آسیا تایمز: ترمیم احتمالی روابط تهران- واشینگتن، زنگ خطری برای ریاض و مسکو

به باور کارشناسان، تصمیم دولت اوباما برای ورود به تجارت هسته‌ای با ایران و تشویق کشورهای اروپایی برای ازسرگیری معاملات تجاری با این کشور، منافع حیاتی روسیه را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وب‌سایت آسیا تایمز در مطلبی به قلم «ام.کی بادراکومار» نوشت: تصمیم وزارت انرژی آمریکا برای خرید یک ماده استراتژیک از ایران که خودش قادر به تولید آن نیست، به موضوعی ژئوپلیتیک تبدیل شده است. این قرارداد فقط 8 میلیون و 600 هزار دلار ارزش دارد و شامل خرید 32 تن آب‌سنگین از سازمان انرژی اتمی ایران است؛ اما آنچه واقعیت دارد این است که آمریکا نه تنها به بلوک جدیدی برای تأمین این ماده در خاورمیانه دست‌یافته است، بلکه توافق هسته‌ای ایران را ملزم می‌کند تا ذخایر آب سنگین خود را به کمتر از 130 تن کاهش دهد.

در حال حاضر کانادا و هند بزرگ‌ترین متقاضیان آب سنگین برای مصارف غیرهسته‌ای در جهان هستند. با این وجود، به نظر می‌رسد آمریکا با خرید سه‌چهارم آب سنگین مورد نیاز خود از ایران، بزرگ‌ترین خریدار آب سنگین از ایران شود. همچنین این رویه در راستای کاهش ذخایر آب سنگین ایران است.

از سوی دیگر، آزمایشگاه ملی ساوانا ریور در ایالت جورجیای آمریکا که تا سال 1981 (1360) به تولید آب سنگین و تحقیقات بر روی باکیفیت‌ترین نوع آن می‌پرداخته، پس از تحقیقات گسترده روی آب سنگین اراک، آن را به عنوان بهترین نوع آب سنگین در جهان قلمداد کرده است. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا اظهار داشته است شناسایی و کشف مناطق مختلف برای خرید آب سنگین در رأس امور آمریکا قرار دارد. در حال حاضر ایران با همکاری آمریکا و چین،تغییر پیکربندی رآکتور اراک را برای حذف تولید پلوتونیوم آغاز کرده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: طی دیدار روز جمعه هفته گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکاو همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف، هر دو طرف در خصوص برقراری معاملات تجاری با شرکت‌های ایرانی که مشمول تحریم نمی‌شوند، به اتفاق نظر رسیدند. ایجاد روابط بانکی و دسترسی به منابع مالی فریز شده ایران از دیگر نکات مورد بحث دو طرف بود. الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از توافق فروش آب سنگین اراک به عنوان فرصتی برای رفع نیازهای داخلی آمریکا و در عین حال کمک به ایران برای اجرای تعهدات هسته‌ای یاد کرد. با این حال رمزگشایی از زبان دیپلماسی ایران و آمریکا چندان آسان نیست. هرچند تمایل تهران و واشینگتن به برقراری تعامل و گسترش آن است، اما انعکاس آن با تأخیر روبرو است و به کندی پیش می‌رود. این روند را می‌توان از نتایج مثبت مذاکرات کری و ظریف در نیویورک پس از 4 دهه دریافت.

در همین راستا باز شدن درهای مذاکرات تهران و واشینگتن به سوی باغی پرگل، زنگ خطری برای ریاض و مسکو محسوب می‌شود. خبرگزاری روسی اسپوتنیک با پوشش گسترده سفر اوباما به ریاض، گردوخاکی تبلیغاتی به پا کرد و از این سفر به عنوان تحکیم «اتحاد جدید ضد تهران» یاد کرد؛ اتحادی که متشکل از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مصر، ترکیه و رژیم صهیونیستی است.

روزنامه بانفوذ «کومرسونت» چاپ روسیه نیز پس از دیدار کری و ظریف در روز جمعه نوشت: مسکو و تهران با اختلافات متقابلی مواجه شده‌اند که سوریه در رأس این تناقضات قرار دارد. واگرایی در بازار جهانی نفت و انتخاب ایران به عنوان بهترین بازار سرمایه گذاری نفتی پس از لغو تحریم‌ها، عرصه را بیش از پیش برای مسکو تنگ خواهد کرد.

نگارنده در پایان این مطلب آورده است: تصمیم دولت اوباما برای ورود به تجارت هسته‌ای با ایران و تشویق کشورهای اروپایی برای ازسرگیری معاملات تجاری با این کشور، به شدت منافع حیاتی روسیه را تهدید می‌کند. جای تعجب نیست مسکو این حرکت را یک تعامل راهبردی میان ایران و آمریکا تلقی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار