سفر سه روزه دانشجویان به خانه خدا/ اعتکافی از جنس دانش

یکی از ارزشمندترین گردهمائی‌های دانشجویی صد درصد معنوی که به وضوح، روح و جان دانشجویان را همزمان صیقل داده و تاثیر بسزایی در رفتار و گفتار و آینده آنها دارد، اعتکاف دانشجویی است.

به گزارشخبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،چگونه خود را آرام کنم، چگونه خستگی روح را از خویش بزدایم، چگونه بار سنگین گناهان خویش را سبک کنم برای ساعاتی چند در خویش خویشتن فرو روم، سکوتم را برای که بشکنم، چه کسی را همسفر دل و جان برگزینم که دیر یا زود دشمن جانم نشود، برای که لب باز کنم که هم خریدار کلمات و جملاتم باشد و هم آرام و قرارم، به که اعتماد کنم، قابل اعتماد کیست، کیست که هم قابل اعتماد باشد و هم قابل اعتقاد...

یکی از ارزشمندترین گردهمائی‌های صد درصد معنوی که به وضوح، روح و جان را همزمان صیقل داده و تاثیر بسزایی در رفتار و گفتار و آینده شخص ایفا می کند، مراسم معنوی اعتکاف است. همه ساله در ماه پرفیض و برکت رجب که پروردگار از آن بعنوان ماه خود و ماه ورود مطهر به ماه‌های عجیب و بی مثال شعبان و رمضان یاد کرده است؛ آنانی که دعوتنامه خدای خویش را دریافت کرده‌اند، در اماکن مذهبی مانند مساجد، حسینیه‌ها و بقعه متبرکه امام زاده‌ها سه روز (روزهای 13، 14، 15 ماه رجب) به امساک و عبادت می نشینند و بی وقفه و بی واسطه، هر آنچه سنگینی‌اش را در دل و جسم و روح خود احساس می کنند با خالق هسیت در میان گذاشته و به وضوح، جواب خالق یکتا را می شنوند.

دل‌ها جلا می یابند 
صبح گاه سیزدهم رجب، مساجد جامع بسیاری از شهرهای ایران اسلامی و بخصوص دانشگاه‌ها، شاهد حضور عاشقان شیفته ای است که به قصد اقامتی سه روزه، در این مکان مقدس حضور پیدا می کنند و به دور از دنیا و جلوه‌های دل فریب آن، در سفری از خانه خویش به خانه دوست شرکت جُسته و به راز و نیازِ با خدای بی نیازِ بنده نواز می پردازند.

اعتکاف، سنّت نیکوی دیرپایی است که از پیامبران به یادگار مانده و تا امروز ادامه یافته است. این برنامه معنوی، هر ساله مشتاقان و طرفداران بیش تری پیدا می کند؛ عبادتی که در خلوتِ انسان با پروردگار مهربان شکل می گیرد و دل‌های شیفتگان حضرتش را جلا می بخشد. آثار معنوی این حرکت ارزشمند چنان فراگیر و جذاب است که هرسال به تعداد معتکفان، به ویژه معتکفان جوان افزوده شده و راه هر نوع وسوسه شیطان‌های زمان بسته و مسدود می شود....

زنگار از چهره جان بزدایید
اسلام، دینِ انزوا و گوشه گیری نیست و حتی با آن به مخالفت پرداخته است، ولی از آن جا که دست و پا زدن در مسائل مادی و مشاغل روزمره و معاشرت با غفلت زدگان جامعه، تمایل به دنیا و تجمل گرایی را در انسان افزایش می دهد و گاه آدمی را از یاد حق و روی کردن به حقیقت و توجه به امور معنوی بازداشته و به خود مشغول می کند، در اسلام برنامه ای داوطلبانه برای برطرف ساختن این آفت روحی تدارک دیده شده که «اعتکاف» نام دارد. اعتکاف، از نظر لغوی مصدر باب افتعال از «عکف» است، که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. در دین اسلام، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود. 

انسان طبق وعده الهی در آیه ششم سوره مبارکه انشقاق، سرانجام به دیدار معبود نایل می شود. او برای رسیدن به محبت خداوند، باید راه عبادت حقیقی را در پیش گیرد و گاهی در انس با پروردگار، به گوشه ای خلوت پناه برد و دور از همه تعلقات دنیایی، لَختی در حال خود بیندیشد و با سوز دل و اشک چشم، زنگار و سیاهی را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت تامل کند. ادیان الهی با توجه به این نیاز روحی، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیت های اجتماعی فرا می خوانند، فرصت هایی را نیز برای خلوت کردن او با خداوند فراهم ساخته اند که یکی از این فرصت ها، همان اعتکاف است.

دوپینگی برای ایام امتحانات
اعتکاف در بین دانشجویان رونق بیشتری دارد، به گونه‌ای که هنوز مهلت ثبت نام به پایان نرسیده ظرفیت مساجد بسیاری از دانشگاه‌ها تکمیل شده است.

با توجه به اینکه مراسم اعتکاف از 13 تا 15 رجب همزمان با 2 تا 4 اردیبهشت ماه 95 برگزار می شود، مهلت ثبت نام در مساجد بیشتر دانشگاه‌ها به پایان رسیده و دانشجویان درحال آماده سازی و بستن بار، برای سه روز خلوت با خدای خود هستند. دانشجویانی که روزها در تلاش و درس به سر می برند و ایام امتحاناتشان هم نزدیک است، اما مشتاقانه برای معتکف شدن ثانیه شماری می کنند و ترجیح می دهند اگر لازم باشد، در کنار عبادت و بندگی خالصانه خود در این ایام پرفیض کمی هم درس می خوانند. آنها معتقدند درس خواندن در اعتکاف هم حال و هوای خود را دارد و گاهی حتی فکر بازتری برای یادگیری دارند.

زهرا دانشجوی سال سوم رشته مهندسی برق دانشگاه تهران است و درباره این مراسم می گوید: امسال دومین سالی است که با وجود همزمان شدن ایام اعتکاف با امتحانات میان ترم، شرکت در اعتکاف را انتخاب می کنم و جز اولین نفراتی هستم که ثبت نام کرده است. اعتکاف قوتی برای روح و جسمم می شود و می دانم که بعد از این ایام، بهتر از قبل می توانم ادامه دهم، به قولی با این مراسم دوپینگ می کنم برای ادامه راه پرپیچ و خم درس و امتحانات.

ظرفیت تکمیل است 
عباس هاشمی مسئول برگزاری مراسم اعتکاف دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برای مراسم اعتکاف این دانشگاه حدود 1300 نفر ثبت نام کردند که به دلیل محدودیت فضا با درخواست 700 نفر موافقت شد. هدف از اعتکاف این دانشگاه ایجاد بستری است تا معتکفان بتوانند اهداف زندگی خود را برای آینده ترسیم و تدوین کنند همچنین بتوانند بر مسائل درونی خود، تفکر و تامل داشته باشند.

نه تنها دانشگاه امیرکبیر بلکه دانشگاه‌های زیادی در اقصی نقاط کشور برای برگزاری این مراسم اعلام آمادگی و برخی حتی از ماه‌ها قبل نسبت به تکمیل ظرفیت مساجد خود اقدام کردند؛ از جمله این دانشگاه‌ها می توان به دانشگاه صنعتی شریف، تهران، علوم پزشکی ایران، تربیت مدرس، علم و صنعت، خواجه نصیر، امام صادق(ع) و دانشگاه‌های شهرهای بزرگی مثل اصفهان و مشهد اشاره کرد.

قشر همیشه در صحنه اعتکاف
حجت الاسلام حسین افتخاریان دبیر ستاد اعتکاف دانشگاهیان کشور با اشاره به مراسم اعتکاف دانشگاه‌ها، اظهار داشت: مراسم روح بخش اعتکاف با استقبال کم نظیری از قشر دانشگاهیان ثبت نام شده است و مساجد کل کشور آماده برگزاری این اجتماع مذهبی و نورانی هستند. تعداد 45 هزار دانشجو در مساجد دانشگاه‌های سراسر کشور در این مراسم نورانی شرکت می کنند که به دلیل کمبود گنجایش، برخی دانشجویان در مساجد شهر، معتکف می شوند. 

وی با بیان اینکه سخنرانی مذهبی، قرائت دعا، محافل انس با قرآن، حلقه های معرفت و آموزش تفسیر قرآن، از برنامه‌های این ایام است، گفت: بخشی از بودجه این مراسم از طریق بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها و قسمتی دیگر را خود معتکفان پرداخت می کنند.

پیامی از جانب اعتکاف 
پیام اعتکاف، به یاد خدا زیستن است. اعتکاف، گشت وگذاری است در کوچه پس کوچه های درون و گشتن در دنیای تو در توی دل و شناختن خود و مجاهده با نفس. روزهای اعتکاف، روزهای انس با پروردگار و بریدن از غیر و پیوستن به یار است. اعتکاف، هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و کام بندگی برگیریم. ایام اعتکاف، اهل عبادت را عید حضور است و اهل غفلت را روزنه ای به سوی نور.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار