسه که چه کارایی بلدن و چه کارایی می کنن.
پس زیاد هم امیدوار نباش و به صورت معقول و با حفظ عزت و احترامش، به رفتارش نظارت داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
دوران شور جوانی محدود است و باید در سنین بهرانی دولت زمینه ازدواج جوانان را فراهم کند تا جوانان بتونن این شورو عشق را در راه مثبت و پیشرفتو تولید نسل بکار بگیرن، اما وقتی دولت زمینه اشتغال و اقتصاد را برای جوانان تنگ میکنه پس قشر جوان چکار کنه؟ آیا دوبار به دنیا میاد یا آیا دوباره جوان میشن تا صبر کنن و ببینن دولت شاید شاید شاید دلش به رحم اومدو یک طرحی داد که اونم ما که تا حالا ندیدیم و پیر شدیم!
با اینکه طبق فرموده شما جوان سر به زیرو تحصیل کرده و مثبت بودیم و هیچ خلافی تا بحال که 33 سالمونه انجام ندادیم، الان بیکارو مجردو بی پولو بدون هیچ شورو شوق جوانی خونه نشین شدیمو هیچ امیدی به آینده نداریم
Iran (Islamic Republic of)
kakayassin_22@yahoo.com
۱۱:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
ذات طرف باید خوب باشه
آخرین اخبار