حرکت کند انتقال زندان‌ها از کلانشهرها در گردنه پرفراز و نشیب اعتباراتی

انتقال زندان از کلانشهرها و استقرار آن در محدوده هایی خارج از سکونت گاه های انسانی موضوعی است که سالهاست در اولویت قرار گرفته اما علیرغم ضرورتی که در این خصوص احساس می شود موانع اعتباراتی روند تحقق آن را با انسداد هایی روبرو ساخته است.

حرکت کند انتقال زندان‌ها از کلانشهرها در گردنه پرفراز و نشیب اعتباراتی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،طبق یک قاعده دیرین،زندان ها همواره در اماکن و مناطقی بنا می شدند که در خارج از شهر قرار داشتند و یا حداقل اینکه با فاصله ای نسبتا زیاد،از مناطق مسکونی و پر تردد در شهر مستقر می شدند.

در طول دهه های گذشته و بخصوص 20 سال اخیر،رشد شهر نشینی،ضرب آهنگ فزاینده ای را به خود گرفت و تراکم بالای جمعیتی به بخشی جدایی ناپذیر از سکونتگاه های شهری مبدل شد و به تدریج دامنه شهرنشینی با چنان گسترش و وسعتی همراه شد که به تدریج زندان ها در محدوده سکونت شهری قرار گرفتند.

به تبع چنین قرابت ناخوشایندی،بعضا صحنه هایی مشاهده می شود که برای مشاهده کنندگان چندان مطلوب نیست، درگیری های لفظی،تجمع خانواده زندانیان در مقابل زندان بنا به دلایل متعدد،آمد و شد زندانیان،امنیتی بودن محدوده پیرامونی زندان و ترافیک بالا و پرتردد از نمونه مواردی به شمار می رود که به هر حال همخوانی و سنخیت چندانی با زندگی و شهرنشینی استاندارد و توام با آرامش خاطر نسبی ندارد.

**خروج زندان از شهرها،شاید وقتی دیگر

در چنین اوصاف و شرایطی،آنچه که به عنوان راهکار در نظر گرفته شده،به خروج زندان ها از دل شهر ها معطوف می شود و در این راستا مقرر شد،جهاد کشاورزی با اختصاص زمین،بستر لازم برای این نقل و انتقال ضروری را فراهم کند.

آنچنان که در برخی از رسانه ها مطرح شده،قریب به 20 شهر نامزد این نقل و انتقال هستند که باید زندان های مستقر در آنها،به محدودهای دیگر منتقل شود،قاعدتا در کنار اختصاص زمین،باید بودجه و اعتبارات لازم نیز تامین شود تا بتوان در زمین های معین شده برای این امر،نسبت به احداث و بنای تاسیساتی زندان ها اقدام کرد.

در این میان شهرهایی همچون مشهد،کرمانشاه،تبریز و شیراز در اولویت قرار دارند که در صورت تامین و تخصیص منابع اعتباراتی،نسبت به خروج زندان ها از چنین شهرهایی اقدامات لازم عملیاتی خواهدشد.

** دیزل آباد

یکی از زندان هایی که برای انتقال هدفگذاری شده است،مشمول دیزل آباد می شود،زندانی که با ظرفیت 600 نفر در سال 1354 در منطقه ای تحت همین عنوان بنا شد که تا بیش از 2 برابر این میزان ظرفیت پذیرش دارد.

آنچنان که دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه عنوان کرده،دیزل آباد یکی از زندان های قدیمی کشور محسوب می شود که در حال حاضر1 هزار و 250 زندانی را در خود جای داده و مقرر است برای افزایش 5 برابری ظرفیت زندان،ساختمانی 25 هکتاری در ماهیدشت کرمانشاه احداث شود.

**زندان وکیل آباد مشهد

زندان مرکزی یا وکیل آباد مشهد نیز یکی دیگر از دغدغه های شهروندان ساکن محدوده پیرامونی این زندان به شمار می رود که پرونده انتقال آن از سال 1389 در دستور کار قراردارد و مقرر شده بود زندان مورد اشاره تا سال 1391 به خارج از محدوده شهری منتقل شود،اما با گذشت6 سال از آن وعده،هنوز اقدامی جدی برای انتقال آن عملیاتی نشده است.

محمود برهانی،شهردار منطقه 11 مشهد،در این خصوص عنوان کرده،استقرار زندان مذکور(در نزدیکی سکونت گاه‌های مردمی) نارضایتی ساکنان محله شهید قانع را در پی داشته و با عنایت به اینکه انتقال این زندان به خارج از محدوده شهری، پروژه ای ملی و مصوب است،اجرایی شدن آن قطعی خواهد بود اما در خصوص زمان انتقال نمی توان به تاریخ مشخص و دقیقی اشاره کرد.

برخی اخبار منتشره حاکی از این است که ظاهرا اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی مترصد تملک زمینی واقع در حد فاصل مشهد-چناران است تا پس از روشن شدن و قطعیت وضعیت تملک،بتوان با سرعت زمانی هر چه بیشتری عملیات ساخت و ساز را پیگیری کرد،ظاهرا مقرر است اراضی و محدوده فعلی زندان وکیل آباد بعد از انتقال با کاربری بوستان یا مجموعه فرهنگی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

**انتقال زندان عادل آباد شیراز نیازمند 5 سال زمان است

انتقال زندان عادل آباد،یکی از معروف ترین زندان های استان فارس،از اولویت هایی است که در طرح خروج زندان از کلانشهرها قرار دارد.

زندان مورد اشاره نیز همانند زندان وکیل آباد مشهد،ابتدای امر در محدوده خارج از شهر قرار داشت که به تدریج با گسترش زندگی شهرنشینی امروزه به یکی از مناطق پر تردد شیراز مبدل شده است.

مقصد جدید این زندان،در حوالی نیروگاه سیکل ترکیبی شیراز در زمینی به وسعت 200 هکتار خواهد بود و آنچنان که در اخبار برخی رسانه ها و جراید به آن اشاره شده،30 میلیارد تومان برای احداث آن تعیین شده است.

چندی پیش سید حشمت ا...حیات الغیب،مدیرکل زندان های استان فارس در این خصوص عنوان کرده بود که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح مذکور،به 5 سال زمان نیاز است تا زندان مرکزی اشاره شده به محدوده ای خارج از شهر منتقل شود.

مقرر است مقصد جدید زندان عادل آباد در زمینی به مساحت 200 هکتار جا نمایی شود،پروژه ای که مقرر است با جای دادن ظرفیت 10 هزار زندانی در دل خود،فضای 12 متری را به عنوان سرانه هر زندانی تامین و فراهم کند.

** زندان تبریز،انتظار 20 سال برای یک انتقال

یکی دیگر از زندان های نامزد انتقال،معطوف به زندان تبریز می شود که به دلیل رشد شهرنشینی در شرایط فعلی در ورودی شهر قرار گرفته و به نوعی منظره و تصویری ناخوشایند را در ابتدای ورودی شهر مذکور به تصویر می کشد.

انتقال زندان تبریز از 20 سال پیش مطرح شد ومقرر است مقصد جدید این زندان و ساختمان جایگزین در منطقه روستای بابا باغی در شمال غربی شهر تبریز احداث شود،طرحی که به دلیل اعتبارات اندک،همچنان با پیشرفت ناچیزی روبرو است.

زندان کرج نیز از دیگر مواردی به شمار می رود که انتقال آن به عنوان ضرورت اولویت دار از سوی برخی کارشناسان مطرح است وامید آن می رود با گشایش های مالی که در آینده ودر حوزه اقتصادی کشور حاصل می شود بتوان با تخصیص بودجه و اعتبارت مناسب نسبت به خروج و انتقال زندان های مورد اشاره از کلانشهرها، اقدامات لازم را عملیاتی کرد که بطور یقین ثمرات و محاسن بسیاری از زوایای اجتماعی برای شهر و شهروندان خواهد داشت،امری که برخی مسئولان ذیربط نیز به آن اذعان و بر لزوم تحقق آن تاکید دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار