کربی: بر سر راه بانک‌ها و مؤسسات خارجی برای همکاری با ایران مانع‌تراشی نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد به محکوم کردن حمایت ایران از شبکه های تروریستی در سراسر جهان ادامه می دهیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «جان کربی،» سخنگوی این وزارتخانه، در یک نشست خبری با خبرنگاران به گفتگو نشست. خبرنگاری از جان کربی پرسید: پل رایان (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) و دیگران نگران هستند وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در دیدار با ظریف خبر مهمی درباره تخفیف تحریم های ایران بدهد. آیا شاهد چنین خبر مهمی خواهیم بود؟

کربی در پاسخ گفت: من نمی خواهم قبل از نشست وزیر امور خارجه درباره گفتگوها و آنچه که در این نشست اتفاق خواهد افتاد حرفی بگویم. من می توانم تأیید کنم و انتظار دارم آنها درباره روند تخفیف تحریم ها و گزینه های پیش روی بانک ها و موسسات داخلی و خارجی براساس برنامه جامع اقدام مشترک و درک آنها برای تصمیم گیری بر اساس تخفیف تحریم ها گفتگو کنند.


خبرنگار گفت: ظریف در جلسات مختلف در آمریکا گفت که ایران می خواهد ببیند که دولت (آمریکا) درباره آنچه که اجازه داده شده است، فعال‌تر و شفاف‌تر باشد. آیا دولت تمایل دارد این کار را انجام دهد؟ در این زمینه فعال تر باشد؟

جان کربی گفت: من فکر می کنم ما در تشریح محتویات برنامه جامع اقدام مشترک و روش اعمال تخفیف تحریم ها فعال بوده ایم. ما همچنین به طور حتم به هیچ وجه در تلاش برای ایجاد مانع سر راه بانک ها  و موسسات خارجی که بر اساس روند تخفیف تحریم ها در حال همکاری و فعالیت های مشروع با ایران هستند، نیستیم.

کربی ادامه داد: ما علاوه بر این که چنین کاری انجام نمی دهیم همانطور که گفتیم تلاش می کنیم این مسئله را برای آنها تشریح کنیم. ما از کارشناسان خود خواسته ایم این مسئله را تشریح و به پرسش ها پاسخ دهند و نگرانی ها را رفع کنند. من با شما درباره نامه «استفان مال،» هماهنگ کننده ارشد آمریکا برای اجرای برجام، به فرمانداران و سران محلی در آمریکا گفتگو کردم. بنابراین ما این کار را در داخل و خارج از کشور انجام دادیم و به آن ادامه می دهیم.

وی افزود: تا جایی که من درباره نگرانی وزیر امور خارجه آمریکا می دانم وی به طور حتم درباره نگرانی های همتای ایرانی خود آگاه بوده است و به وضوح در این زمینه علاوه بر گفتگوهای علنی، به صورت محرمانه نیز صحبت کرده است. ما معتقدیم برای تشریح الزامات و مسئولیت ها و فرصت ها برای موسسات و بانک های خارجی بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، سخت در حال تلاش هستیم.

خبرنگار پرسید ممکن است شاهد بوده باشید که ایران و وزیر امور خارجه این کشور از  تصمیم روز گذشته دادگاه عالی درباره خسارت ها راضی نیست. آنها پرداخت غرامت را دزدی نامیدند. برداشت و تصمیم شما در این زمینه چیست؟

جان کربی در ادامه مدعی شد: با این تفسیر موافق نیستیم. همانطور که دیروز گفتم نخست آن که این حکم غیرقابل پیش بینی نبود و براساس مواضعی است که ما پس از درخواست این قانون برای پرداخت غرامت در سال 2012 گرفتیم. ما همواره از پرداخت غرامت برای خانواده ها در این مورد حمایت کردیم و من دیروز گفتم و امروز بار دیگر تکرار می کنم که ما به طور حتم با خانواده هایی که عزیزان خود را در حملات تروریستی مورد حمایت ایران از دست دادند،ابراز همدردی می کنیم و همانطور که این کار را انجام می دهیم به محکوم کردن حمایت ایران از شبکه های تروریستی در سراسر جهان ادامه می دهیم.

خبرنگار پرسید آیا فکر می کنید وزیر امور خارجه آمریکا و ظریف درباره نحوه برخورد با این مسئله به توافق برسند؟ آیا مقامات خزانه داری نیز در این دیدار خواهند بود؟

جان کربی گفت: من به طور حتم نمی توانم بگویم چه چیزی از نشست فردا حاصل خواهد شد. قرار است تصمیمات و پیشنهادهای سختی مطرح شود.

وی افزود: بنابراین اجازه دهید نشست انجام شود. سپس متوجه خواهیم شد که چه نتیجه ای داشته است. اما می توانم به شما اطمینان دهم که کری با ظریف برای درک نگرانی های او  و نگرانی های تهران در خصوص روند تخفیف تحریم جهت انجام فعالیت مشروع با ایران گفتگو خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار