عطا محمد نور: طالبان جواب دعوت صلح حکومت را با انفجار و انتحار می دهند

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ می گوید که طالبان صلح نمی خواهند، صلح را نمی شناسند و از صلح آگاهی ندارند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ با انتقاد از تلاش حکومت و شورای عالی صلح افغانستان برای مذاکره با طالبان گفت که گفتگوهای صلح با مخالفان بی معنا است.

آقای نور گفت که حکومت افغانستان با کسانی می‌خواهد گفتگوهای صلح را آغاز کند که همواره با انتحار و انفجار به دعوت حکومت پاسخ گفته اند و این کار حکومت و شورای عالی صلح را مصرف بیجا خواند.

آقای نور در مراسمی برای ستایش از کارکرد نیروهای امنیتی افغان گفت "اینها را برادر گفتند، اینها را مخالفین سیاسی گفتند، اینها را افغان گفتند، هر نوازشی که لازم بود اینها را دادند، از طریق کمیته صلح بهترین پول هنگفت هم برای آنها رسید، اما اینها کسانی هستند که صلح را نمی‌خواهند، صلح را نمی‌شناسند و از صلح هیچ آگاهی ندارند.”

سرپرست ولایت بلخ افزود که افغانستان در حال حاضر دستخوش دسیسه‌های پاکستان است و در ۱۵ سال گذشته در برابر دست دوستی، با مشت به سینۀ افغان‌ها کوبیده شده است.

پیشتر از این احمد ضیا مسعود نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور افغانستان در امور حکومت‌داری خوب از مذاکرات صلح با طالبان انتقاد کرده و آن را بی ثمر خوانده بود.

آقای ضیا گفته بود که طالبان و مخالفان مسلح در ۱۴ سال گذشته توانسته اند که به شکل آزادانه در هر جایی رفت و آمد بکنند، شبکه‌هایی را در شهر کابل ایجاد کنند و فعالیت‌های گسترده سیاسی را در شهرهای بزرگ انجام دهند.

برخی کارشناسان نیز بر مصارفی که در شورای عالی صلح به مصرف می‌رسد، انگشت انتقاد می‌گذارند و این نهاد را نمادین و مصرفی می‌خوانند.

عبدالقادر مصباح تحلیلگر و فعال مدنی معتقد است که هزینۀ که برای شورای عالی صلح در نظر گرفته می‌شود؛ فقط برای سرگرم ساختن است و بس. به باور آقای مصباح دیدگاه‌ها و خواست‌های مردم افغانستان در گفتگوهای صلح در نظر گرفته نمی‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که هم اکنون هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی در کابل به سر می‌برد و سه دور مذاکرات میان این هیأت و شورای عالی صلح سپری شده است.

در همین حال مقامات پاکستانی در این اواخر اعلام کردند که تامین صلح و ثبات در افغانستان در واقع تامین صلح و ثبات در پاکستان است؛ ولی شورای عالی صلح افغانستان تأکید دارد که اگر اظهارات مقامات پاکستانی در این راستا جدی و واقعی است، اسلام آباد انرا در عمل ثابت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، طالبان ، بلخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
درست میگه آقای نور
آخرین اخبار