همه دردسرهای «دیلما»

«دیلما روسف» رئیس جمهوری قدرتمند برزیل است که مجله فوربس او را دومین زن قدرتمند جهان می‌داند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «دیلما روسف» رئیس جمهور 69 ساله برزیل یکی از 10 زن رئیس‌جمهور در جهان و اولین زنی است که در برزیل رئیس‌جمهور می‌شود. او سی‌وششمین رئیس‌جمهور برزیل است و مجله فوربس او را بین 100 زن قدرتمند جهان و بعد از «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان- دومین زن قدرتمند جهان معرفی کرده است. پدر دیلما روسف وکیلی بلغاری بوده که به برزیل مهاجرت می‌کند و مادرش هم معلمی برزیلی است.

همه دردسرهای «دیلما»

دیلما روسف در کودکی و نوجوانی



همه دردسرهای «دیلما»

عکس دیلما روسف بر مجله فوربس




در سال 1964، رئیس جمهوری وقت برزیل با ائتلاف نیروهای نظامی و مدنی سرنگون شد و دیلما روسف نوجوان با پیوستن به حزب دست چپی فعالیت سیاسی خودش را آغاز کرد. او با پیوستن به گروه «فرماندهان آزادی‌بخش ملی» مبارزات چریکی خود را ادامه داد و سال‌ها زندانی و شکنجه شد. او در سال 1968 با یک فعال اجتماعی به نام «کلودیو گالنو لینیارس» ازدواج کرد و 1981 از او جدا شد. روسف بعد از آزادی‌اش زندگی‌اش را با «کارلوس آروخو» وکیل و فعال اجتماعی دامه داد و یک دختر به نام پائولو دارد.

همه دردسرهای «دیلما»

دیلما روسف در جوانی




دیلما روسف بعد از آزادشدن از زندان در رشته اقتصاد تحصیل کرد و به یک فعال سیاسی بدل شد. او تحصیلات خود را تا دکترای اقتصاد ادامه داد و مشاغل دولتی چون وزارت انرژی و ریاست دفتر رئیس‌جمهور «داسیلوا» -رئیس جمهوری پیشین برزیل- را بر عهده گرفت. او چپ‌گراست و مانند لولا داسیلوا از حزب کارگر به این منصب رسیده است. روسف در سال 2009 به سرطان غدد لنفاوی دچار شد و بعد از ماه‌ها شیمی‌درمانی، سلامتی‌اش را به دست آورد.

***روسف اولین بار سال 2010 رئیس‌جمهور شد و بعد در سال 2014 اکثریت آرا را به دست آورد و دوباره رئیس‌جمهور شد. دیلما روسف، ریاست‌جمهوری را با تقدیر از طرح‌های ضد فقر و محرومیت داسیلوا آغاز کرد و دولت خودش را ادامه‌دهنده این راه خواند. او کارش را با محبوبیت بین مردم آغاز و با اجرای طرح‌های اجتماعی برای کاهش فقر طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد.

همه دردسرهای «دیلما»

دیلما روسف و لولا داسیلوا در آغاز ریاست جمهوری دیلما


.


*دولت روسف در سال‌های اخیر با اعتراضات بسیار گسترده مردم در خیابان‌ها مواجه شد؛ معترضان بیشتر طبقه متوسط جامعه بودند که به «فساد در دولت، اقدامات مایوس‌کننده دولت در زمینه اقتصاد، خدمات اجتماعی اندک و همچنین سرمایه‌ای که دولت صرف استادیوم‌های جام جهانی سال 2014 کرد » معترض بودند. این اعتراض‌ها به کاهش محبوبیت روسف از 64 به 30 درصد منجر شد و با طرح فساد مالی او محبویت او کمتر هم شد؛ چنانکه بر اساس نظرسنجی‌های اخیر تنها 10 درصد مردم برزیل خواستار ادامه فعالیت او به عنوان رئیس‌جمهور هستند.

همه دردسرهای «دیلما»

اعتراضات خیابانی علیه رئیس‌جمهور روسف





روند اتهامات روسف با طرح فساد مالی علیه لولا داسیلوا و بازداشت او در ماه مارس آغاز شد. داسیلوا، رئیس‌جمهور پیشین برزیل، هم‌حزبی و از نزدیکان روسف است. با بازداشت او دولت برزیل در شرایط سختی قرار گرفت که تا طرح استیضاح رئیس‌جمهور پیش رفت. اتهام داسیلوا دریافت رشوه از شرکت نفتی «پتروبراس» است، پتروبراس یکی از شرکت‌های نفت و گاز چندملیتی مهم در برزیل است که به «فاکتورسازی در مناقصه‌ها و پرداخت رشوه» متهم است. حزب کارگر هم به «واگذارکردن مناقصه‌ها به این شرکت و دریافت پول» از آن‌ها متهم است.


لولا داسیلوا از سال 2003 تا 2011 رئیس جمهور برزیل بود و مارس 2016 با یورش پلیس به خانه‌اش دستگیر و روانه زندان شد. با دستگیری رئیس‌جمهور سابق، دیلما روسف، تمام‌قد از لولا حمایت کرد و دستگیری او را غیرقانونی و تلاش برای بی اعتبارکردنش خواند. لولا داسیلوا چند ساعت بعد از دستگیری آزاد شد و در جمع مردمی که در حمایت از او در خیابان‌های سائوپوئیلو جمع شده بودند، شرکت کرد.


حمایت روسف از داسیلوا تا این حد باقی نماند و او با برگزیدن داسیلوا به عنوان رئیس دفتر خود، به او مصونیت قضایی داد و خشم بسیاری از منتقدان را برانگیخت. بعد از این ماجرا، دامنه اتهامات مالی به ریاست‌جمهوری هم کشیده شد و دیلما روسف به «دستکاری در حساب‌های دولتی برای پنهان‌کردن کسری بودجه فزاینده این کشور، تقلب در انتخابات سال 2014 و پولشویی و دریافت رشوه» متهم شد.


دیلما روسف اتهامات علیه خود را در روزنامه برزیلی «فولیادوسائوپائولو» تلاش برای کودتا خوانده و گفته است: «می‌خواهند یک بیگناه را محکوم کنند و فاسدان را نجات دهند.» او همچنین گفته این تلاش‌ها در جهت کاهش بودجه اجتماعی دولت است.


بعد از کش و قوس‌های فراوان، مجلس نمایندگان برزیل، طرح استیضاح دیلما روسف را در مجلس مطرح و آن را تصویب کرد. استیضاح حد نصاب دو سوم آرا، ۳۴۲ رای از مجموع ۵۱۳ رای را کسب کرده است. با این تصویب، استیضاح روسف تا حدود یک ماه دیگر در مجلس سنا مطرح خواهد شد. اگر مجلس سنا نیز با طرح استیضاح موافقت کند، رئیس‌جمهور باید شش ماه از منصبش کناره‌گیری کند تا درستی و نادرستی اتهاماتش مشخص شود.


در صورت برکناری دیلما روسف، «میشل تمر» از جناح راست که اکنون معاون رئیس جمهوری است، قدرت را در دست خواهد گرفت. آقای تمر خود با اتهام فساد مالی مواجه است و روسف اتهامات علیه خود را نتیجه تلاش‌های او و همدستانش می‌داند.

همه دردسرهای «دیلما»

دیلما روسف و معاونش میشل تمر





همه دردسرهای «دیلما»

دیلما روسف-جام جهانی2012




همه دردسرهای «دیلما»

دیلما و دخترش پائولا




همه دردسرهای «دیلما»

دیلما روسف

منبع: ایسنا

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.