به بهانه سفر جاکوب زوما به تهران پس از 37 سال/

ایران دروازه استراتژیک آفریقا به سوی آسیا، اروپا و خاورمیانه

جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از 37 سال، عصر امروز در صدر هیاتی عالی‌رتبه وارد تهران می‌شود.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "جاکوب زوما" رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی پس از 37 سال به دعوت رسمی روحانی رئیس جمهور کشورمان، عصر امروز شنبه( 4فروردین ماه) در صدر هیاتی عالی‌رتبه وارد تهران می‌شود.

پیش از این قرار بود سفر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به ایران در 7 اسفندماه سال 94 انجام شود که به‌دلیل مشغله‌ی کاری وی به تعویق افتاد. به هرحال زوما اکنون به همراه هیاتی 180 نفره متشکل از وزرای کابینه‌اش و گروهی از فعالان اقتصادی کشورش راهی تهران است تا در دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان، زمینه‌های تعمیق پیش از پیش روابط دوجانبه تهران و پورتوریا را مورد بررسی قرار دهد و چندین سند همکاری اقتصادی و تجاری را هم بین مقامات دو کشور به امضا برساند.


ایران دروازه استراتژیک آفریقا به سوی آسیا، اروپا و خاورمیانه


آبان‌ماه گذشته هم "سِیریل رامافوزا" معاون اول رئیس‌‌جمهور آفریقای جنوبی به‌همین‌ منظور به ایران آمده بود. وی در سفر خود با اسحاق جهانگیری دیدار کرد. معاون اول رئیس جمهور کشورمان در این دیدار یادآور شد که ایران با حزب کنگرهٔ ملی آفریقا در دوران سخت مبارزه با آپارتاید نیز روابط دوستانه‌ای داشته است. وی همچنین با تأکید بر اهمیت گسترش روابط تجاری و اقتصادی ویژه با آفریقای جنوبی تصریح کرد: پس از توافق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ شاهد رقابت شدید کشورهای غربی و اقتصادهای پیشرفته در دستیابی به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران هستیم٬ اما برای ایران کشورهای دوست همچون آفریقای جنوبی در اولویت قرار دارند.

رامافوزا سپس به دیدار روحانی هم رفت که وی هم گسترش همکاری با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: تهران در چارچوب این سیاست اصولی، همواره از گسترش روابط با آفریقای جنوبی در همه زمینه‌های مورد علاقه، استقبال می‌کند. رئیس جمهور همچنین دفاع ملت و دولت ایران از استقلال و حقوق ملت آفریقای جنوبی تاکید و اضافه کرد، ایران همواره آفریقای جنوبی را به عنوان کشور دوست و همراه خود دانسته و از مواضع انقلابی و استقلال‌طلبانه مردم این کشور حمایت کرده است.


ایران دروازه استراتژیک آفریقا به سوی آسیا، اروپا و خاورمیانه


معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: ملت آفریقای جنوبی هیچ‌گاه کمک‌ها، حمایت‌ها و مواضع ایران در دوران مبارزه با نژادپرستی را فراموش نمی‌کند. وی با اشاره به رویکردهای یکسان دو کشور در مسایل گوناگون دوجانبه و بین‌المللی، این مواضع مشترک را موجب تحکیم مناسبات دانست و تاکید کرد ما خواستار ارتقاء همکاری‌های مشترک و روابط بر اساس منافع مشترک با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

روابط سياسی و اقتصادی تهران_پورتوریا که پس از پيروزی انقلاب اسلامی و مخالفت‌های ايران با سياست‌های نژادپرستانه دولت پرتوريا به طور کامل قطع شده بود، با روی کارآمدن دولت نلسون ماندلا و پايان سياست‌های نژادپرستی در اين کشور از سر گرفته شد و به سرعت رشد کرد و اينک هم خطوط منظم حمل بار دريايی از بندرعباس به بندر دوربان توسط ناوگان کشتيرانی جمهوری اسلامي ايران برقرار است‎. حجم مبادلات تجاری بين دو کشور هم در طول سال‌های گذشته افزايش يافته ولی کماکان پتانسيل‌های بسياری برای تقويت مناسبات بازرگانی دوجانبه به ويژه در بخش فعاليت‌های فنی و مهندسی، راه‌سازی و انتقال تجربيات صنعتی وجود دارد.

طي سال‌های گذشته فرش دستباف و سایر کف‌پوش‌ها‎, نفت‌خام و فرآورده‌هاي وابسته‎, آهن‌آلات سنگين‎, خشکبار‎, کاشی و سراميک‎, پارافين‎, کائوچو‎, آهک‎, گوگرد‎, سنگ‌های ساختمانی‎, مصنوعات پلاستيکی مهمترين کالای ايرانی بوده‌اند که به بازار مصرف آفريقای جنوبی راه يافته‌اند‎. در مقابل شکرخام‎, ذرت‎, الياف اکريليک‎, توتون و تنباکو‎, سنگ تيتان‎, مواد شيميايي‎, گرافيت‎, محصولات کشاورزی‎ مهمترين محصولات صادراتی آفريقای جنوبی به ايران را تشکيل داده‌اند‎.

به نظر می‌رسد که آفريقای جنوبی به لحاظ موقعيت خاص جغرافيايی و عضويتش در سازمان جهانی تجارت می‌تواند دروازه خوبی برای ورود کالاهای ايران به بازار جنوب آفريقا باشد‎. انتقال خطوط توليد برخی از مصنوعات ايران که در کشورهای همسايه آفريقای جنوبی خريدار مناسبی دارد‎, مساله هزينه نقل و انتقال و زمان ارسال کالا به جنوب آفريقا را نيز حل می‌کند‎. 


ایران دروازه استراتژیک آفریقا به سوی آسیا، اروپا و خاورمیانه


"ویلیام مکس فلمن وایتهد" سفیر آفریقای جنوبی در ایران هم طی اظهاراتی درباره زمینه‌های گسترش پیش از پیش مناسبات دوجانبه تهران و پورتریا عنوان داشت: آفریقای جنوبی، ایران را به عنوان دروازه استراتژیکی به سوی آسیا، اروپا و خاورمیانه می‌بیند، لذا ارتقای روابط اقتصادی در سایه روابط سیاسی می‌تواند منجر به باز شدن مسیر آفریقای جنوبی به سوی کشورهای آسیایی و اروپایی و همچنین باز شدن مسیر ارتباط ایران به کشورهای آفریقایی شود.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران با تاکید بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با ایران ابراز امیدواری می‌کند که همکاری دو جانبه ایران و آفریقای جنوبی در بخش‌های مختلف به ویژه صنایع دریایی، کشاورزی و گردشگری افزایش یابد. پیش از این هم وی در دیدار با عزیزالله شهبازی معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان، با تشریح مشترکات اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی گفته بود که ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ممتاز در منطقه و پایداری امنیت، مورد توجه کشورهای آفریقایی به خصوص آفریقای جنوبی است.

اکنون هم که توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 به ثمر رسیده و تهران به کانون رفت‌و‌آمدهای هیات‌های عالی‌رتبه خارجی تبدیل شده، به‌نظر می‌رسد که مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر به استفاده بهینه از فضای موجود بپردازند و تلاش کنند با توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی-سیاسی با کشورهای مختلف و تقویت مقوله صادرات کالاهای ایرانی به اقصی‌نقاط جهان به حل مشکلات اقتصادی جامعه بپردازند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار