تصویب طرح كاهش وابستگی به نفت در عربستان

هيات وزيران عربستان سعودی، طرح اصلاحات اقتصادی گسترده موسوم به «چشم انداز 2030» را كه هدف آن كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، تصويب كرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، هيات وزيران عربستان روز دوشنبه با تصويب اين طرح، شورای امور اقتصادی و توسعه اين كشور به رياست شاهزاده «محمد بن سلمان » جانشين وليعهد سعودی را مامور كرد تا مكانيزم ها و سازوكارهای مورد نياز برای اجرای اين چشم انداز را فراهم سازد.
 
سلمان بن عبدالعزيز پادشاه سعودی در نشست هيات وزيران اعلام كرد، از همان آغاز كه زمام امور را در كشور به دست گرفته به دنبال توسعه فراگير و به كارگيری امكانات و توانمندی ها برای تحقق آينده بهتر برای كشور و مردم عربستان بوده است.
 
اين طرح درچارچوب گام های اصلاحات اقتصادی عربستان به عنوان بزرگترين توليد كننده نفت جهان به شمار می رود كه می كوشد با توجه به كاهش شديد قيمت نفت، منابع درآمدی خود را با توجه به كاهش شديد قيمت ها متنوع و به روز كند.
 
اين در حالی است كه عربستان سعودی درنظر دارد در راستای ترميم زيربنای اقتصادی خود، پنج درصد از شركت بزرگ نفتی آرامكو را در بورس اين كشور به فروش برساند.
 
محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان در اين باره گفت:‌دولت عربستان در نظر پنج درصد از شركت عظيم نفتی آرامكو را از طريق سازمان بورس به فروش برساند.
 
وی بدون اشاره به زمان فروش اين مقدار از سهام شركت نفتی آرامكو، فروش پنج درصد از سهام شركت نفتی آرامكو را تحولی بزرگ در اقتصاد عربستان دانست.
 
محمد بن سلمان با اشاره به اينكه عربستان بزرگترين توليد كننده و صادر كننده نفت در جهان محسوب می شود، بر لزوم عدم وابستگی اين كشور بر بودجه حاصل از فروش نفت تاكيد كرد.
 
وی گفت:‌ ما بايد بتوانيم از سال 2020 به بعد بدون نفت بتوانيم زندگی كنيم. تصميم دولت عربستان مبنی بر فروش بخشی از شركت نفتي آرامكو در بورس اين كشورٰ در راستای نقشه راهي طراحی شده است كه وابستگی رياض را به بودجه ناشی از فروش نفت كاهش خواهد داد.
 
بر اساس اين گزارش، صندوق سرمايه‌گذاری عمومی عربستان كه در شرف تاسيس قرار است بازارگردان سهام شركت آرامكو باشد.
 
بر اساس گفته های جانشين وليعهد عربستان،يكي از اهداف دولت عربستان كاهش وابستگی خود به بودجه نفتی است و با افزايش حجم صندوق سرمايه‌گذاری عمومی از يكصد ميليارد دلار به حدود دو هزار ميليارد دلار به اين هدف دست يابد.
 
عربستان پيش‌تر اعلام كرده بود كه قصد دارد بخش قابل توجهی از سهام شركت ملی نفت آرامكو را به فروش برساند تا پول حاصل از اين فروش را به صندوق سرمايه‌گذاری عمومی منتقل كند.
 
منبع: مشرق
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.