بازی تولیدکنندگان نفت با بهای طلای سیاه

گالف‌نیوز در گزارشی تولیدکنندگان اوپکی و غیر اوپکی را مسئول نوسانات بازار نفت خواند.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گالف‌نیوز، همیشه دلیلی برای نوسانات بازار نفت وجود دارد. برای مثال نتیجه بخش نبودن مذاکرات دوحه که بین تولید کنندگان اوپکی و غیر اوپکی به منظور فریز کردن تولید طلای سیاه در سطح ژانویه 2016 برگزار شد، فوراً بهای نفت را به مقدار زیادی کاهش داد.

البته اعتصاب کارکنان کویتی که از عرضه روزانه 1.3 میلیون بشکه نفت به بازار جلوگیری کرد، بهای طلای سیاه را به سرعت افزایش داد. به طوریکه بهای نفت خام برنت به 45.80 بشکه در 20 آوریل افزایش یافت، البته روز دوم بهای نفت به 44.53 دلار کاهش یافت.

همزمان با این وقایع، مشکلات خط لوله در نیجریه نیز موجب حذف 0.44 میلیون بشکه در روز شد. همچنین ادامه تنش‌ها میان بغداد و کُردها مانع عرضه 0.15 میلیون بشکه نفت در روز به بازار شد.
اما باید توجه داشته باشیم که قطع شدن عرضه نفت به بازار موقتی بوده و باز هم تولید و عرضه آن ادامه دارد. در نتیجه مشکل عرضه مازاد این ماده به بازار جهانی همچنان پابرجا است و بهای طلای سیاه را کاهش می‌دهد.

از 16 فوریه که عربستان سعودی و روسیه برای فریز کردن تولید نفت در سطح ماه ژانویه به توافق رسیدند، پیش‌بینی‌ها در خصوص بازار نفت مثبت بوده است. بهای سبد نفتی مرجع اوپک از بشکه‌ای 29.35 دلار به 40.11 دلار در 20 آوریل رسید. اما روند کاهش یا افزایش بهای نفت پر از فراز و نشیب است و به بیانیه‌های روزانه کشورهای موثر بر بازار طلای سیاه بستگی دارد.

ایران:

با اینکه شکست گفتگوهای دوحه با توجه به تنش‌های ایران و عربستان قابل پیش‌بینی بود، شرکت‌کنندگان امیدوار بودند تا زمان تشکیل جلسه راه‌حلی پیدا شود. اما ایران از شرکت در جلسه امتناع کرد و عربستان تنها به شرط مشارکت ایران در این طرح، آنرا می‌پذیرفت.

اما نکته اینجا است که هنوز هم بیانیه‌های منتشره از سوی مقامات بر کاهش یا افزایش بهای نفت موثر هستند. برخی مقامات سعودی به افزایش تولید طلای سیاه تهدید می‌کنند، این در حالی است که مشاور وزیر نفت عربستان ماه آوریل در پاریس اعلام کرد علی‌رغم شکست مذاکرات دوحه هنوز هم امکان همکاری وجود دارد.

وزیر نفت نیجریه نیز اعلام کرد گفتگوهایی را با عربستان، ایران و دیگر تولیدکنندگان برای دستیابی به توافقی در جلسه بعدی (ژوئن) انجام می‌دهد. روسیه در واکنش به بیانیه عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت، اعلام کرد سطح تولید خود را در سال 2016 افزایش خواهد داد. این در حالیست که وزیر نیجریه برای جلوگیری از تحریک شدن دیگر تولیدکنندگان به افزایش تولید نفت، سعی دارد تمام طرفین را به مذاکرات برگرداند.

تولیدکنندگان غیر اوپکی:

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد شرایط بازار نفت تا اواخر سال بهتر می‌شود که افزایش ارزش طلای سیاه را در پی خواهد داشت. در این گزارش آمده است «بازار نفت در نیمه دوم سال جاری به تعادل می‌رسد.»

همچنین در این گزارش آمده: کاهش تولیدات غیر اوپکی سریعتر از حد انتظار اتفاق افتاده است. به طوریکه کاهش احتمالی تولید نفت در سال جاری به 0.73 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بنابر گزارش‌ها تولید نفت آمریکا در هفته اول آوریل 8.97 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. این میزان از اکتبر 2014 کمترین سطح تولید بوده است. اما بهتر است ساده لوح نباشیم. بدون تلاش جدی برای فریز کردن سطح تولید نفت، افزایش عرضه روسیه و اعضای اوپک بسیار زیاد خواهد بود. این روند نوسانات زیادی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار