واقعیت 2 میلیارد دلار را چه کسی می‌داند؟!احمدی‌نژاد یا روحانی؟

اخیرا طیف جدیدی از ابعاد مختلف برجام به منصه ظهور رسیده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اینکه برجام روزهای پر فراز و نشیبی را از زمان انعقاد طی کرده، همچنان تلاطم، در بندهای آن به چشم می‌خورد به طوری که نزول آن از مرکب گمانه زنی‌ها تا اندازه‌ای دشوار شده است.

اخیرا طیف جدیدی از ابعاد مختلف برجام توسط برخی کارشناسان به منصه ظهور رسیده و بنا دارد پرده از نگرش‌هایی بردارد که بوی تند انتقاد می‌دهند. گاهی این تفاهم نامه از سوی آنان به موجودی بدل می‌شود که 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلعیده و گاه شباهت به معجزه‌ای 3 ماهه پیدا می‌کند که در طول حیات خود توانسته دستاوردهای اعجاب انگیزی برای ساماندهی کشور به ارمغان بیاورد. 


آمریکا اموال ایران را مصادره کرد

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برجام را افتخاری سیاسی- حقوقی می‌داند. به اعتقاد وی در زمان پیش از برجام به قرن نوزدهم رفته بودیم، همه چیز از طریق صرافی‌ها حل و فصل می‌شد و تمام کانال‌های بانکی، بیمه‌ای دنیا به روی ایران بسته بود. اما اکنون زنجیرهای تحریم گسسته شده، روابط بانکی بین بانک‌های ایران و بانک‌های جهان، یکی پس از دیگری گشوده و سفر به هر کشور، قرارداد با بانک‌های دیگر را به دنبال دارد.


معامله‌ای که معادلات را بر هم زد/


این در حالی است که ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون "تقریباً هیچ" دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. به اعتقاد وی ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط ‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

به استناد اظهارات سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان می‌نویسد: از برجام نه فقط در عرصه واقعیات غیر از خسارت محض و تحقیر کشورمان چیزی دیده نمی‌شود، بلکه دولتمردان دست اندرکار و مسئول نیز بر ناکامی برجام تاکید می‌ورزند. رئیس جمهور، منتقدان را به خاطر نادیده گرفتن دستاوردهای برجام ملامت می‌کنند اما مگر این دستاوردها جن است که برای کسی قابل دیدن نباشد، تازه ترین نمونه این ابراز ناکامی، اظهارات آقای سیف است که دستاوردهای برجام را "تقریبا هیـچ" ارزیابی کردند. 

معامله‌ای که معادلات را بر هم زد/

با این حال روحانی همچنان بر اظهارات خود مبنی‌بر راه‌گشایی برجام در رونق کشور پایبند است. وی با اعلام بهبود وضعیت اقتصادی، ارتباط با بانک‌های سایر کشورها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشور، خبر بازدهی زودهنگام این تفاهم نامه پرماجرا را منتشر کرد اما صدور ناگهانی رای دیوان عالی آمریکا مبنی بر حکم پرداخت حدود 2 میلیارد دلار از محل دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های کشته شدگان بمب گذاری سال 1983، تار و پود معادلات رئیس جمهور در این معامله را تحت تاثیر قرار داد و برجام را به چالشی دیگر فراخواند. چالشی که باعث شد کلاف پاسخگویی به این بحران‌، بار دیگر دست به دست شود.


 "احمدی نژاد" عامل توقیف دارایی های ایران شد

در پی این روند هر یک از دولتمردان روحانی با دفاعیات خود کوشیدند تب و تاب سوزان این جریان را تا اندازه‌ای فرو بنشانند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اعتقاد بر اینکه بعضی‌ها ذوق می‌کنند که این اتفاق به این دولت مرتبط است، نقش دولت را در این اتفاق بی‌اثر می‌داند و اعلام می‌کند در "دولت قبل در دوره‌ای تصمیم گرفته شد بخشی از منابع بانک مرکزی در اروپا مدیریت شود. بنابراین با بی تدبیری کامل دو میلیارد دلار اوراق آمریکایی خریداری شد و در بانک اروپایی نگه داشته شد، از این رو آمریکا به راحتی توانست ابتدا این اوراق را مسدود و سپس آنها را مصادره کند".


معامله‌ای که معادلات را بر هم زد/

از سویی دیگر حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای، سرمایه‌گذاری مسئولان سابق بانک مرکزی، در آمریکا به عنوان یک کشور متخاصم را بی‌احتیاطی قلمداد می‌کند و معتقد است چنین عملکردی با سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نبوده و خارج کردن این اموال با شروع روند تحریم‌های شدید مالی و بانکی آمریکا از سال 2006 میلادی، کاملا متصور بود که به تحریم بانک مرکزی می‌انجامد و این یک بی‌احتیاطی روشن بود. باید گفت دولتمردان روحانی در این راستا، تنها حکم دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند و معتقدند با استفاده از تمامی ابزارهای دولتی نسبت به پس گرفتن پول و اصل سود آن اقدام خواهند کرد اما از نقشه راه دولت در این میانه به طور رسمی رونمایی نشده است.

اینکه همواره دولت‌های سابق بایستی مسئولیت چالش‌های دولت‌های حاضر را تقبل کنند حکایت جدیدی نیست، بلکه سنت ناخوشایندی است که در بُن هر دولت سرایت می‌کند و قطب‌های آن را با آشفتگی روبه‌رو می‌سازد. نمونه‌ای شاخص در این جریان زمانی مشخصا جلوه‌گری می‌کند که علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور سابق درباره اتهامات دو میلیارد دلاری که به دولت متبوع خود وارد شده بود، توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

وی 
اتهامات معاون اول رئیس جمهور و دیگران علیه دولت قبل که در ارتباط با مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مطرح شده بود را نه تنها رد می‌کند بلکه در ادامه اظهارات خود می‌افزاید، " آقایان به جای آنکه حملات خود را متوجه دولت آمریکا کنند، جهت آن را به داخل کشور برگردانده و با تخریب دولت قبل، می‌خواهند پایبندی خود را به برجام و توافق به عمل آمده، اثبات کنند، پس از سفر آقای ظریف وزیر امورخارجه و آقای ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به نیویورک و واشنگتن، مقامات عالیرتبه دولت یازدهم با دستپاچگی حیرت انگیزی، هجمه علیه دولت قبل را افزایش داده‌اند."

جوانفکر در ادامه اظهارات خود با انتقاد از اینکه قریب سه سال است مقامات رسمی در دولت کنونی با استفاده از انبوه وسایل ارتباط جمعی در اختیار، به اتهام زنی و حتی توهین علیه دولت قبل مشغولند معتقد است، آنان اخیرا نیز با اطمینان از یک حاشیه امن معنادار، به روند اتهام زنی‌های خود و تبلیغات مسموم علیه دولت‌های نهم و دهم ابعاد تازه ای داده‌اند. 

ناگفته پیداست که هر عمل تهاجمی، واکنشی تدافعی را در پی خواهد داشت از این رو باید از هجوم اغتشاش و ناآرامی جلوگیری کرد و در فضایی به دور از اتهامات، سازوکار اساسی را با نگاهی واقع‌بینانه بررسی کرد. در کارشکنی های دامنه دار آمریکا علیه ایران شکی نیست اما مسئولان در شرایط پس از برجام باید به گونه ای رفتار کنند که اقتصاد به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کند تا راهی برای توسعه و پیشرفت روز افزون کشور فراهم شود.

گزارش از مژگان یونسی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
دولت تدبيرشو نشون داد اين دولت فقظ تهمت ميزنه درود بر محمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
احمدی نژاد برگرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
عشق فقط یه کلام احمدی نژاد وسلام
Germany
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
احمدی نژاد راست میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
درودبراحمدی مردمی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
درورد بر احمدی نژاد مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما خانواده ایی به احمدی نژاد رای خواهیم داد.
آخرین اخبار