ساری،

ضایعات مرکبات شب عید 7 یا 25 درصد؟

بخشی از پرتقال هایی که پارسال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده بود تا مهمان سفره نوروزی ایرانی ها باشد با تبدیل شدن به ضایعات از چرخه مصرف خارج شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مرکبات میوه ای خوش آب و رنگی که در 11 استان کشورمان تولید می‌ شود و مازندران با تولید 2میلیون و200 هزار تنی 47 درصد مرکبات کشور را به خود اختصاص داده است این روزها به بحث داغی تبدیل شده است.

حکایت فاسد شدن پرتقالهایی که برای مصرف شب عید ذخیره سازی شده بود اما سر از سفره ها در نیاورد واکنش های متفاوتی را در بین مسئولان مازندرانی به دنبال داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 40 هزار تن مرکبات برای نوروز امسال ذخیره شده بود معتقد است 7 تا 8 درصد این میزان به دلیل جابه جایی و حمل و نقل تبدیل به ضایعات شده است.

با یک حساب ساده و سرانگشتی متوجه می شوید که از 40 هزار تن مرکبات با 7 درصد ضایعات حدود دو هزار و 800 تن فاسد شد و اگر قیمت هر کیلوگرم پرتقال را 2هزار تومان در نظر بگیریم چیزی حدود 5 میلیارد و 600 میلیون تومان پرتقال دور ریخته شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اما میزان ضایعات پرتقال شب عید را چیزی حدود 20 تا 25 درصد اعلام می کند یعنی چیزی حدود 10 هزار تن مرکبات که برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده بود فاسد و دور ریخته شد.

محمد رضا شعبانی، بی تجربگی سازمان تعاون روستایی در خرید مرکبات، نبود شبکه منظم توزیع و تحویل زود هنگام مرکبات به استان ها را از جمله دلایل این ضایعات اعلام کرد و گفت: مرکبات تولیدی مازندران اسفند هر سال به استان ها صادر می شد اما در سال 1394 این مرکبات دی ماه به استان ها ارسال شد.

وی گفت: پرتقال از مازندران تا به بازار هدف برسد چند بار دست به دست چرخید و به دلیل اینکه از مدت ماندگاری و تازه خوری آن روزهای زیاد گذشت، در نتیجه میوه ها فاسد شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه پارسال برای نخستین بار توزیع میوه شب عید به شرکت تعاونی روستایی سپرده شده بود، گفت: شرکت تعاونی روستایی نتوانست شبکه توزیع میوه را به طور مناسب طراحی کند.

حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اما می گوید وزارت جهاد کشاورزی و با مباشرت سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام به ذخیره ‌سازی میوه شب عید سال کردند و هر گونه فاسد شدن و امحا پرتقال مرتبط با شبکه های تعاون روستایی مازندران کذب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلیل ارسال زود هنگام پرتقال به استانها را جلوگیری از بی نظمی و فعالیت دلالان در بازار مرکبات و جلوگیری از تکرار سوء استفاده مالی برخی از سورتینگ داران و باغداران اعلام کرد و گفت: برخی از سورتینگ داران و باغداران در سال 93 برای افزایش قیمت پرتقال شب عید از تحویل و ارسال به موقع پرتقال به استانها خودداری کردند.

حیدرپور افزود: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده مالی و افزایش قیمت، وزرات جهاد کشاورزی تصویب کرد که پیش از اسفند این محصول به بازار مصرف ارسال شود.

وی گفت: طبق مجوز کمیته راهبردی استان ها، همه میوه های ذخیره شده توسط شبکه های تعاون روستایی در ایام نوروز توزیع و مصرف شد و حتی یک کیلوگرم سیب و پرتقال در انبارها باقی نمانده است.

حال آنکه فرصت ها یکی پس از دیگری برای استانی که قطب تولید مرکبات کشور است، می گذرد، 30 درصد باغات مرکبات استان فرسوده است و وضعیت بسته بندی و صادرات و کنسانتره همچنان حرکت لاک پشتی دارد، در حالی که مسولان امر بر سر آمار و ارقام فاسد و امحا ضایعات مرکبات صحبت می کنند و هنوز به جمع بندی و نظر یکسان نرسیده اند و کشورهای هدف بازار داخلی کشورمان را هدف گرفته اند.

میوه های قاچاق یا غیر قاچاق کشورهای اندونزی، اروئوگه ، پاکستان، برزیل و تایلند راه ورود به بازار ایران را یاد گرفتند و میوه های کشورشان با طی مسافت طولانی بسیار زیبا، تمیز و بدون کمترین ضایعات در بازار عرضه و به دست مصرف کننده می رسد و مصرف کننده هم راضی است، اما کشاورز نگران دسترنج و زحمت و حرفه آبا و اجادی است.

انتهای پیام/



برچسب ها: ساری ، پیدا ، پرتقال ، تنظیم ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.