باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا هلیکوپتر "RAH-66" عملیات نظامی در سوریه انجام خواهد داد؟ + تصاویر و مشخصات

"RAH-66" یک هلیکوپتر تهاجمی است که توانمندی‌های گسترده‌ای دارد.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هلیکوپترها نقش مهمی در پیشروی  نیروهای سطحی در جنگ‌های کلاسیک و ناهمگون دارند که البته می‌توانند یک جنگ پیروز را نیز رقم بزنند.

نقش مهم هلیکوپترها را می‌توان به خوبی در جنگ سوریه دید که بالگردهای "کاموف-52" و "میل 24" و "میل 28" توانستند تروریست‌های تفکیری را عقب برانند و این نشان دهنده توفیق و اهمیت بالگرد در میدان نبرد است.

اما یکی از بالگردهایی که ایالات متحده آمریکا از اوسط دهه 90 از آن استفاده می‌کند،  هلیکوپتر "RAH-66" بوده که  خصوصیاتی ویژه‌ای داشته و در ذیل به آن می‌پردازیم.


***ویژگی‌های بالگرد  "Rah-66"

هلیکوپتر  "RAH-66"  یک بالگرد ساخت ایالات متحده آمریکاست که از سال 1996 به خدمت ارتش این کشور درآمده است. بالگرد "RAH-66" طول بیش از 14 و ارتفاع بیش از 3 متر، وزن  4 تن، وزن همراه با تسلیحات قریب به 5 تن، سرعتی بیش از 300  کیلومتر برساعت دارد و دارای اسلحه  20 میلی متری بوده و توانایی حمل موشک‌های هوابه هوا و ضد تانک را دارد.

بدنه بالگرد   "RAH-66"  به گونه ای طراحی شده که از بازتابش امواج راداری جلوگیری می‌کند (رادار گریز) و   قابلیت  آن را دارد که بیش از 8 فروند انواع موشک  "هوا به هوا" و "ضد تانک" را شلیک کند. 

آیا هلیکوپتر

آیا هلیکوپتر

برای کاهش سطح مقطع راداری، تمام تسلیحات این بالگرد در محفظه های داخلی حمل می شوند؛ حتی توپ ۲۰ میلیمتری هلیکوپتر در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی گیرد چرخیده و پشت برجک جای می گیرد. تمام بخش کناری که از مواد مرکب است؛ صاف و بدون انحنا بوده و در ساختمان برجک و پوشش موتور نیز از همین رویه پیروی شده است.

تجهیزات عملیاتی این بالگرد شامل سیستم دید در شب برای خلبان، سیستم های الکترونیکی شناسایی و رصد اهداف، سامانه های هدف یابی ، سیستم راداری و سامانه های فرماندهی اتصال به  "RAH-66" به هلیكوپتر های دیگر و مركز فرماندهی این پرنده را با شبكه ی ماشین های جنگی موجود در میدان های نبرد دیجیتالی یكپارچه می كند .  مقطع راداری هلیکوپتر بسیار پیشرفته و انعطاف پذیر بوده و می تواند به اهداف بسیار نزدیک شود.


سایت آرمای تکنولوژی (Army-Technology) درباره  هلیکوپتر "RAH-66" عنوان داشت:  "RAH-66" یک بالگرد تهاجمی بوده که ساخت شرکت "بوئینگ" و "سایکورسکی" است و اختصاصی برای ارتش ایالات متحده آمرکا ساخته شده است.

این سایت ادامه داد: طراحی و ساخت این بالگرد از سال 1996 آغاز شده و حدفاصل سال‌های 2000 تا 2006 تولید "ورژن‌های" پیشرفته‌تر و توسعه ‌یافته‌تر صورت گرفته است.

سایت آرمای تکنولوژی (Army-Technology) با اشاره به برخی انتقادات درباره "RAH-66" گزارش داد: براساس مصوبه اصلاحیه بودجه کنگره آمریکا قرار بر پایان دادن پروژه   "RAH-66"
بوده که ارتش برنامه‌هایی برای خرید 800 فروند هلیکوپتر از نوع مذکور را داشت.

این سایت  تاکید کرد:  وظیفه هلیکوپتر   "RAH-66"؛  "تشخیص و شناسایی اهداف"، "انتقال دیجیتالی اطلاعات" و "ایجاد شرایط بهینه"  برای حمله  "نیروهای سطحی" است.


آیا هلیکوپتر


آیا هلیکوپتر



 سایت آرمای تکنولوژی (Army-Technology)  یادآور شد: بدنه کامپوزیت هلیکوپتر مذکور توانایی مقابله با تیربارهای سنگین 23 میلی‌متری را دارد و همچنین این بالگرد به شلیک اسلحه 12.7 میلی‌متری نیز مقاوم است.

سایت  مذکور  عنوان  داشت: این هلیکوپتر می‌تواند انواع موشک‌های "سطح به سطح"  و "موشک‌های ضد تانک"  همچون "میسترال"، "تاو" و   "هلفایر"  را حمل و شلیک کند.

کارشناسان اعتقاد دارند که "RAH-66"  جایگزین بسیار خوبی برای هلیکوپترهای با سابقه همچون "آپاچی" بوده و می تواند از سال 2040 به بعد نقش مهمی را در ارتش ایالات متحده آمریکا ایفا کند .

بالگرد  "RAH-66"  اولین هلیکوپتر ساخته شده بر اساس تکنولوژی  "رادار گریز" است و این قابلیت سبب می شود که بالگرد بتواند خود را ۴۰% بیشتر به هدف نزدیک کند.


آیا هلیکوپتر


** بالگرد "RAH-66" چه تسلیحاتی را می تواند حمل کند؟

"توپ 20 میلیمتری"؛ "تسلیحات هوشمند ضد زره"   همچون  "موشك ضد تانك هلفایر(اتش جهنم)" و  موشك هوا به هوای "استینگر" از  تسلیحات  قابل  حمل توسط  "RAH-66" است.

برد این هلیكوپتر با مخازن سوخت داخلی بیش از 250 ناتیكال مایل و با مخازن سوخت خارجی كه در صورت لزوم روی "بالچه های جدا شونده" نصب می شوند به بیش از 1000 ناتیكال مایل افزایش می یابد.

"RAH-66"  یک بالگرد با خصوصیات تهاجمی و جاسوسی بوده که می‌تواند در محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی نیز به عملیات خود ادامه دهد و وظایف محوله را به خوبی پیگیری کند.


**آیا هلیکوپتر "RAH-66" در سوریه عملیاتی می شود؟

ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر اقدامات مهمی برای دخالت در سوریه انجام داده و بمباران های اخیر ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده از جمله آن است. سوال اینجاست که آیا این بالگرد با توجه به قابلیت های تجسسی و عملیاتی که دارد در سوریه به پرواز درخواهد آمد؟ پاسخ این سوال در ماه های آینده بیشتر مشخص می شود.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار