کرمانشاه؛

دیابت شایعترین بیماری غدد و متابولیسم جهان

یک فوق تخصص غدد، دیابت را شایعترین بیماری غدد و متابولیسم در جهان عنوان کرد و افزود: این بیماری عامل 9 درصد کل مرگ‌های جهان است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،دکتر مهر علی رحیمی دیابت یا مرض قند را یک بیماری غیرواگیر و ناتوان کننده عنوان کرد و افزود: دیابت بیماری است که در آن قند به جای ورود به سلولها درون خون باقی می‌ماند و در نتیجه سلولهای بدن دچار کمبود انرژی می‌شوند.

وی تصریح کرد: دیابت در مجموع یک اختلال چند عاملی است که با افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) مشخص می‌شود و افزایش مزمن قند خون موجب اختلال عمل و نارسایی ارگانهای مختلف بخصوص کلیه، چشم، قلب و اعصاب می‌شود.

رحیمی با اشاره به وجود سه نوع دیابت، گفت: دیابت انواع مختلفی دارد و شامل نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است که شایعترین آنها در جهان که بیش از 90 درصد موارد را شامل می‌شود دیابت نوع دو است.

این متخصص غدد افزود: علت این بیماری یا کمبود انسولین است (دیابت نوع یک) یا اینکه انسولین وجود دارد اما کارایی لازم را ندارد و به اصطلاح مقاومت به انسولین وجود دارد (دیابت نوع دو).
وی خاطرنشان کرد: انسولین هورمونی است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و قند را از خون می‌گیرد و وارد سلولها می‌کند تا برای تامین انرژی مصرف یا برای مصارف بعدی ذخیره شود.
وی افزود: به دلیل نبودیا عدم استفاده مناسب از انسولین بیماران دیابتی نمی‌توانند از گلوکز خون به نحو احسن در متابولیسم بدنشان استفاده کنند و قند در خون افزایش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پرنوشی (تشنگی بیش از حد)، پرادراری، پرخوری، کاهش وزن، خشکی و خارش پوست، عفونت‌های عود کننده مانند عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های پوستی و برفک و از بین رفتن حس اندام‌های انتهایی یا احساس گزگز و مورمور شدن آنها را از جمله علائم تشخیصی دیابت عنوان کرد.

رحیمی یادآور شد: این امکان وجود دارد که اولین علائم بیماری، عوارض مزمن (مانند پای دیابتی) یا عوارض حاد (مثل کمای دیابتی) باشد.

وی افزود: به هر حال هر گونه تغییر غیرعادی در وضعیت کنونی بدن مانند چاقی، لاغری، احساس خستگی و بی حالی  و زخم غیرعادی پاها نیاز به بررسی از نظر افزایش قند خون دارد.

رحیمی در ادامه دیابت را شایعترین بیماری غدد درون ریز و متابولیسم عنوان کرد و افزود: متاسفانه روند شیوع این بیماری و به ویژه دیابت نوع دو از سه دهه قبل در جهان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: تعداد بیماران در جهان از 30 میلیون نفر در سال 1985 به بیش از 240 میلیون نفر در سال 2010 رسیده است و پیش بینی می‌شود این تعداد در سال 2030 به بیش از 430 میلیون نفر برسد و روند افزایش بیماری در کشورهای در حال توسعه قطعا بیشتر از کشورهای توسعه یافته خواهد بود.

رحیمی افزود: در ایران نیز مانند کشورهای در حال توسعه تعداد مبتلایان به دیابت در حال افزایش است و بنابرآمار تخمینی اعلام شده حدود هفت میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 تعداد مبتلایان به دیابت در ایران به 6.5 میلیون نفر می‌رسد اما انتظار می‌رود با روند فعلی تعداد مبتلایان به دیابت در کشور تا دو دهه دیگر بیش از اینها شود.

رحیمی با بیان اینکه پنج تا 13 درصد (متوسط 10 درصد) جمعیت کشور مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، گفت: این رقم در کرمانشاه نیز در همین حدود است و بطور متوسط 10 درصد کرمانشاهی یا دیابت دارند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی افزود: دیابت همچنین شایعترین علت کوری، قطع عضو غیرتروماتیک (غیر از تصادفات و سوانح و ...) و نارسایی کلیه می‌باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری بیماران دیابتی در جهان از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته از هر دو بیمار یک نفر از بیماری خود بی اطلاع است و این نسبت در کشورهای در حال توسعه مانند ایران چهار به پنج است یعنی از هر پنج بیمار چهار نفر نسبت به بیماری خود بی اطلاع هستند.

رحیمی جمعیت مسن، غذای ناسالم، چاقی و شیوه زندگی بدون حرکت و فعالیت را از جمله عوامل اصلی افزایش هشدار دهنده دیابت در یک جامعه عنوان کرد.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.