هافینگتون‌پست خطاب به باراک اوباما:

آقای رئیس‌جمهور اکنون فلسطین را به رسمیت بشناس

هافینگتون‌پست در گزارشی نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صلح فلسطین را راهی برای حفظ میراث اوباما ذکر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری هافینگتون‌پست در گزارشی نوشت: «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ میراث خود در خاورمیانه در تلاش است تا پیش از پایان دور دوم ریاستش، مذاکرات فلسطین و رژیم‌صهیونیستی را احیا کند.

وال‌استریت‌ژورنال ماه گذشته گزارش داد: کاخ سفید در حال کار روی محرکی است که موجب پیشرفت مذاکرات صلح باشد. این برنامه احتمالاً شامل قطعنامه شورای امنیت یا  «یک سخنرانی از سوی رئیس‌جمهور و بیانیه مشترک گروه چهار خاورمیانه می‌شود.»

گرچه هنوز جزئیات دقیق این تلاش اوباما مشخص نیست؛ اما وی باید بداند روش‌های پیشین آمریکا به منظور وساطت بین طرفین فقط این بحران را تشدید می‌کند. اوباما با توجه به شرایط موجود فقط از طریق به رسمیت شناختن کشور فلسطین پیش از پایان ریاستش، می‌تواند میراث خود در خاورمیانه را حفظ کند.

اوباما در وهله اول باید اشتباه همتایان قبلی خود از جمله «جرج دبلیو بوش» و «بیل کلینتون» را تکرار نکند. آنها تنها چند ماه پایانی ریاست خود را به دستیابی به توافق دوجانبه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اختصاص دادند.

دستیابی به چنین توافقی در زمانی کوتاه امکان پذیر نیست. اگر حزبی مخالف توافق صلح باشد تا جاییکه ممکن است آن را به تعویق می‌اندازد تا دوره ریاست اوباما به پایان برسد. «بنیامین نتانیاهو،» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دقیقاً به همین دلیل دعوت اوباما به کاخ سفید برای گفتگو درخصوص مذاکرات صلح را رد کرد.

برخلاف دیگر رؤسای جمهور آمریکا، باراک اوباما حل این تنش را در اولویت قرار داده است. اوباما علی‌رغم جنگ‌های متعددی که در خاورمیانه وجود دارد، یافتن راه حلی برای کاهش تنش‌های فلسطین و رژیم اشغالگر قدس را به طور جدی دنبال می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا -جان کری- نیز بیشترین زمان را به مذاکرات صلح فلسطین اختصاص داده است. اما تاکنون این مذاکرات هیچ نتیجه یا حتی تفاهم‌نامه‌ای را در پی نداشته‌اند.

دیپلمات‌های آمریکایی سنتی را دنبال می‌کنند که بنابر آن پس از اتمام دوره ریاست خود و رهایی از لابی رژیم صهیونیستی و سیاست داخلی، دیدگاه های خود را متعادل می‌کنند. جیمی کارتر -رئیس‌جمهور سابق آمریکا- یکی از افراد پایبند به این سنت بود. اما اوباما باید مراقب باشد که در این دام گرفتار نشود. اینکه اوباما دیدگاه‌هایش رابه چه شکل تغییر می‌دهد مهم نیست، ولی به رسمیت شناختن فلسطین در زمان ریاستش برای حفظ میراث وی در خاورمیانه حیاتی است.

نگارنده گزارش در پایان خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا می‌نویسد: فلسطین را نه به خاطر میراثت بلکه به خاطر جایزه صلح نوبل که دریافت کردی به رسمیت بشناس. کمیته به تو اعتماد کرد و پیش از آنکه یک صلح واقعی را رقم بزنی، جایزه را به تو اهدا کرد. پس کمیته را نا امید نکن. آقای رئیس‌جمهور مطمئن شو که جایزه را به دست آورده‌ای. اگر به خاطر میراثت و جایزه نوبل این کار را نمی‌کنی دست‌کم به خاطر غرورت این کار را انجام بده. بگذار تو کسی باشی که در آخر می‌خندد نه بنیامین نتانیاهو.

         آقای رئیس‌جمهور اکنون فلسطین را به رسمیت بشناس.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار