رویترز: تولیدکنندگان عمده نفت اوضاع بازار را بدتر می‌کنند

رویترز در گزارشی نوشت توافق صورت گرفته در دوحه بدترین نتیجه‌ای بود که تولیدکنندگان عمده نفتی می‌توانستند به آن دست یابند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی رویترز در گزارشی به قلم "کلاید راسل" نوشت: این بدترین نتیجه‌ای بود که می‌توانست از نشست نفتی دوحه به دست آید. در حقیقت تولیدکنندگان عمده نفتی نتوانستند به هیچ توافقی در این نشست دست یابند و حتی بر سر موضوعی که منفعت مشترک همه آنها بود به راه حلی واحد دست یابند.

رویترز در ادامه نوشت: انتظارات از یک نشست متعادل، به بهترین شکل برآورده شد و پیش‌بینی شد کاهش تولیدات نفتی در زمان دیگری انجام شود. البته همین توافق نصفه و نیمه هم با شرطی که عربستان تعیین کرد هرگز اجرایی نخواهد شد. نماینده عربستان در نشست دوحه اعلام کرد کاهش تولیدات نفتی زمانی به اجرا گذاشته می‌شود که ایران نیز به توافق مذکور ملحق شود؛ اما ایران به تازگی از تحریم‌های اقتصادی رهایی یافته است و اعلام کرد تا زمانیکه سطح تولیدات را به پیش از اعمال تحریم‌ها بازنگرداند، حاضر به مشارکت در هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولیدات نیست.

از دیدگاه یک تولیدکننده نفتی، توافقی که در آن ایران حضور داشته باشد و سطح تولیدات با توجه به سهمیه هر کشور درنظر گرفته شود، می‌تواند بهترین توافق باشد. منطقی خواهد بود که تولیدکنندگان نفتی بر سر تفاهمنامه‌ای به اجماع نظر برسند که سطح تولیدات را نزدیک به بالاترین سهمیه هر کشور نگه دارد. سطح تولیدات نفتی ایران نیز باید همان که پیش از اعمال تحریم‌ها تعیین شده بود، در نظر گرفته شود.

رویترز در ادامه نوشت: واضح است عربستان نمی‌خواهد شاهد کاهش تولیدات نفتی خود در زمانیکه ایران بر حجم تولیدات اضافه می‌کند، باشد. منفعت‌طلبی عربستان موجب شد نشست دوحه به نتیجه‌ای نرسد و آنچه به دست آمد تقریبا "هیچ" است. بازارهای نفتی باید طبق منوال گذشته با بهای پایین طلای سیاه به کار خود ادامه دهند و چشم امید به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نداشته باشند.

درپی بی‌نتیجه ماندن نشست دوحه، بهای نفت برنت در معاملات روز دوشنبه بازارهای آسیایی 7 درصد کاهش یافت. ونزوئلا و روسیه از سنگ‌اندازی عربستان در دوحه ابراز نارضایتی کردند و ریاض را عامل بی‌نتیجه ماندن این نشست دانستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار